500 liter experimentiellt pelarakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vordf
    • May 2010
    • 106

    #76
    Fan vad häftigt det kommer bli - VILL HA!
    460L Amerika

    Kommentar

    • Keibo
      • November 2008
      • 468

      #77
      Ursprungligen postat av Marnat
      Det kommer bli magiskt keibo, men jag undrar bara, hur har du tänkt med ljus? Det lär behövas minst en 250W MH för att penetrera så djupt i vattenpelaren?
      Tänkte först ha en Aqua Medic MH, men killen som ska beställa den och betala den åt mig verkar inte gå att nå så lätt...
      Ett annat alternativ som känns mer aktuellt var 1-2st http://www.fish-street.com/weipro_led_lighting_led-c (I Choose så väljer ni modellen GE 25B). Det finns även bilder på dem en bra bit ned på bildsidan. 1-2 gånger 140W LED måhända klarar av att få mina växter att överleva men frågan är hur blått det blir. Därför jag är lite osäker på LED-rampen i och med att akvariet var tänkt som lite av det "brungula" skenet som man får av varmare ljus.

      Du var väl själv inne på att bygga LED-ramp Marnat? Hur gick det med de planerna? Jag har tappat bort tråden så du får gärna länka den!

      Ursprungligen postat av Dre
      Ljus från sidan eller inte så mycket växter?
      Ljus från sidan blir det inte, har haft nog krig mot alger som det är! Växterna blir det en drös vallesneria och lite annat. Kanske anubias mot botten då ljuset nog kommer vara ganska dämpat där. Sen funderade jag på någon lotus-variant men de är verkligen inte lätta att få tag på här uppe!

      Ursprungligen postat av vordf
      Fan vad häftigt det kommer bli - VILL HA!
      Tackar, vi får se om jag kan få det lika häftigt som du tror att det kommer bli! Bara att hitta lite 15mm glas, lite stål och börja limma och svetsa!
      Mvh. Peter

      500L - Pelarakvarium

      1500L - Under förändring

      Kommentar

      • sjebbe
        • March 2009
        • 440

        #78
        Kmr bli riktigt häftigt!!!
        Fatta inte hur stort karet var förens någon hade koppat i innan vatten. Hur var det med planeringen Keibo?!?!
        Ger LED ifrån sig värme?
        Har massa MH, fast byggvarianter på jobbet. Går det att bygga om dessa till akvariebruk? Dessa blir sjukt varma, kan man göra något åt detta förutom att höja lyset ifrån karet?
        450 L - Channa pulchra
        720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #79
          Ursprungligen postat av Marnat
          Det kommer bli magiskt keibo, men jag undrar bara, hur har du tänkt med ljus? Det lär behövas minst en 250W MH för att penetrera så djupt i vattenpelaren?
          Tror du verkligen det är så?

          om det tar 10-15 m för det röda ljuset att absorberas så är det en dämpning på 3-5% mer än i ett vanligt kar
          och för det blåa ljuset är det en 0,5% mer dämpat än i ett vanligt kar

          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • SperiX
            • July 2010
            • 74

            #80
            Ursprungligen postat av sjebbe
            *&%/¤#"=!?#))/(¤/^'"!!!!
            Lider verkligen med dig Keibo!! Låter som en tung j*vla måndag...
            Går det att använda bakrunden alls? Du skulle väl kapa av 20-25cm, plus sand i botten så kanske det täcker iaf?
            Bryt ihop och kom igen var det nån klok som sa.
            Per Elofssons fantastiska uttalande

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #81
              Ursprungligen postat av sjebbe
              Kmr bli riktigt häftigt!!!
              Fatta inte hur stort karet var förens någon hade koppat i innan vatten. Hur var det med planeringen Keibo?!?!
              Ger LED ifrån sig värme?
              Har massa MH, fast byggvarianter på jobbet. Går det att bygga om dessa till akvariebruk? Dessa blir sjukt varma, kan man göra något åt detta förutom att höja lyset ifrån karet?
              Oftast så är bygghalogen just det vanliga halogenlampor som mer eller mindre sprutar ut värme mer än de gör ljus. Armaturerna brukar dock oftast gå att använda för dessa utan problem, 400-500W Halogen armaturer har samma lamphållare som 70-150W MH dock måste man köra med en ballast för att driva MH så en sådan får man då införskaffa, samt MH lampor som ger ifrån sig rätt ljusspektra, dessa hittas till exempel på www.iquaticsonline.co.uk

