Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • J.Milton
    • January 2010
    • 674

    #31
    Bild nr 2 uppifrån kan nog bli riktigt snyggt, gillar när man sätter rötter högt så där, ger karet en helt ny dimension .
    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
    Blogg+Galleri

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #32
      Ja, det där med fukten är ju en grej man har funderat på - men det får bli en avfuktare som får puttra på. Sedan gäller det ju att vara observant och vidta åtgärder om man märker att det blir knas någonstans.
      Nu är sanden hyfsat tvättad... jädrar vad skitig den var (Engelsk sjösten från Ansjos kar) och det grumlar något fantastiskt i vattnet ändå... men skit samma, sådär är det ju alltid och det går bort efter ett tag. Nu ligger de jädra rötterna och flyter omkring också - det tar väl någon månad innan dom sjunker...

      Tack för all input - kul att ni tycker det hela är intressant. Gott att vara igång igen!

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #33
        Ursprungligen postat av MaxB
        Ja, det där med fukten är ju en grej man har funderat på - men det får bli en avfuktare som får puttra på. Sedan gäller det ju att vara observant och vidta åtgärder om man märker att det blir knas någonstans.
        Nu är sanden hyfsat tvättad... jädrar vad skitig den var (Engelsk sjösten från Ansjos kar) och det grumlar något fantastiskt i vattnet ändå... men skit samma, sådär är det ju alltid och det går bort efter ett tag. Nu ligger de jädra rötterna och flyter omkring också - det tar väl någon månad innan dom sjunker...

        Tack för all input - kul att ni tycker det hela är intressant. Gott att vara igång igen!
        av fuktare är bra grejer!! så kan du använda det destilerade vattnet till dina apor sen
        red moor rötter sjunker ganska snabbt vad jag har erfarit.

        Och vi har saknat dej så in i bomben max! jävligt mysigt att du är tillbaka
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • M-L
          • September 2009
          • 183

          #34
          Åhhh vad kul det ska bli o följa detta. Som någon skrev tidigare, Det man inte kan ordna själv får man uppleva genom andra .

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #35
            Jorå, har en avfuktare i källaren på huset - inte för att det är några fuktproblem så sett, men den hjälper till att få tvätten torr snabbare bland annat - "källarlukt" försvinner ju också. Och, visst, redmoor sjunker hyfsat fort... men dessa har ju torkat ett halvår nu så...
            Det är så jädra gott att vara igång igen! Jag skall köpa ett Edge och dra igång lite kardinalräkor - som Ansjo - vi har hetsat upp varandra i brygga med den idén! Sedan har jag på känn att det åker in ett litet 540-kar i stugan också...

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #36
              Ursprungligen postat av Lizz
              Åhhh vad kul det ska bli o följa detta. Som någon skrev tidigare, Det man inte kan ordna själv får man uppleva genom andra .
              I aim to please!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #37
                Såå spännande!!

                Kan tänka mig att det blir många långa stunder i den stugan framöver
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #38
                  Visst inte att du hade sålt dina akvarium! Märks att det var ett tagsen jag var här inne! men gött att du är igång igen med dina projekt och det kommer bli roligt att se vad resultet kommer bli. De bilder man fått se redan på lite skisser är riktigt nice!

                  Keep up the good work. Välkommen tillbaks .
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #39
                    Ska bli kul att följa du är definitivt en stark inspiration till väldigt många inte minst mig.

                    Vad gäller fukten så har jag funderat lite men bllir inte helt klok på det hela. I princip kommer inte mer fukt än luften kan bära att tas upp av luften. Resten stannar i karet och fuktig luft i sig är ingen fara. Men om väggar eller andra saker är kallare än luften så kommer fukt att kondensera på dessa och där kan problem skapas.

