500 liter experimentiellt pelarakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

    #46
    Ursprungligen postat av sjebbe
    Tjena Keibo
    Grymt kul projekt, skall följas med stort intresse detta. Gillar tanken med att dölja tekniken i ett inklätt rör i mitten. Eller är det nerlagt? Hängde inte med i svängarna

    En tanke direkt som slog mig var att klä den i cellplast skarva ut formen som en trädstam. Även låta den vandra ut på botten i from av rötter. Spackla med kakelfix(själv använt detta till bakrunder) och sen dragit med en gaffel eller dyligt innan det härdat så du får mkt fästyta utåt. Du kan ju även limma fast små krukor och spackla över dessa med, fast då bör du ha nån typ av vent.kanal så det blir vattengenomströmning för växtens rötter.
    För att vara på säkra sidan hade jag gjort ett par VB för att fixet ska släppa ifrån sig eventuella gifter/oönskade kemikalier.
    Sen så klär du stammen med exempelvis javamossa som kmr fastna utmärkt i de räfflor som du fått efter gaffeln. I krukorna planterar du valfri växt Stammen kommer att se naturlig ut efter 2-3 månander när det växt till sig o fastnat lite alger.

    Själv hade jag nog hängt lite red-moore-rötter från vattenytan, detta hade gett karet ett sjukt djup
    Ja du får absolut ta och hänga med as it goes along. Fotade även bakgrunden nu innan jag ska skicka tillbaka den i hopp om att få en ny. Ungefär så här ser den ut med ljuset från rätt håll och precis som du säger säger sjebbe så tror jag det blir grymt snyggt med några red-moor rötter uppe vid ytan. Dock inte för täta för jag ska ändå pumpa ned 250W rakt ner till en massa växter på botten.

    Något rör blir det inte dock utan jag ska köra på bakgrunden jag beställt från unimati, förutsatt att jag får en hel dvs... Men din idé har jag redan tänkt på och kan hända att det blir något sånt i mitt 1500L akvarium framöver.

    Jag var för övrigt och tittade på ett 3000L som såg för j**la dåligt ut med glasrutorna bestående av 2st laminerade 10mm skivor. Visst tänker jag rätt där att laminerat glas bestående av 2*10mm inte är mycket bättre än ett floatglas på 10mm. För karet som jag kollade på var 250*120*100 (100 högt alltså) och då behöver man ju ganska grov tjocklek på glaset. Eller?
    Det såg i alla fall ut så här. Världens sämsta bild då säljaren inte ville att jag skulle fota det direkt, och hade ni varit där så skulle ni förstått varför, kolla bara på det lilla ni ser av den 10-12mm silikonfogen han gjort!
    Mvh. Peter

    500L - Pelarakvarium

    1500L - Under förändring

    Kommentar

    • robidobban
      • March 2009
      • 652

      #47
      Ursprungligen postat av Keibo
      Tackar, akvariet med oscarcikliderna i är på 1500L (250*100*60). Fint kar som p.g.a. de stora fiskarna inte kan innehålla mycket växter, vilket har gjort att mina stora vattenbyten introducerat tofsalger i akvariet! Och det är tyvärr för dyrt att slåss mot tofsalger med CO2 i ett kar av den storleken.

      För övrigt så är det en ca. 55cm lång red tail i det karet ja, övriga arter är Leiarius Marmoratus och Channa Marulioides. Därför har jag nu lagt ut en annons mfk:s forum på firrarna då jag ska försöka kliva ner till firrar som om än de blir stora inte river sönder lika mycket växter.

      Sjebbe, jag ska jobab nu men svarar på ditt inlägg snart kompis.
      det var synd att du bode så långt upp då jag ska köpa 4 stycken oscarciklider till mit ny akvarium

      Kommentar

      • Keibo
        • November 2008
        • 468

        #48
        Ja, och då ska jag ändå skicka fisk till örebro! :P Jag får ta och flytta helt enkelt, Sjebbe har ändå sagt att jag bor på fel plats så jag får väl fråga han var rätt plats är och sen så får jag väl be nån här på forumet fixa jobb och bostad åt mig. Jag ser ingen annan utväg!
        Mvh. Peter

        500L - Pelarakvarium

        1500L - Under förändring

        Kommentar

        • sjebbe
          • March 2009
          • 440

          #49
          Ursprungligen postat av Keibo
          Ja du får absolut ta och hänga med as it goes along. Fotade även bakgrunden nu innan jag ska skicka tillbaka den i hopp om att få en ny. Ungefär så här ser den ut med ljuset från rätt håll och precis som du säger säger sjebbe så tror jag det blir grymt snyggt med några red-moor rötter uppe vid ytan. Dock inte för täta för jag ska ändå pumpa ned 250W rakt ner till en massa växter på botten.

