500 liter experimentiellt pelarakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Keibo
    • November 2008
    • 468

    500 liter experimentiellt pelarakvarium

    Börjar fundera på att köpa mig ett kar som är kubiskt i basen men ca. dubbelt så högt.


    Vet att det diskuterats tidigare och att folk då skrek om såväl belysning som glastjocklek. Jag har i alla fall tänkt ha basen i ca. 60*60 och en vattenyta på ca. 100-110cm. Glaset som jag fått tag på är floatglas och är 21mm tjockt, vilket betyder att det med en 60*60cm basyta ska hålla för en vattennivå på under strax 3 meter så tjockleken på glaset ska inte vara några som helst problem.

    Det jag däremot är osäker på är precis som tidigare hur man ska inreda ett sånt kar samt vad man ska köra för fisk och växter i det. Kom gärna med förslag.

    Hur får man belysningen att räcka till? Undervattensbelysning via led kanske? Eller Är det bara att köra typ 150/250W MH rakt på? Har inget mot att det blir lite dunkelt mot botten men vill ha lite grönska i karet ändå.

    Hur man gör med den övriga tekniken som till exempel pumpar i ett sånt kar. Känns som att ett kar i den storleken kan vara svårt att såväl syresätta utan att skapa en virvel i karet!

    Sen är frågan om man ska ha insyn på 2, 3 eller alla 4 rutorna. Vet att "minst en ruta av akvariet skall vara insynsskyddad" men i fall jag får för mig att se in från alla rutorna anordnar jag någon form av pelare i mitten istället så att fiskarna hela tiden har något att "falla tillbaka mot". Det borde väl vara ok, eller vad tycker ni?

    Ingen idé är för dum, dyr (nåja det finns väl en viss gräns men mycket går att göra hemmabyggda versioner av ), gammal eller ny för att testas i detta karet. Så har du någon idé som du velat prova men inte har plats/tid/ekonomi, mod eller för mycket vett för att prova, skriv in din idé!

    Om du har en idé som du vet fungerar eller som skulle fungera bra i just mitt kar så fundera inte ens utan bara skriv!

    Detta är ett tidigt projekt som jag hoppas kunna bolla många idéer med er kunniga här på forumet innan allt sätts igång och jag är inte rädd för att prova nya tekniska lösningar eller idéer för att lyckas! Så skriv nu in din helgalna idé!
    Senast redigerad av Keibo; 29 August 2010, 15:55.
    Mvh. Peter

    500L - Pelarakvarium

    1500L - Under förändring
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #2
    med ett djup på nästan 100cm till botten så är jag rädd att du nog får räkna med minst 250w MH.

    Utöver det låter ditt lilla projekt spännande

    Tänk dock på att det kommer bli ordentligt tryck på fogarna längst ner.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Låter ascoolt. Skulle vara kul att se med pelare i mitten, en tanke som slår mig är att det kanske känns trångt med 60x60 om du ska ha en pelare?

      Sedan gör det väl inget om det blir dunkelt längst ned i karet?!

      Sågframför mig hur svepande smala långa rötter från en ek utgjorde mittenpelaren. ekar har en djup stam som sänder ut tunna rötter för att hämta näring. Du skulle få tag på en gammal ekrot som ryckts upp av en grävare. 5 cm grov.
      Checking out...

      Kommentar

      • Rickard p
        • November 2009
        • 115

        #4
        Säker mycket fint men tror man trötnar eller inte orkar efter ett tag då det blir så besvärligt att plantera en växt i gruset .

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          äh där har du fel rickard. jag har en 70 hög kub o det är för jävligt att plantera i den. men när man väl gjort det behäver man ju sällen ner igen. det växer ju! snarare ansa..men då finns det ju saxar o griptänger på långa stänger så det är inget problem. ( bara lite krångligare än ett vanligt...men det är ju lite av charmen :P )

          jag gillar iden som fan!! är oxå sugen på ett riktigt högt kar! cirkulationen skulle man kanske kunna lösa med två ytterfilter där man har ett ublås i strilrör vid ytan o ett strilrör på höjden fast myclet längre ner i karet.

          håller med dre om en stam i mitten! har tänkt den tanken om min kub med fast det lär ju bli tokmycket snyggare i ett så pass högt kar!

