Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Jag vill också veta mer om könsbytet, jag har även läst, att vissa apisar kan göra så. Har för mig, att det var A trifaciata det handlade om (jättelänge sen jag läste det), men jag kan ha fel .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

      Jag är till exempel nyfiken på den där grejen Maths skrev i sitt inlägg att honor och hanar liksom byter kön - det vill jag veta mer om!
      Köpte 6 st små vildfångade, gissade att det var två hannar och fyra honor men det var svårt att se skillnad. En hanne utvecklades med lyrstjärtfena och jag tolkade det som att det var en hanne och fem honor. Denna ensamma hanne hade fullt upp att underhålla sitt harem och brände ut sig och dog. Tog bara en vecka innan en av "honorna" började utveckla lyrstjärt och började växa. Kanon då hade jag en hanne och fyra honor. Historien upprepade sig och även denna hanne brände ut sig. Men se det utvecklades ytterligare en hanne, så jag hade tre honor och tre hannar från början men endast en hanne i taget utvecklade de typiska kännetecknen för just hanne.

      Om det faktum att de var vildfångade spelar roll vet jag inte, men jag kan tänka mig att de i det vilda behåller honans utseende för att inte bli bortjagade av den dominanta hannen.

      Några gamla bilder och en film, kvalitén på kamerorna har blivit bättre de senaste tolv åren...




      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Aaahh, nu är jag med dig Maths!
        Det är sannerligen svårt att se skillnad på könen när de är unga.
        Att hanarna liksom står på "stand by" och inte anlägger längre fenstrålar och andra typiska könskännetecken kan jag se på de cirka 15 stycken A. paulmuelleri-ungdomarna som går i 540-karet just nu. När en dominant hane tacklar av träder ganska snart en yngre hane fram, blommar ut och tar över.

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Maths (c90), om du läser #15046 igen, så är jag nyfiken på om du har någon erfarenhet ang. Apistogramma och könsbyte?

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Nej, det har jag inte. AP köper man när de är utfärgade och vackra i affärerna. Har haft funderingar på att man skulle komma över mindre AP och låta dem gå i en stor grupp, men då är de förmodligen syskon så det är ingen bra ide.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av c90368
              Nej, det har jag inte. AP köper man när de är utfärgade och vackra i affärerna. Har haft funderingar på att man skulle komma över mindre AP och låta dem gå i en stor grupp, men då är de förmodligen syskon så det är ingen bra ide.
              Ok, jag kanske kommer ihåg fel då . Fast det är sällan att AP är utfärgade och vackra i affären

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Inger H

                Ok, jag kanske kommer ihåg fel då . Fast det är sällan att AP är utfärgade och vackra i affären

                //Inger
                I de affärer jag har handlat är de det, men det har väl att gör med konkurrens på orten. Dina/din affärer verkar ha lite monopol och kan kränga vad som helst.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av c90368

                  I de affärer jag har handlat är de det, men det har väl att gör med konkurrens på orten. Dina/din affärer verkar ha lite monopol och kan kränga vad som helst.
                  Min affär har sällan eller aldrig AP, tyvärr så måste jag alltid beställa via Imazo.

                  //Inger
                  Senast redigerad av Inger H; 18 April 2020, 21:07.
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Inger H
                    Maths (c90), om du läser #15046 igen, så är jag nyfiken på om du har någon erfarenhet ang. Apistogramma och könsbyte?
                    //Inger
                    Ursprungligen postat av c90368
                    Nej, det har jag inte. AP köper man när de är utfärgade och vackra i affärerna. Har haft funderingar på att man skulle komma över mindre AP och låta dem gå i en stor grupp, men då är de förmodligen syskon så det är ingen bra ide.
                    Kolla in inlägg nr. 15048

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell

                      Kolla in inlägg nr. 15048


                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Jag har ju två ap. trifasciatahonor och en hane i mitt lillkar. Från början trodde jag att den ena honan var en hane eftersom hon/han hade lite blåskimrande färg på huvudet. Sedan verkade hon ändå vara en hona tyckte jag. Men jag är fortfarande osäker. Hon har de svarta bröstfenorna i likhet med den andra honan men har blivit rätt mycket större än henne. Även om hon ofta är gul och fin samt beter sig inbjudande mot hanen leker han aldrig med henne vad jag har sett. Han och den mindre honan leker dock regelbundet och har fått rom flera gånger. Förmodligen är ju den stora honan också en hona men det skulle inte förvåna mig jättemycket om hon, i händelse av hanens död, ändå skulle visa sig vara en han.

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Ursprungligen postat av Nando
                          Jag har ju två ap. trifasciatahonor och en hane i mitt lillkar. Från början trodde jag att den ena honan var en hane eftersom hon/han hade lite blåskimrande färg på huvudet. Sedan verkade hon ändå vara en hona tyckte jag. Men jag är fortfarande osäker. Hon har de svarta bröstfenorna i likhet med den andra honan men har blivit rätt mycket större än henne. Även om hon ofta är gul och fin samt beter sig inbjudande mot hanen leker han aldrig med henne vad jag har sett. Han och den mindre honan leker dock regelbundet och har fått rom flera gånger. Förmodligen är ju den stora honan också en hona men det skulle inte förvåna mig jättemycket om hon, i händelse av hanens död, ändå skulle visa sig vara en han.
                          Ja, vi har ju genom åren sett hur svårt det kan vara att könsbestämma unga apistogrammor, men det är verkligen intressant att studera!

                          De jädrans A. paulmuelleri-glinen (ca. 15 st.) som går i baljan just nu har börjat utveckla lektendenser...
                          Två honor har inmutat varsina pyttesmå revir och utmanar sin morsa.
                          Nu när detta kar skall stängas av inom inte alltför lång tid hoppas jag att det inte blir fler yngel.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Tack för länken, Inger!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Såg en grupp Sawbwa resplendens igår - så jävla granna!
                                Skulle kunna tänka mig en bra grupp av dessa i 540-karet lite senare när 720-burken inte tar all energi.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...