          Något rör blir det inte dock utan jag ska köra på bakgrunden jag beställt från unimati, förutsatt att jag får en hel dvs... Men din idé har jag redan tänkt på och kan hända att det blir något sånt i mitt 1500L akvarium framöver.

          Jag var för övrigt och tittade på ett 3000L som såg för j**la dåligt ut med glasrutorna bestående av 2st laminerade 10mm skivor. Visst tänker jag rätt där att laminerat glas bestående av 2*10mm inte är mycket bättre än ett floatglas på 10mm. För karet som jag kollade på var 250*120*100 (100 högt alltså) och då behöver man ju ganska grov tjocklek på glaset. Eller?
          Det såg i alla fall ut så här. Världens sämsta bild då säljaren inte ville att jag skulle fota det direkt, och hade ni varit där så skulle ni förstått varför, kolla bara på det lilla ni ser av den 10-12mm silikonfogen han gjort!
          Ursprungligen postat av Keibo
          Ja, och då ska jag ändå skicka fisk till örebro! :P Jag får ta och flytta helt enkelt, Sjebbe har ändå sagt att jag bor på fel plats så jag får väl fråga han var rätt plats är och sen så får jag väl be nån här på forumet fixa jobb och bostad åt mig. Jag ser ingen annan utväg!
          Det kmr ju bli riktigt fint med den bakrunden ju!! Du gömmer förstås tekniken bakom då, ja.
          Du får inte fylla hela ytan, det är nog svårt som det är att komma åt botten med blotta handen. Dock så kommer du väl se in bakom på bakrunden, på kortsidorna så att säga. Du nämnde att du ville ha fler insynsvinklar än rakt framifrån. Vilket är fullt förståligt med tanke på formen av ditt kar. Tänkt nått kring det lr?

          Grymt synd på 3000liter där. Jag ska inte uttala mig angånde tjocklek vs höjd. Men det låter lurigt?! :S De hade limmat ihop 2 st 10mm? Hade han/hon haft det fyllt och fungerande när du va där? Jag hade velat se det innan jag köpte nått i den storleken iaf.
          Sen siliconet går ju alltid att ta bort och göra om sj. men som du säger. Det såg ju inte allt för trevligt ut.

          Det är bara att beställa flyttlass till Bästkusten :P Har du 600 lök så kan du köpa dig en 2a i mitt hus. Betongelement hela huset så du behöver inte bekymra dig om att det skulle ge efter med tanke på vilka planer du har
          Vad jobbar du som? ska se vad jag kan göra
          450 L - Channa pulchra
          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #50
            Ursprungligen postat av Keibo
            Jag var för övrigt och tittade på ett 3000L som såg för j**la dåligt ut med glasrutorna bestående av 2st laminerade 10mm skivor. Visst tänker jag rätt där att laminerat glas bestående av 2*10mm inte är mycket bättre än ett floatglas på 10mm. För karet som jag kollade på var 250*120*100 (100 högt alltså) och då behöver man ju ganska grov tjocklek på glaset. Eller?
            Det såg i alla fall ut så här. Världens sämsta bild då säljaren inte ville att jag skulle fota det direkt, och hade ni varit där så skulle ni förstått varför, kolla bara på det lilla ni ser av den 10-12mm silikonfogen han gjort!
            här är en sida du kan kolla vilken sjoklek det ska vara på det karet och även andra med för den delenhttp://www.theaquatools.com/building-your-aquarium. på sidan stod det 21 mm och antar jag att det är en hel ruta och inte 2 ihoplimmade

            Kommentar

            • Keibo
              • November 2008
              • 468

              #51
              Ursprungligen postat av sjebbe
              Det kmr ju bli riktigt fint med den bakrunden ju!! Du gömmer förstås tekniken bakom då, ja.
              Du får inte fylla hela ytan, det är nog svårt som det är att komma åt botten med blotta handen. Dock så kommer du väl se in bakom på bakgrunden, på kortsidorna så att säga. Du nämnde att du ville ha fler insynsvinklar än rakt framifrån. Vilket är fullt förståligt med tanke på formen av ditt kar. Tänkt nått kring det lr?