                    Jag har ett gäng burkar i mitt gamla garage och jag har ingen luftavfuktare, men kanske jag borde. Är det någon som upplevt problem med fukt i luften i akvarierum? Räcker ventilering eller krävs avfuktare? Varningstecken? Jag har hört av en fuktfirma att över 70% fuktighet bör undvikas, kanske en enkel fuktmätare skulle vara bra att ha för att se om avfuktare behövs.
                    Hos Conrad Elektronik hittar du allt du behöver för din elektriska upphandling, och mer därtill. Genom vår marknadsplats säljer välrenommerade leverantörer allt du behöver. ✓ Alltid originalprodukter ✓ Fri retur ✓ 30 dagars ångerrätt
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #40
                      Ursprungligen postat av Dre
                      Ska bli kul att följa du är definitivt en stark inspiration till väldigt många inte minst mig.

                      Vad gäller fukten så har jag funderat lite men bllir inte helt klok på det hela. I princip kommer inte mer fukt än luften kan bära att tas upp av luften. Resten stannar i karet och fuktig luft i sig är ingen fara. Men om väggar eller andra saker är kallare än luften så kommer fukt att kondensera på dessa och där kan problem skapas.

                      Jag har ett gäng burkar i mitt gamla garage och jag har ingen luftavfuktare, men kanske jag borde. Är det någon som upplevt problem med fukt i luften i akvarierum? Räcker ventilering eller krävs avfuktare? Varningstecken? Jag har hört av en fuktfirma att över 70% fuktighet bör undvikas, kanske en enkel fuktmätare skulle vara bra att ha för att se om avfuktare behövs.
                      http://www.conrad.se/?ref=pricerun&article=100841
                      Jag måste säga att jag är fullständigt novis när det gäller hur fuktproblem fungerar - men man känner ju liksom att utrymmen inte bör bli fuktiga...
                      Nu när man flyttat till hus så är just fukt, utifrån i och för sig, en källa till oro - och man lär sig hela tiden nya knep för att vädra ut fukt som ständigt vill ta sig in i grunder, golv och väggar o.s.v.
                      Jag har inte ens funderat på fukt i de lägenheter jag har haft alla mina kar - men den här lilla stugan är ju ganska liten och det kan nog bli rejält fuktigt på väggar och i tak därinne om man inte låter fukten ta vägen någonstans, ut är väl det bästa och då är väl vädring genom ventiler ganska bra kan jag tänka mig. Jag har en liten idé om att sätta små fläktar i ventilerna.
                      En avfuktare tar ju verkligen hand om fukten - frågan är hur vattnet från avfuktaren kan funka att ha i karen... alltså om man kan återanvända fukten - destillerat liksom. Tänk om någon kunde svara på den frågan? Det vore cool!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #41


                        Funkar tydligen
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • karrokaja
                          • March 2006
                          • 5388

                          #42
                          här är en till

                          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            #43
                            Ursprungligen postat av Dre
                            Ska bli kul att följa du är definitivt en stark inspiration till väldigt många inte minst mig.

                            Vad gäller fukten så har jag funderat lite men bllir inte helt klok på det hela. I princip kommer inte mer fukt än luften kan bära att tas upp av luften. Resten stannar i karet och fuktig luft i sig är ingen fara. Men om väggar eller andra saker är kallare än luften så kommer fukt att kondensera på dessa och där kan problem skapas.

                            Jag har ett gäng burkar i mitt gamla garage och jag har ingen luftavfuktare, men kanske jag borde. Är det någon som upplevt problem med fukt i luften i akvarierum? Räcker ventilering eller krävs avfuktare? Varningstecken? Jag har hört av en fuktfirma att över 70% fuktighet bör undvikas, kanske en enkel fuktmätare skulle vara bra att ha för att se om avfuktare behövs.
                            http://www.conrad.se/?ref=pricerun&article=100841
                            Jag körde med en paxfläkt i min gäststuga gående 24tim om dygnet och det var inte tillräckligt,vad som krävs är en avfuktare.
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #44
                              Aha... det fanns trådar om avfuktningsvatten. Man får helt enkelt lära sig att söka lite oftare. Jaha, men då är det ju bara att prova det vattnet!

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                #45
                                Välkommen tillbaka, kul att du är på G igen!
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...