Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Mats, den monstruösa dinosaurierotknölen kan inte komma från en Björnbärsbuske, du måste stött på ett gammalt fruktträds rötter.
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

    Kommentar

    • Marten64

      • July 2012
      • 1020

      Trist med glasskärvorna
      / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

      Kommentar

      • TurtleTurd
        • November 2019
        • 131

        Hej

        Kan ju vara snyggt med lite glittrande i sanden

        Roten kan ju bli riktigt snygg i alla fall. Bara fixa till dom sågade ändarna.

        Härligt med lite uppdateringar i stugan.

        Mvh TT

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6032

          Oj, vilken otur med täckglasen. Bra ändå att botten klarade sig och att du inte hade någon fisk i. Den där roten ser riktigt maffig ut. Ditt kar kommer att bli något alldeles extra! Trevlig helg!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Ursprungligen postat av Marten64
            Mats, den monstruösa dinosaurierotknölen kan inte komma från en Björnbärsbuske, du måste stött på ett gammalt fruktträds rötter.
            Du har givetvis helt rätt! Jag har blandat ihop två "träd".
            Bredvid det där vildbjörnbäret stod en stor vinbärsbuske, och faktiskt ytterligare ett träd (som jag inte vet vad det var) som alla var mer eller mindre döda när vi köpte kåken. Det här lilla hörnet av trädgården håller jag på att fixa till nu.


            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ursprungligen postat av Marten64
              Trist med glasskärvorna
              Ja, men nu får det bli öppet stuk!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av TurtleTurd
                Hej
                Kan ju vara snyggt med lite glittrande i sanden
                Roten kan ju bli riktigt snygg i alla fall. Bara fixa till dom sågade ändarna.
                Härligt med lite uppdateringar i stugan.
                Mvh TT
                Japp, avsågningar får man fixa till eller dölja så gott det går. Det återstår att se om just denna rotbit kommer till användning i 720-karet eller inte.

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  Ursprungligen postat av Nando
                  Oj, vilken otur med täckglasen. Bra ändå att botten klarade sig och att du inte hade någon fisk i. Den där roten ser riktigt maffig ut. Ditt kar kommer att bli något alldeles extra! Trevlig helg!
                  När täckglasen dråsade ner i karet fick jag nästan en hjärtinfarkt, eller åtminstone något som jag kan tänka mig liknar en sådan...
                  Efter glassaneringen var det bara att fylla på med nytt vatten och lägga ett provisoriskt täckglas på ena sidan. Det blir öppet kar - och jag skall testa med vattenhyacint vid vattenytan (finns bilder på förra sidan).

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0189.jpg Visningar:	0 Storlek:	396.9 kB ID:     	2418055

                  Stubben har nästan blivit vattenmättad, men fick torka till en stund ändå...

                  Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        IMG_0190.jpg Visningar:	0 Storlek:	484.6 kB ID:     	2418056

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6032

                    Det där kommer bli så bra! Vattenhyacinten är jättefin!

                    Kommentar

                    • Ekenberg
                      • December 2017
                      • 3910

                      Tror du verkligen det är så Mats , att det måste hända olyckor för att man skall följa en tråd. Då borde ju jag få oroligt med följare..
                      Jag följer själv alla projekttrådar men har ju inte alltid något att komma med och då blir det skralt med kommentarer.
                      Men jättetråkigt med täckglasen, tur att akvariet klarade sig dock. Skall bli riktigt spännande att få följa när du börjar fota.
                      Jag har själv börjat plocka grenar och rotbidrag i naturen för att bygga upp lagret för höstens inredningsävenryr. Kommer kopiera dig så foton behövs

                      Kommentar

                      • Ekenberg
                        • December 2017
                        • 3910

                        Åh vad kul med foton. En bild säger mer en tusen ord vet du..... även om du verkligen behärskar ordens makt med din berättar konst. Det kommer bli grymt med vattenhyacinter och öppna kar.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Ekenberg
                          Tror du verkligen det är så Mats , att det måste hända olyckor för att man skall följa en tråd. Då borde ju jag få oroligt med följare..
                          Jag följer själv alla projekttrådar men har ju inte alltid något att komma med och då blir det skralt med kommentarer.
                          Men jättetråkigt med täckglasen, tur att akvariet klarade sig dock. Skall bli riktigt spännande att få följa när du börjar fota.
                          Jag har själv börjat plocka grenar och rotbidrag i naturen för att bygga upp lagret för höstens inredningsävenryr. Kommer kopiera dig så foton behövs
                          Nä, jag löjlar mig såklart - lite effektsökeri bara.
                          En hel del av de Plommonträdsgrenar jag beskurit är tänkta att hamna i något av dina kar när det blir läge - så det så!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Ekenberg
                            Åh vad kul med foton. En bild säger mer en tusen ord vet du..... även om du verkligen behärskar ordens makt med din berättar konst. Det kommer bli grymt med vattenhyacinter och öppna kar.
                            Vattenhyacinten bildar alldeles fantastiska rottrådar som både ser vackra ut och fyller en vattenrenande funktion. Vi får se om det fungerar.

                            Kommentar

                            • Ekenberg
                              • December 2017
                              • 3910

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Nä, jag löjlar mig såklart - lite effektsökeri bara.
                              En hel del av de Plommonträdsgrenar jag beskurit är tänkta att hamna i något av dina kar när det blir läge - så det så!
                              Grymt. Ja jag har ju tänkt smyga igång igen under sommaren, har en vecka semester före midsommar men sedan jobbar jag hela sommaren och plockar veckor först i slutet av augusti och början i september. Så om några veckor börjar det lugna ner sig igen på jobbet och då hoppas jag att det blir tid för akvarie pyssel igen.

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                                Vattenhyacinten bildar alldeles fantastiska rottrådar som både ser vackra ut och fyller en vattenrenande funktion. Vi får se om det fungerar.
                                Kan man ha vattenhyacinter även om man har täckglas?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...