Akvariestugan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Haha Mats, med dina "korta" meningar fattar jag att det är en svår liten ciklid att hålla. Jag ville bara spåna lite, ingen art att hålla i mitt lillekar. Vi får se vad som finns när det blir dags om en sådär sex veckor cirkus, tack för ditt utförliga inlägg, gillas

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Inger H
      Haha Mats, med dina "korta" meningar fattar jag att det är en svår liten ciklid att hålla. Jag ville bara spåna lite, ingen art att hålla i mitt lillekar. Vi får se vad som finns när det blir dags om en sådär sex veckor cirkus, tack för ditt utförliga inlägg, gillas
      //Inger
      Jag hade kunnat skriva en längre bok...
      Klart att vi måste snacka och spåna om olika ciklider - hur dom fungerar, hur man håller dom, för och nackdelar o.s.v.
      Det ju sådana grejer som gjorde forumet kul en gång i tiden.
      Det skall bli spännande att se vad det blir när du drar igång karet!

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Håller med Mats i det mesta, men jag anser inte att Dicrossus behöver kar på 500 liter, det behöver däremot Dicrossus maculatus. Men 113 liter är i minsta laget. En egenskap de har är att "honor" utvecklas till hannar när den dominerande hannen faller bort. Det är med andra ord hannar som inte utvecklar kännetecken för hannar när de inte är dominanta.

        Problemet med dessa Dicrossus filamentosus är att de behöver extremt mjukt vatten för att deras rom inte ska mögla, jag har försökt eftersom det är en av mina favoriter, men inte lyckats.

        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av c90368
          Håller med Mats i det mesta, men jag anser inte att Dicrossus behöver kar på 500 liter, det behöver däremot Dicrossus maculatus. Men 113 liter är i minsta laget. En egenskap de har är att "honor" utvecklas till hannar när den dominerande hannen faller bort. Det är med andra ord hannar som inte utvecklar kännetecken för hannar när de inte är dominanta.
          Problemet med dessa Dicrossus filamentosus är att de behöver extremt mjukt vatten för att deras rom inte ska mögla, jag har försökt eftersom det är en av mina favoriter, men inte lyckats.


          Jag fattar, du skriver: dicrossus - men menar: filamentosus.
          Maths, har du haft D. filamentosus framgångsrikt i mindre kar? Hur många hanar?
          Att D. maculatus behöver större kar är uppenbart…

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av Mats Bryzell



            Jag fattar, du skriver: dicrossus - men menar: filamentosus.
            Maths, har du haft D. filamentosus framgångsrikt i mindre kar? Hur många hanar?
            Att D. maculatus behöver större kar är uppenbart…
            Ja självklart menar jag filamentosus det föll bort. Ja jag har haft dem i typ 150 liter utan problem, men då har de varit huvudaktörer. Endast en dominant hanne, men sen visade det sig att två "honor" var hannar som utvecklades när det fanns plats för dem.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Maths (c90), mitt kar är på 144L, inte 113, men det gör ingen skillnad alls

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av c90368
                Ja självklart menar jag filamentosus det föll bort. Ja jag har haft dem i typ 150 liter utan problem, men då har de varit huvudaktörer. Endast en dominant hanne, men sen visade det sig att två "honor" var hannar som utvecklades när det fanns plats för dem.
                Ja...


                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  Härligt inlägg Mats! Det är verkligen en spännande ciklid som kanske, vid något tillfälle, bör prövas i mitt storkar.

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Ursprungligen postat av Nando
                    Härligt inlägg Mats! Det är verkligen en spännande ciklid som kanske, vid något tillfälle, bör prövas i mitt storkar.
                    Klart olika varianter av schackbrädor skall testas! Det är en mycket vacker och intressant ciklid.

                    Sedan måste jag nog klargöra att schackbrädor absolut går att ha i mindre kar, men det blir väldigt lätt ett enerverande jagande, speciellt mellan hanarna.
                    Den dominerande hanen jagar hela tiden undan andra hanar.

                    Det Maths menar i sitt inlägg, tror jag, är då underdåniga hanar tappar sin stridslystnad och liksom hela tiden håller sig undan..?
                    De gånger jag haft Dicrossus filamentosus har de absolut passat bäst i större kar runt 500-liter, alltid med en dominant hane och två, tre honor.
                    Andra hanar har hela tiden jagats undan, och även honorna har en ganska strikt regim sinsemellan.