              Grymt synd på 3000liter där. Jag ska inte uttala mig angånde tjocklek vs höjd. Men det låter lurigt?! :S De hade limmat ihop 2 st 10mm? Hade han/hon haft det fyllt och fungerande när du va där? Jag hade velat se det innan jag köpte nått i den storleken iaf.
              Sen siliconet går ju alltid att ta bort och göra om sj. men som du säger. Det såg ju inte allt för trevligt ut.

              Det är bara att beställa flyttlass till Bästkusten :P Har du 600 lök så kan du köpa dig en 2a i mitt hus. Betongelement hela huset så du behöver inte bekymra dig om att det skulle ge efter med tanke på vilka planer du har
              Vad jobbar du som? ska se vad jag kan göra
              Japp det blir nog riktigt bra. Ja jag ska gömam all teknik och alla ppumpar bakom den hade jag tänkt. Vi får se hur snygg och bra det blir men hittills är jag optimistisk.

              Nej jag tänkte inte fylla hela ytan med rötter och då karet är mer än metern djupt så blir det att ta bort all inredning såfort jag ska scape:a om plantorna på botten. Därför blir det mycket grus på botten och växter som trivs med att vara djupt planterade som t.ex. vallesneria. Den delen av sidorutorna (som har en bredd på 67cm) som täcks av bakgrunden kommer jag att sätta solfilm på så att man inte störs av tekniken. Om detta när karet är igång stör mig så finns planer på att slita ut bakgrunden och sätta slimline eller egen bakgrund på 2 sidor och köra pelaren men först vill jag prova med en klassisk setup då pelaren i mitten skulle göra det omöjligt för mig att komma åt botten med händerna.

              Angående tjockleken så kan man ju bara hoppas någon annan kunnig själ gällande just laminerat glas läser igenom tråden och informerar om vad som är hållbart och inte. De två 10mm rutorna var alltså limmade på varandra prrecis som t.ex. bilrutor består av laminerat glas, ett helt transperant lim som gör att glaset inte flyger åt alla håll om det väl skulle gå sönder helt enkelt.

              Bor redan i en bostadsrätt så pengadelen ska nog inte vara några större problem, men inkomst måste man ju lik förbannat ha! Jobbar som teknisk support för närvarande men funderar faktiskt på att plugga snart igen och då känns göteborg ganska lockande. Annars skulle jag nog kunna ta vilket jobb som helst! Omväxling förnöjer som en matglad fisk brukar säga.

              Ursprungligen postat av robidobban
              här är en sida du kan kolla vilken sjoklek det ska vara på det karet och även andra med för den delenhttp://www.theaquatools.com/building-your-aquarium. på sidan stod det 21 mm och antar jag att det är en hel ruta och inte 2 ihoplimmade
              Tack för länken, tyvärr tror jag att det faktiskt är så att 2st 10mm glasrutor inte tål i närheten av dubbelt så mycket som 1st 10mm glasruta gör. Däremot vet jag att akvariet har varit i drift innan det skars ned och kördes upp hit.

              Akvariet var dessutom skadat på sina ställen och jag skulle aldrig limma ihop ett akvarium i den storleken med smärre defekter och eventuella spänningar i glaset. Han som gör det är i mina ögon tokig! Men jag önskar den nuvarande ägaren lycka till om han mot förmodan skulle komma att göra det.
              Mvh. Peter

              500L - Pelarakvarium

              1500L - Under förändring

              Kommentar

              • sjebbe
                • March 2009
                • 440

                #52
                Ok, Du har tänkt igenom detta karet en del märker jag redan. Kommer bli riktigt najs om de skickar en hel modul nästa gång
                Passar den rakt i eller behöver du karva i den nått?

                Hur mkt filtervolym blir det bakom? Och hur många liter/h kommer det att vara? Kolla in denna, skulle ge ett naturligt svaj på växterna iaf. Funderar sj på att köpa en till mitt kommande bräckvatten.

                Dåså, när du känner dig redo att ta steget mot större fiskutbud och kanske lite plugg/jobb så är det bara att höra av sig.