          Kommentar

          • Keibo
            • November 2008
            • 468

            #6
            Ursprungligen postat av Marnat
            med ett djup på nästan 100cm till botten så är jag rädd att du nog får räkna med minst 250w MH.

            Utöver det låter ditt lilla projekt spännande

            Tänk dock på att det kommer bli ordentligt tryck på fogarna längst ner.
            Jo om jag limmar karet själv (har gjort sånt förr, så var snälla sparsamma på kommentarer om limmningen) Så kommer jag lägga en extra 12*12mm stav längs kanterna i botten.
            Mvh. Peter

            500L - Pelarakvarium

            1500L - Under förändring

            Kommentar

            • Keibo
              • November 2008
              • 468

              #7
              Ursprungligen postat av Dre
              Låter ascoolt. Skulle vara kul att se med pelare i mitten, en tanke som slår mig är att det kanske känns trångt med 60x60 om du ska ha en pelare?

              Sedan gör det väl inget om det blir dunkelt längst ned i karet?!

              Sågframför mig hur svepande smala långa rötter från en ek utgjorde mittenpelaren. ekar har en djup stam som sänder ut tunna rötter för att hämta näring. Du skulle få tag på en gammal ekrot som ryckts upp av en grävare. 5 cm grov.
              Låter som en superbra idé, men jag vill gärna kunna dölja all teknik i karet och därför funderade jag på om man skulle sätta ett plaströr på 10-15cm i diameter i mitten (kunde inte sova ). Sen kanske man kan klä den ytan med något (typ korkbark?). Tänkte då att man i röret kunde implementera eventuell teknik, och det kanske går att gömma lodräta strilrör samt insug i den. Hur låter det tycker ni?
              Mvh. Peter

              500L - Pelarakvarium

              1500L - Under förändring

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Keibo
                Låter som en superbra idé, men jag vill gärna kunna dölja all teknik i karet och därför funderade jag på om man skulle sätta ett plaströr på 10-15cm i diameter i mitten (kunde inte sova ). Sen kanske man kan klä den ytan med något (typ korkbark?). Tänkte då att man i röret kunde implementera eventuell teknik, och det kanske går att gömma lodräta strilrör samt insug i den. Hur låter det tycker ni?

                ett mindre h-e att sätta fast saker på plast ibland....

                kanske limma ihop några glasbitar till en rektangulär kub.....och sedan silikona dit en massa roliga rötter och annat.

                ta upp lite hål här och där för insug / utblås.....


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Keibo
                  • November 2008
                  • 468

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rickard p
                  Säker mycket fint men tror man trötnar eller inte orkar efter ett tag då det blir så besvärligt att plantera en växt i gruset .
                  Jag har planterat växter längst i ett 60 högt kar som var 100cm djupt från kanten. Den sträckan är långt 116cm och det gick problemfritt. Är varken rädd för att bli blöt eller för att behöva remodla ett sådant kar. Är även villig att bygga egna verktyg om så behövs!

                  Ursprungligen postat av hannesc
                  äh där har du fel rickard. jag har en 70 hög kub o det är för jävligt att plantera i den. men när man väl gjort det behäver man ju sällen ner igen. det växer ju! snarare ansa..men då finns det ju saxar o griptänger på långa stänger så det är inget problem. ( bara lite krångligare än ett vanligt...men det är ju lite av charmen :P )

                  jag gillar iden som fan!! är oxå sugen på ett riktigt högt kar! cirkulationen skulle man kanske kunna lösa med två ytterfilter där man har ett ublås i strilrör vid ytan o ett strilrör på höjden fast myclet längre ner i karet.

                  håller med dre om en stam i mitten! har tänkt den tanken om min kub med fast det lär ju bli tokmycket snyggare i ett så pass högt kar!
                  Mycket bra med lodräta strilrör som idé! Man kanske även kan gömma ett horisontellt, cirkulärt strilrör i plaströret i mitten..!?

                  Ursprungligen postat av Kensa
                  ett mindre h-e att sätta fast saker på plast ibland....

                  kanske limma ihop några glasbitar till en rektangulär kub.....och sedan silikona dit en massa roliga rötter och annat.

                  ta upp lite hål här och där för insug / utblås.....