              Ursprungligen postat av flygrc
              Tror du verkligen det är så?

              om det tar 10-15 m för det röda ljuset att absorberas så är det en dämpning på 3-5% mer än i ett vanligt kar
              och för det blåa ljuset är det en 0,5% mer dämpat än i ett vanligt kar

              http://sv.wikipedia.org/wiki/Hav#Ljus
              Givetvis beror det ju på vilka växter man vill köra, men jag är väldigt tveksam till att han kan köra tex HC med bara lysrör, betänk också att lampor inte tränger ner i vattenkolumnen lika bra som solen om jag förstått det rätt. Enligt länken ovan så penetrar ju tex 70W MH ungefär 45cm 150w runt55-60cm osv.

              Ursprungligen postat av Keibo
              Tänkte först ha en Aqua Medic MH, men killen som ska beställa den och betala den åt mig verkar inte gå att nå så lätt...
              Ett annat alternativ som känns mer aktuellt var 1-2st http://www.fish-street.com/weipro_led_lighting_led-c (I Choose så väljer ni modellen GE 25B). Det finns även bilder på dem en bra bit ned på bildsidan. 1-2 gånger 140W LED måhända klarar av att få mina växter att överleva men frågan är hur blått det blir. Därför jag är lite osäker på LED-rampen i och med att akvariet var tänkt som lite av det "brungula" skenet som man får av varmare ljus.

              Du var väl själv inne på att bygga LED-ramp Marnat? Hur gick det med de planerna? Jag har tappat bort tråden så du får gärna länka den!
              Jo jag var inne på att bygga en egen led ramp och det är jag fortfarande, det enda som hindrar mig är ekonomin som alltid

              du hittar min länk under allmänt, orkar kopiera länken nu hehe
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #82
                Ursprungligen postat av Marnat
                Givetvis beror det ju på vilka växter man vill köra, men jag är väldigt tveksam till att han kan köra tex HC med bara lysrör, betänk också att lampor inte tränger ner i vattenkolumnen lika bra som solen om jag förstått det rätt. Enligt länken ovan så penetrar ju tex 70W MH ungefär 45cm 150w runt55-60cm osv.
                Var stod det med tex 70w MH endast når ner 45 cm? Hittade inte det.

                Du har en poäng i att solen har mer tryck som mest ca 1300 W/m2
                Då skulle samma resonemang ge att dämpningen för solen är som att säga att det blåa ljuset dämpas med 13 W/m2 och meter djup
                och det röda ljuset dämpas med 87-130 W/m2 och meter djup
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #83
                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Var stod det med tex 70w MH endast når ner 45 cm? Hittade inte det.

                  Du har en poäng i att solen har mer tryck som mest ca 1300 W/m2
                  Då skulle samma resonemang ge att dämpningen för solen är som att säga att det blåa ljuset dämpas med 13 W/m2 och meter djup
                  och det röda ljuset dämpas med 87-130 W/m2 och meter djup

                  The ideal depth of tank that you should use 70w halides with is a maximum of 18inches. If your tank is any deeper than this you should consider increasing to 150w for deeper penetration. 70w Halides are ideal for use on a nano reef aquarium.
                  Taget från http://www.iquaticsonline.co.uk/inde...ed=1&Itemid=53

                  mvh
                  Marcus
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • Keibo
                    • November 2008
                    • 468

                    #84
                    Det står inte att 70w MH endast når ner till 45cm utan att det rekommenderas för att få ett bättre sken för vad jag förmodar är växter eller koraller. 140W LED tror jag blir väldigt bra i och med att det har mindre spridning än MH och därigenom en bättre infallsvinkel. Men vi får se vad det slutar med för ramp.

                    Man kan bygga om bygglampor till bra MH-lampor enligt det marnat skriver, dock verkar det för varmt för min smak. Skapa en tråd här (eller gå lite "off-topic" i min tråd, det går bra ) eller kanske på plantswap.se så tror jag du får svar på dina funderingar om hur man bygger om en sjebbe.
                    Mvh. Peter

                    500L - Pelarakvarium

                    1500L - Under förändring

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      #85
                      Ursprungligen postat av Keibo
                      Det står inte att 70w MH endast når ner till 45cm utan att det rekommenderas för att få ett bättre sken för vad jag förmodar är växter eller koraller. 140W LED tror jag blir väldigt bra i och med att det har mindre spridning än MH och därigenom en bättre infallsvinkel. Men vi får se vad det slutar med för ramp.