                Om du skulle beställa ett flångans nytt 3000 liters, vad skulle det kosta dig?
                450 L - Channa pulchra
                720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                Kommentar

                • Keibo
                  • November 2008
                  • 468

                  #53
                  Ja, klart man hinner tänka en del nu då man väntar på posten. Jag kommer inte behöva kapa den 1,5cm längs med hela bakgrunden samt då den är 158 lång och jag bara behöver 118 cm så blir det ju en 40*58 cm bit över. Den "spillbiten" ska definitivt sparas och kastas in i ett 54-liters eller liknande! Sen blir det ju att kapa ur raster, utblås och så vidare så det blir ju som vanligt, borra en massa hål i bakgrunden... Finlira med hörnen och så vidare, men det ser jag bara fram emot nu!

                  Filtervolymen blir väl ca. 50 liter filtermatta plus mina fluidiserande sandfilter som förhoppningsvis kommer sköta nästan hela den biologiska filtreringen. Lutar även åt att fixa UV-filter och CO2 till akvariet vid löning, men vi får väl se hur det blir med det.Cirkulationsmässigt så kommer jag börja med 3000L/h och troligtvis lägger jag till 1-2 pumpar på vardera tusen liter senare. Alla pumparna komemr att sitta bakom bakgrunden och tanken var egentligen att allihopa skulle sitta med T-rör påkopplade för att minska utblåsens tryck men det kanske inte blir så på alla pumparna.

                  Ja absolut, jag ringer dig när det närmar sig då! :P

                  Ett 250*100*80 skulle gå på runt 30000 här uppe så ett på 250*120*100 skulle nog gå på ca. 45-50000. Det var med montering och limmning på plats dock. Men jag vet att man kan importera väldigt stora akrylkar för en mindre summa än det. Så det är bara att börja spara inför flytten ned till er tokar!
                  Mvh. Peter

                  500L - Pelarakvarium

                  1500L - Under förändring

                  Kommentar

                  • sjebbe
                    • March 2009
                    • 440

                    #54
                    Ursprungligen postat av Keibo
                    Ja, klart man hinner tänka en del nu då man väntar på posten. Jag kommer inte behöva kapa den 1,5cm längs med hela bakgrunden samt då den är 158 lång och jag bara behöver 118 cm så blir det ju en 40*58 cm bit över. Den "spillbiten" ska definitivt sparas och kastas in i ett 54-liters eller liknande! Sen blir det ju att kapa ur raster, utblås och så vidare så det blir ju som vanligt, borra en massa hål i bakgrunden... Finlira med hörnen och så vidare, men det ser jag bara fram emot nu!

                    Filtervolymen blir väl ca. 50 liter filtermatta plus mina fluidiserande sandfilter som förhoppningsvis kommer sköta nästan hela den biologiska filtreringen. Lutar även åt att fixa UV-filter och CO2 till akvariet vid löning, men vi får väl se hur det blir med det.Cirkulationsmässigt så kommer jag börja med 3000L/h och troligtvis lägger jag till 1-2 pumpar på vardera tusen liter senare. Alla pumparna komemr att sitta bakom bakgrunden och tanken var egentligen att allihopa skulle sitta med T-rör påkopplade för att minska utblåsens tryck men det kanske inte blir så på alla pumparna.

                    Ja absolut, jag ringer dig när det närmar sig då! :P

                    Ett 250*100*80 skulle gå på runt 30000 här uppe så ett på 250*120*100 skulle nog gå på ca. 45-50000. Det var med montering och limmning på plats dock. Men jag vet att man kan importera väldigt stora akrylkar för en mindre summa än det. Så det är bara att börja spara inför flytten ned till er tokar!
                    Glöm inte dokumentera med blider! Har aldrig monterat en köpt bakrund. Bara gjort min egen

                    Bra ideé att sprida ut flödet. Kommer du köra med CO2-anläggning eller EC?
                    Har UV-ljus i mitt ytterfilter, har ingen aning om det gör någon skillnad. Peppar, peppar ta i trä men ingen fisk har dött av sjukdom än och enda algerna är toffsalger som vägrar dö. Det är det UV-ljus motverkar?

                    Woooow, man får verkligen vända på slantarna i norr om man vill hålla lite större fisk eller fler av mindre...