                    Jag har haft dessa ciklider i mindre kar också, med (efter en tid) samma könsfördelning.
                    Är man bara beredd på att det blir en hel del jagande, och att man kanske får flytta några stycken efter ett tag så är det, om sagt, en jättetrevlig ciklid att hålla.

                    På filmen nedan ser vi två hanar och tre honor av Dicrossus filamentosus i ett litet kar på 125-liter.
                    De har gått i karet cirka en timma och är alltså helt nya i sin miljö. Man ser tydligt att båda hanarna vid detta tillfälle är jämnlika i rang, men det tog bara några dagar så var den ene av dom helt dominant och den andre blev totalt undanskuffad - och den killen fick jag flytta till ett annat kar.


                    Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 April 2020, 10:45.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Den filmen var bra, tack för den. Det finns inget värre än när det blir en massa jagande i karen, speciellt inte om karet är för litet. Nu vet jag i alla fall att det inte är en ciklid för mig, men vackra är dom

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Ursprungligen postat av Inger H
                        Den filmen var bra, tack för den. Det finns inget värre än när det blir en massa jagande i karen, speciellt inte om karet är för litet. Nu vet jag i alla fall att det inte är en ciklid för mig, men vackra är dom
                        //Inger
                        Vill man nu testa denna ciklid är det alltid bra att ha lite information om vad man kan förvänta sig efter en tid.
                        Jag tycker det är jättebra att du söker information här på forumet där vi kan stöta och blöta infon lite mer ingående.

                        Filmen nedan visar en hona som är i lektagen. Hon har anlagt de djupt röda bröstfenorna som visar att hon är dominant.
                        Det finns enbart en hane i detta kar (också 125-lter) samt några honor till. Dessa honor är också intresserade av att hitta något litet revir men har inte de röda fenorna ännu.
                        Man ser också att hanen liksom blir "inbjuden" - det är honorna som bestämmer.
                        Filmen är några minuter lång, men se gärna hela!


                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Jättefina filmer! Vilken mätning hanarna hade!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Jättefina filmer! Vilken mätning hanarna hade!
                            Det finns hundratals sådana filmer...
                            Ja, det är i det där läget när fiskarna mäter varandra som det är lätt att tro; "fan, det här går ju finfint" - och så blir det väldigt ofta trist jagande efter en tid. Då är det bra att man är förberedd.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Vill man nu testa denna ciklid är det alltid bra att ha lite information om vad man kan förvänta sig efter en tid.
                              Jag tycker det är jättebra att du söker information här på forumet där vi kan stöta och blöta infon lite mer ingående.

                              Filmen nedan visar en hona som är i lektagen. Hon har anlagt de djupt röda bröstfenorna som visar att hon är dominant.
                              Det finns enbart en hane i detta kar (också 125-lter) samt några honor till. Dessa honor är också intresserade av att hitta något litet revir men har inte de röda fenorna ännu.
                              Man ser också att hanen liksom blir "inbjuden" - det är honorna som bestämmer.
                              Filmen är några minuter lång, men se gärna hela!


                              https://www.youtube.com/watch?v=Fiislep6GkE
                              Så det funkar med en hane och flera honor, med jagar inte honorna varandra?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av Inger H
                                Så det funkar med en hane och flera honor, med jagar inte honorna varandra?
                                //Inger
                                Jo, dom jagar varandra så in i helsike.
                                Det är det här jag menar med att dessa ciklider passar bättre i väl tilltagna kar.
                                Om man har ett större kar, låt oss säga runt 500-liter, så finns chansen att inte bara en, utan kanske två honor kan etablera revir. Här blir då själva karets volym betydande och har man dessutom inrett på ett bra sätt ökar chanserna till ett mer långvarigt hållande av Dicrossus filamentosus.

                                Det är jättebra att du söker information och ställer frågor här i forumet. Då kan vi diskutera, vrida och vända på problem och frågeställningar.
                                Jag går fullständigt Tuppjucks-Yoda när jag läser hur man i olika Facebook-akvariegrupper delar ut information som är så inihelvete jävla korkad att man får ha en cringe-kudde framför ansiktet när man läser (och tyvärr kollar jag dessa fb-grupper ibland).
                                Så, låt oss dela god information med varandra här på forumet.
                                Jag är till exempel nyfiken på den där grejen Maths skrev i sitt inlägg att honor och hanar liksom byter kön - det vill jag veta mer om!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...