                      Man kan bygga om bygglampor till bra MH-lampor enligt det marnat skriver, dock verkar det för varmt för min smak. Skapa en tråd här (eller gå lite "off-topic" i min tråd, det går bra ) eller kanske på plantswap.se så tror jag du får svar på dina funderingar om hur man bygger om en sjebbe.
                      förlåt att det dras lite OT keibo, men just värme osv kan du ju tex förbättra genom att sätta ballasten under karet och inte direkt vid reflektorn, vidare gör en 120mm fläkt eller två en hel del för att transportera bort värmen.
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • Keibo
                        • November 2008
                        • 468

                        #86
                        Ursprungligen postat av Marnat
                        förlåt att det dras lite OT keibo, men just värme osv kan du ju tex förbättra genom att sätta ballasten under karet och inte direkt vid reflektorn, vidare gör en 120mm fläkt eller två en hel del för att transportera bort värmen.
                        Ja, det kan man i och för sig. Men jag har knappt plats för alla strömkablar! Fläktar lär det ska bli i alla fall, för att det ska bli lite kallare i vattnet, lukta mindre om karet och förenkla syresättningen.
                        Mvh. Peter

                        500L - Pelarakvarium

                        1500L - Under förändring

                        Kommentar

                        • sjebbe
                          • March 2009
                          • 440

                          #87
                          Vi har massa halvtrasiga bygglampor med MH som ligger på vårat lager. Ska se om jag kan få tag 3-4 st och bygga om. Inget som jag behöver nu på direkten, mer som ett kul projekt att pyssla med när man kommer hem efter jobbet.

                          Hur går det Keibo? Bilder!!!
                          450 L - Channa pulchra
                          720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                          Kommentar

                          • tulle89
                            • March 2006
                            • 1183

                            #88
                            Ursprungligen postat av Marnat
                            Oftast så är bygghalogen just det vanliga halogenlampor som mer eller mindre sprutar ut värme mer än de gör ljus. Armaturerna brukar dock oftast gå att använda för dessa utan problem, 400-500W Halogen armaturer har samma lamphållare som 70-150W MH dock måste man köra med en ballast för att driva MH så en sådan får man då införskaffa, samt MH lampor som ger ifrån sig rätt ljusspektra, dessa hittas till exempel på www.iquaticsonline.co.uk
                            Vad är en ballast? En enkel förklaring för en okunnig
                            Med Vänliga Hälsningar Tulle

                            Min zoon! Projekt -> 310 liter malawi

                            Kommentar

                            • Keibo
                              • November 2008
                              • 468

                              #89
                              Ursprungligen postat av tulle89
                              Vad är en ballast? En enkel förklaring för en okunnig
                              Enkelt: Ett driftdon, i det här fallet för MH, metallhalogen. En makapär som begränsar strömtillförseln i en ledning.

                              Ursprungligen postat av sjebbe
                              Vi har massa halvtrasiga bygglampor med MH som ligger på vårat lager. Ska se om jag kan få tag 3-4 st och bygga om. Inget som jag behöver nu på direkten, mer som ett kul projekt att pyssla med när man kommer hem efter jobbet.

                              Hur går det Keibo? Bilder!!!
                              Sjebbe, ta några stycken åt mig med.

                              Det går för övrigt ganska segt. Har fått rasterna men inte T-rören och slangen jag behöver för att sätta karet i drift så nu väntar jag bara på PWSS.

                              Off-topic lite mer så har jag och två vänner funderat på att starta en lokal. Vi tänkte nog börja lite smått med att köpa in 87 akvarium men det blir säkert några till...
                              Senast redigerad av Keibo; 21 September 2010, 17:53.
                              Mvh. Peter

                              500L - Pelarakvarium

                              1500L - Under förändring

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                #90
                                Ursprungligen postat av Keibo
                                Enkelt: Ett driftdon, i det här fallet för MH, metallhalogen. En makapär som begränsar strömtillförseln i en ledning.


                                Sjebbe, ta några stycken åt mig med.

                                Det går för övrigt ganska segt. Har fått rasterna men inte T-rören och slangen jag behöver för att sätta karet i drift så nu väntar jag bara på PWSS.

                                Off-topic lite mer så har jag och två vänner funderat på att starta en lokal. Vi tänkte nog börja lite smått med att köpa in 87 akvarium men det blir säkert några till...
                                så smått med 87 kar? hahah


                                Sjebbe får gärna hugga en eller två MH till mig med
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...