                    Gör så, så går vi handlar akrylkar ihop
                    450 L - Channa pulchra
                    720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                    Kommentar

                    • Keibo
                      • November 2008
                      • 468

                      #55
                      Ursprungligen postat av sjebbe
                      Glöm inte dokumentera med blider! Har aldrig monterat en köpt bakrund. Bara gjort min egen

                      Bra ideé att sprida ut flödet. Kommer du köra med CO2-anläggning eller EC?
                      Har UV-ljus i mitt ytterfilter, har ingen aning om det gör någon skillnad. Peppar, peppar ta i trä men ingen fisk har dött av sjukdom än och enda algerna är toffsalger som vägrar dö. Det är det UV-ljus motverkar?

                      Woooow, man får verkligen vända på slantarna i norr om man vill hålla lite större fisk eller fler av mindre...

                      Gör så, så går vi handlar akrylkar ihop
                      Jo jag ska dokumentera så mycket som jag bara kan, dvs troligen inte så mycket alls då jag kommer vara ganska stressad att få det klart...

                      Jo men nu har jag tappat bort 6st T-korsningar såg jag så det blir till att beställa nya tror jag... Men jag borde kunna göra allt förberedande arbete innan de kommer så det bara är att koppla om slangar på baksidan av bakgrunden när de väl kommer.

                      Tror det blir CO2 men kanske EC första månaden då kassaflödet är lite lågt just nu. Man ska ju ha råd att handla fisk med!

                      UV-filter motverkar sjukdomar, nematoder, alger m.m. Problemet är att det UVC du har i ditt ytterfilter förmodligen är i det minsta laget för ett akvarium i din storlek. Men jag ska ju experimentra så det är bara att du lutar dig tillbaka och så får vi se hur det går... PMDD ska jag ju även testa som "algmedel" så vi får se hur kriget går. Fungerar det bra i det här akvariet kommer jag nog börja köra det i stora akvariet med.

                      Japp! Akrylkar och södra Sverige är framtiden!
                      Mvh. Peter

                      500L - Pelarakvarium

                      1500L - Under förändring

                      Kommentar

                      • sjebbe
                        • March 2009
                        • 440

                        #56
                        Ursprungligen postat av Keibo
                        Jo jag ska dokumentera så mycket som jag bara kan, dvs troligen inte så mycket alls då jag kommer vara ganska stressad att få det klart...

                        Jo men nu har jag tappat bort 6st T-korsningar såg jag så det blir till att beställa nya tror jag... Men jag borde kunna göra allt förberedande arbete innan de kommer så det bara är att koppla om slangar på baksidan av bakgrunden när de väl kommer.

                        Tror det blir CO2 men kanske EC första månaden då kassaflödet är lite lågt just nu. Man ska ju ha råd att handla fisk med!

                        UV-filter motverkar sjukdomar, nematoder, alger m.m. Problemet är att det UVC du har i ditt ytterfilter förmodligen är i det minsta laget för ett akvarium i din storlek. Men jag ska ju experimentra så det är bara att du lutar dig tillbaka och så får vi se hur det går... PMDD ska jag ju även testa som "algmedel" så vi får se hur kriget går. Fungerar det bra i det här akvariet kommer jag nog börja köra det i stora akvariet med.

                        Japp! Akrylkar och södra Sverige är framtiden!
                        Skynda långsamt, det är ju det som du gör nu som e en del av det roliga med denna hobby. Fantisera sig bort om hur göttigt fint det kommer bli

                        Du får gärna ge en utförlig beskrivning om din CO2 anläggning, intresserad över hur det fungerar. Har sett någon som kopplade på en brandsläckare, tror jag det var iaf. Kan man verkligen göra så?
                        Körde ett tag med bara EC, asså ingen gödning till. Funkade bra tills jag tog bort lite fisk ur karet. Inbillar mig att det blev mindre av den naturliga gödningen i form av restprodukter från mekaniskt avfall. Påfåglarna blir ju det en del restprodukter av.