                  .
                  Tänkte du dig då att den rektangulära lådan skulle gå upp från botten till ytan istället för ett rör då?

                  Utblåsen kanske man förresten kan ordna med ett vattenfall i toppen!
                  Senast redigerad av Keibo; 24 August 2010, 08:25.
                  Mvh. Peter

                  500L - Pelarakvarium

                  1500L - Under förändring

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Ursprungligen postat av Keibo
                    Jag har planterat växter längst i ett 60 högt kar som var 100cm djupt från kanten. Den sträckan är långt 116cm och det gick problemfritt. Är varken rädd för att bli blöt eller för att behöva remodla ett sådant kar. Är även villig att bygga egna verktyg om så behövs!


                    Mycket bra med lodräta strilrör som idé! Man kanske även kan gömma ett horisontellt, cirkulärt strilrör i plaströret i mitten..!?


                    Tänkte du dig då att den rektangulära lådan skulle gå upp från botten till ytan istället för ett rör då?

                    Utblåsen kanske man förresten kan ordna med ett vattenfall i toppen!

                    japp, det var så jag så det framför mig.

                    är man lite avancerad så kan man ju göra lådan 8/16-kantig,
                    med lite silikonade rötter, lite sand, kanske någon sten på, så
                    blir den inte fyrkating.....utan mer "orolig" i formen.....



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Keibo
                      • November 2008
                      • 468

                      #11
                      Hur går det att fästa korkbark, eller vad det nu heter på glas och plast? Man lär ju kunna sätta fast det med strips genom hål i plasten och barken men hur går det med glas? Och hur påverkar korkbark vattnet? Hur lång tid tar det att ruttna osv? Låter för övrigt bra med glas med kensa, jag tror till och med att jag har 3st skivor á 1300*300*6mm liggandes! Givetvis kommer pelaren i mitten att behöva vara vattenfylld den med, annars kommer jag behöva ha MYCKET tjockare glas till den!

                      Och som sagt det är ju inte spikat med en pelare ännu, andra förslag på idéer eller tips på hur ni hade gjort är mer än välkomna!

                      Är det för övrigt någon här på forumet som testat att använda fluidiserande sandfilter?
                      Mvh. Peter

                      500L - Pelarakvarium

                      1500L - Under förändring

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        kan du inte bara silikona dit korkbarken??

                        Kommentar

                        • Keibo
                          • November 2008
                          • 468

                          #13
                          Ursprungligen postat av hannesc
                          kan du inte bara silikona dit korkbarken??
                          Vet inte, men det är ju ett ganska kurvigt material som dessutom är ganska poröst och skört. Dessutom tror jag det aldrig sjunker utan det flyter som en kork. *höhö* Kanske kan prova på en liten bit senare i veckan. Dessutom ska ju korkbiten tas ut av pelarens vikt annars lär det väl skjuta upp plaströret/glaset rätt upp i taket om man inte säkrar det djuvluskt bra i botten... Eller? Ingen som har erfarenheter från korkbark i akvarium?
                          Mvh. Peter

                          500L - Pelarakvarium

                          1500L - Under förändring

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            du får la silikona dit glaspelaren o sen silikona dit korkbarken. det lar ju absolut hålla nere det. fasen silikon har en hållfasthet på runt 25kg/cm2 så det är väl bara att kludda på ordentligt med silikon. eller använda TEC7. det är fan asbra!

                            Kommentar

                            • Keibo
                              • November 2008
                              • 468

                              #15
                              Ursprungligen postat av hannesc
                              du får la silikona dit glaspelaren o sen silikona dit korkbarken. det lar ju absolut hålla nere det. fasen silikon har en hållfasthet på runt 25kg/cm2 så det är väl bara att kludda på ordentligt med silikon. eller använda TEC7. det är fan asbra!
                              Jo det jag mer var orolig över var att silikonet skulle släppa från själva korkbarken då denne börjar "ruttna". Å andra sidan har jag insett att det finns hela rör av korbark, vilket borde minska risken för att den får för sig att släppa och röra sig ut från pelaren i alla fall. Var har du köpt ditt TEC7?
                              Mvh. Peter

                              500L - Pelarakvarium

                              1500L - Under förändring

                              Kommentar

                              Arbetssätt...