500 liter experimentiellt pelarakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

    #61
    "Why do we fall sir? So we might learn to pick ourselves up..."

    Ska iaf få 1800 av försäkringsbolaget, det täcker ju inte alla firrarna och det går ju aldrig att köpa dem i samma storlek heller. Men lite plåster på såren är det i alla fall.

    Pratade med Unimati-ägarens fru idag. Jag skulle få behålla bakgrunden och få någon form av kompensation för allt strul så det lät bra. Har därför kapat bakgrunden idag och borrat plats för rasterna, som jag inte fick med i paketet dock... Bakgrunden blir nog helt ok minus att ett av härnen uppe kommer att se lite misshandlat ut.. Kapat leicablocken till bänken har jag också hunnit med så det blir bänkbygge när jag orkar då jag har feber och är lite nere för alla firrar. Typ depressionsfeber!
    Mvh. Peter

    500L - Pelarakvarium

    1500L - Under förändring

    Kommentar

    • tulle89
      • March 2006
      • 1183

      #62
      Vad skönt de löste sig med en del pengar varjefall. Blev där någon självrisk eller hur löste det sig? Foto på de döda fiskarna? Kvitto?

      Är det posten eller unimati som gjort fel med paketet? Dåligt förpackat eller dåligt hanterat av posten? Sjysst av dem att kompensera dig. Tyder på seriöst och bra serviceinriktat företag
      Med Vänliga Hälsningar Tulle

      Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

      Kommentar

      • Keibo
        • November 2008
        • 468

        #63
        Ursprungligen postat av tulle89
        Vad skönt de löste sig med en del pengar varjefall. Blev där någon självrisk eller hur löste det sig? Foto på de döda fiskarna? Kvitto?

        Är det posten eller unimati som gjort fel med paketet? Dåligt förpackat eller dåligt hanterat av posten? Sjysst av dem att kompensera dig. Tyder på seriöst och bra serviceinriktat företag
        Jag har ju köpt fiskarna av privatpersoner och orkade inte jiddra med att hitta deras nummer, ringa dem, be om kvitton, få hit kvitton, beskriva filtrering, ålder på fiskarna, storlek osv utan de gick bara på riktpriset på vad jag köpt dem för och vad de kostar nya. Eftersom jag då inte ville ha full ersättning pga att jag inte orkade leta reda på alla personer som haft dem (som jag inte ens har kvar alla nummer till) så fick det bli en lägre ersättning, självrisken låg på 1500 tagits bort.

        Posten som sabbat paketet, som vanligt. Jag orkade bara inte med en fraktvända till så jag sa att jag skulle använda den trasiga och laga den så gott jag kunde då den i alla fall inte var lika skadad som den förra. Ja "små handlare", som familjeföretag osv brukar vara mycket bättre på servicedelen än stora tycker jag.
        Mvh. Peter

        500L - Pelarakvarium

        1500L - Under förändring

        Kommentar

        • sjebbe
          • March 2009
          • 440

          #64
          Derpessionsfeber får jag varje morgon när jag ska till jobbet numera, farligt tråkigt på jobbet just nu
          1800 är iaf något. Hör att du är lite på bättringsvägen, börja se ljuset i tunneln iaf

          Raster? förklara mer än gärna för den okunnige :P
          450 L - Channa pulchra
          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

          Kommentar

          • tulle89
            • March 2006
            • 1183

            #65
            En bild säger mer än tusen ord

            Ett galler som slikonas fast i bakgrunden så att vattnet kan cirkulera genom denna.
            Med Vänliga Hälsningar Tulle

            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

            Kommentar

            • sjebbe
              • March 2009
              • 440

              #66
              Ursprungligen postat av tulle89
              En bild säger mer än tusen ord

              Ett galler som slikonas fast i bakgrunden så att vattnet kan cirkulera genom denna.
              Aha, det kunde jag nästan räknat ut tycker man
              450 L - Channa pulchra
              720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

              Kommentar

              • tulle89
                • March 2006
                • 1183

                #67
                Ursprungligen postat av sjebbe
                Aha, det kunde jag nästan räknat ut tycker man
                Finns inga dumma frågor!
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                Kommentar

                • Keibo
                  • November 2008
                  • 468

                  #68
                  Ursprungligen postat av sjebbe
                  Derpessionsfeber får jag varje morgon när jag ska till jobbet numera, farligt tråkigt på jobbet just nu
                  1800 är iaf något. Hör att du är lite på bättringsvägen, börja se ljuset i tunneln iaf

                  Raster? förklara mer än gärna för den okunnige :P
                  Hehe, just nu har jag utbildning på jobbet då jag håller på att byta avdelning men nu vart jag sjuk ju och lär missa 3 av 15 utbildningsdagar. Surt att behöva plugga in det på fritiden men det går nog snabbt! Annars är man lite seg då man ska åka till jobbet om dagarna här med.