                        SÅ var det med uvc, ja. Lampan är på 12watt tror jag. Hur mkt skulle den behöva vara på då för att göra någon skillnad? Hehe jag fungerar bäst i horisental-läge så tillbakalutad är jag oftast
                        450 L - Channa pulchra
                        720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                        Kommentar

                        • Keibo
                          • November 2008
                          • 468

                          #57
                          Ursprungligen postat av sjebbe
                          Skynda långsamt, det är ju det som du gör nu som e en del av det roliga med denna hobby. Fantisera sig bort om hur göttigt fint det kommer bli

                          Du får gärna ge en utförlig beskrivning om din CO2 anläggning, intresserad över hur det fungerar. Har sett någon som kopplade på en brandsläckare, tror jag det var iaf. Kan man verkligen göra så?
                          Körde ett tag med bara EC, asså ingen gödning till. Funkade bra tills jag tog bort lite fisk ur karet. Inbillar mig att det blev mindre av den naturliga gödningen i form av restprodukter från mekaniskt avfall. Påfåglarna blir ju det en del restprodukter av.

                          SÅ var det med uvc, ja. Lampan är på 12watt tror jag. Hur mkt skulle den behöva vara på då för att göra någon skillnad? Hehe jag fungerar bäst i horisental-läge så tillbakalutad är jag oftast
                          Skynda långsamt lär det bli, när jag sålt föregångaren till det här akvariet hade jag fiskarna i en plastback på golvet. I backen stod en pump, som gick. Idag kom jag hem, går in genom dörren och reagerar på att det inte låter något från baljan... Pumpen har stannat... Trasig pump = Död fisk. 3 L075, 1 L014, 1 vändmal (synodontis eureptus) och 1 papegojciklid. Fisk för runt 1600-1700kr var alltså död. F*n tänkte jag och vad jag sa hör nog inte hemma på något forum!

                          Sen till de goda nyheterna! Posten hade kommit och jag kände att efter ett sånt här bakslag kunde det vara kul med lite goda nyheter, så jag gick till posten för att hämta min bakgrund. Paketet var lite skadat mitt på men såg i alla fall inte ut att vara hörnskadat. Skönt tänkte jag! Men icket! Lik förbannat har den svenska posten lyckats kantstöta paketet så att ett hörn såväl uppe som nere på ena kanten av bakgrunen är av. F*n tänkte jag och det jag nu inte sa men skrek var nog inte något som grannarna ville höra på... Men värre än såhär kan det väl inte bli? Jodå, klart det kan. Nu kommer dessutom rampen att bli försenad två veckor, minst! CO2 systemet jag skulle köpa begagnat som jag hade tingat hade han sålt till någon annan och den köpare jag hade på 3 av mina stora fiskar som ska säljas hade plötsligt ändrat sig lite. Så jo, skynda långsamt blir det definitivt! SUPER!

                          Känner mig dj*vligt bitter och svarar därför på ditt inlägg och PM någon annan dag sjebbe, sorry.

                          Edit: Min splitternya L-046 som jag kom över för 1000kr (plus lite webhosting tjänster) var också död, såg dem bara inte under roten där den låg belly-up. SUPER!
                          Senast redigerad av Keibo; 14 September 2010, 09:50.
                          Mvh. Peter

                          500L - Pelarakvarium

                          1500L - Under förändring

                          Kommentar

                          • DaRe

                            • June 2009
                            • 2227

                            #58
                            Usch tråkigt! Vad säger försäkringbolaget om dina fiskar? Om du har täckning så har du anagligen en självrisk på 1500 men det ger i alla fall 1-2 hundra. Det brukar räck amed anmälan över mail eller på hemsida, därefter i värsta fall skicka in kvitton och privata kvitton gäller om du köpt privat.
                            Checking out...

                            Kommentar

                            • Keibo
                              • November 2008
                              • 468

                              #59
                              Ska ringa försäkringsbolaget och höra efter med dem nu....
                              Senast redigerad av Keibo; 14 September 2010, 09:50.
                              Mvh. Peter

                              500L - Pelarakvarium

                              1500L - Under förändring

                              Kommentar

                              • sjebbe
                                • March 2009
                                • 440

                                #60
                                *&%/¤#"=!?#))/(¤/^'"!!!!
                                Lider verkligen med dig Keibo!! Låter som en tung j*vla måndag...
                                Går det att använda bakrunden alls? Du skulle väl kapa av 20-25cm, plus sand i botten så kanske det täcker iaf?
                                Bryt ihop och kom igen var det nån klok som sa.
                                450 L - Channa pulchra
                                720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                                Kommentar

                                Arbetssätt...