                  Ljuset i tunneln: Bakgrunden är på plats. Gjorde det fula och "dumma" draget att limma dit den utan att raserna är på plats så just nu ser det bara dumt ut.

                  Ole på Unimati är för övrigt en toppenkille! Fick såväl kompensation som löfte om att han skulle lägga rasterna i ett brev och skicka dem idag. Ibland blir man riktigt imponerad av hur service-minded vissa är! Kan bara rekommendera unimati, var dock försiktiga att beställa ömtåliga saker med dansk & svensk post involverad!

                  Det finns som tulle89 skriver inga dumma frågor, bara folk dumma nog att inte fråga!
                  Mvh. Peter

                  500L - Pelarakvarium

                  1500L - Under förändring

                  Kommentar

                  • sjebbe
                    • March 2009
                    • 440

                    #69
                    Ursprungligen postat av Keibo
                    Det finns som tulle89 skriver inga dumma frågor, bara folk dumma nog att inte fråga!
                    Haha, då e jag väldigt smart ibland

                    Blir det svårt att få ditt dina raster nu när redan limmat bakrunden?
                    450 L - Channa pulchra
                    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                    Kommentar

                    • Keibo
                      • November 2008
                      • 468

                      #70
                      Ursprungligen postat av sjebbe
                      Haha, då e jag väldigt smart ibland

                      Blir det svårt att få ditt dina raster nu när redan limmat bakrunden?
                      Du och jag är ju rena rama Einsteins! :P

                      Nja, det ska nog gå bra. Fyller bara inte karet förrän de är på plats.

                      Kom även över ett par raster från en gammal akvarist i stan som vi karvade ut ur hans trasiga slimline, så nu har jag monterat två raster. Väntar bara på de andra två från Unimati nu. Sen blir det åka av! Lysrampen har dock inte kommit ännu så jag vet inte hur det blir med mina växter som för närvarande står i köket i en vas och en plastback!
                      Mvh. Peter

                      500L - Pelarakvarium

                      1500L - Under förändring

                      Kommentar

                      • sjebbe
                        • March 2009
                        • 440

                        #71
                        Jag tror du borde läsa tråden hur man startar upp ett akvarie. Du gör ju allt i fel ordning. För att inte allt ska gå åt skogen så ska iaf vatten i före fisken!!

                        Siliconar du fast rasterna eller är det bara att trycka i dem? Menar så att dem spänns fast på nått smart viss?!
                        450 L - Channa pulchra
                        720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                        Kommentar

                        • Keibo
                          • November 2008
                          • 468

                          #72
                          Ursprungligen postat av sjebbe
                          Jag tror du borde läsa tråden hur man startar upp ett akvarie. Du gör ju allt i fel ordning. För att inte allt ska gå åt skogen så ska iaf vatten i före fisken!!

                          Siliconar du fast rasterna eller är det bara att trycka i dem? Menar så att dem spänns fast på nått smart viss?!
                          Tack för tipset, men det hade jag listat ut. Det jag brukar glömma är fisken! :P

                          Filar ett hål som är såpass litet att de sitter hårt ändå men jag brukar ändå silikonera dit dem för att vara säker på att de inte kan lossna, för lossnar de får man fisk bakom bakgrunden och det vill jag absolut inte ha!
                          Mvh. Peter

                          500L - Pelarakvarium

                          1500L - Under förändring

                          Kommentar

                          • Keibo
                            • November 2008
                            • 468

                            #73
                            Uppdatering: Karet står nu på sin slutgiltiga plats. Tog lite bilder under resans gång.





                            Bild för storleksjämförelse, ursäkta den fula fisken!
                            Mvh. Peter

                            500L - Pelarakvarium

                            1500L - Under förändring

                            Kommentar

                            • Marnat
                              • November 2009
                              • 2012

                              #74
                              Ursprungligen postat av Keibo
                              Uppdatering: Karet står nu på sin slutgiltiga plats. Tog lite bilder under resans gång.





                              Bild för storleksjämförelse, ursäkta den fula fisken!
                              http://www.digitalhive.org/digiimg/i...8221376361.jpg

                              Det kommer bli magiskt keibo, men jag undrar bara, hur har du tänkt med ljus? Det lär behövas minst en 250W MH för att penetrera så djupt i vattenpelaren?
                              \\54L Apistos//
                              \\234L SA//
                              MVH Marcus

                              Kommentar

                              • DaRe

                                • June 2009
                                • 2227

                                #75
                                Ljus från sidan eller inte så mycket växter?
                                Checking out...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...