MP-kuben

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M-L
    • September 2009
    • 183

    Ursprungligen postat av ansjo
    Det går fint, de har börjat smaka på maten iaf men är inga storkonsumenter ännu...
    Lite stök i början då de skulle rangordna sig, men nu är det lugnt och harmoniskt i gruppen. Ingen utstött ännu iaf.
    Någon fisk som leker grävmaskin under nätterna i hörnena på kuben, antingen bolivianerna av någon anledning eller VF Ancistrusarna men varför i hörnena kan man ju undra....

    Hur ofta gör du vattenbyte? Tillsätter du något i vattnet? Och vad matar du discus med? Bara lite nyfiken

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Jag byter ca 30% vatten en gång i veckan, tillsätter aldrig något vattenberedningsmedel utan endast PMDD.
      De får nu i början röda mygglarver för att komma igång med maten, men jag övergår sedan till räkmix, artemia och seafoodmix.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        gör du räkmixen själv?
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • Mazzi
          • October 2006
          • 364

          Ursprungligen postat av ansjo
          Jag byter ca 30% vatten en gång i veckan, tillsätter aldrig något vattenberedningsmedel utan endast PMDD.
          De får nu i början röda mygglarver för att komma igång med maten, men jag övergår sedan till räkmix, artemia och seafoodmix.
          Vad har du för vattenvärden?

          /Mats

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ursprungligen postat av karrokaja
            gör du räkmixen själv?
            Ja, visste du inte det?
            Ursprungligen postat av Mazzi
            Vad har du för vattenvärden?

            /Mats
            Hmm, vattnet ser friskt ut, det luktar som det ska, fiskarna ser ut att må väl och växterna trivs. Det är de parametrar jag kör efter...sorry att jag inte kan ge dig mer kött på benen, men då jag haft akvarium ett tag så lär man sig se när allt ser ok ut, men även tvärtom med.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • karrokaja
              • March 2006
              • 5388

              man kan ju köpa mix också... har du nåt speciellt gött i?
              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Vitfisk, seafoodmix(Asiatisk mix med bläckfisk, musslor mm), räkor, broccoli, gröna ärtor, grönsaksblandning, vitlök, spiroulina samt agar-agar. Det blir mumma för fisken, 8-10 kg foder för ca 200:- och räcker ett bra tag.
                Det smidigaste är att vara ett par stycken och sedan dela upp det.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mazzi
                  • October 2006
                  • 364

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Ja, visste du inte det?
                  Hmm, vattnet ser friskt ut, det luktar som det ska, fiskarna ser ut att må väl och växterna trivs. Det är de parametrar jag kör efter...sorry att jag inte kan ge dig mer kött på benen, men då jag haft akvarium ett tag så lär man sig se när allt ser ok ut, men även tvärtom med.
                  Det låter ju bra...det är lagom att gå efter det och inte götta ner sig för mycket i sånt trams Undrar bara för jag är riktigt sugen på discus igen men mitt pH ligger på ca 7-7,5!! Funkar det ändå tror du?

                  /Mats

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Vitfisk, seafoodmix(Asiatisk mix med bläckfisk, musslor mm), räkor, broccoli, gröna ärtor, grönsaksblandning, vitlök, spiroulina samt agar-agar. Det blir mumma för fisken, 8-10 kg foder för ca 200:- och räcker ett bra tag.
                    Det smidigaste är att vara ett par stycken och sedan dela upp det.
                    det var ett jävla recept!!!
                    Har bara räkor ärtor, broccoli (nu sist lite sill, men det blev rätt fett efter ett tag så som du anande)
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      det var ett jävla recept!!!
                      Har bara räkor ärtor, broccoli (nu sist lite sill, men det blev rätt fett efter ett tag så som du anande)
                      Mmm, men så äter de som hästar med, och alla fiskarna gör det. Fråga Pia, hon fick med sig ett smakprov hem...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av Mazzi
                        Det låter ju bra...det är lagom att gå efter det och inte götta ner sig för mycket i sånt trams Undrar bara för jag är riktigt sugen på discus igen men mitt pH ligger på ca 7-7,5!! Funkar det ändå tror du?

                        /Mats
                        Att du har ett pH som ligger där det gör är inte så farligt, det är bättre att du har det liggande på runt 7 än att det håller på åka upp och ner som en jojo. Har du rätter i karet så drar det ner pH:t lite, och sedan kan du prova alkottar och/eller torv om du vill ha ner det ännu mer.
                        Men som sagt, ett stabilt pH på 7-7,5 funkar.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Vitfisk, seafoodmix(Asiatisk mix med bläckfisk, musslor mm), räkor, broccoli, gröna ärtor, grönsaksblandning, vitlök, spiroulina samt agar-agar. Det blir mumma för fisken, 8-10 kg foder för ca 200:- och räcker ett bra tag.
                          Det smidigaste är att vara ett par stycken och sedan dela upp det.
                          Verkar vara ett bra recept!

                          Jag köpte hem en massa iskubsplastbyttor för att frysa in min egna räkmix!

                          Men jag fortsätter att köpa på Akvarievalvet i Norrköping, det är bekvämt, men dyrt!

                          Tid är oxå pengar
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Mazzi
                            • October 2006
                            • 364

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Att du har ett pH som ligger där det gör är inte så farligt, det är bättre att du har det liggande på runt 7 än att det håller på åka upp och ner som en jojo. Har du rätter i karet så drar det ner pH:t lite, och sedan kan du prova alkottar och/eller torv om du vill ha ner det ännu mer.
                            Men som sagt, ett stabilt pH på 7-7,5 funkar.
                            Låter bra, kommer nog köra med alkottar mest för att få en skön look på karet. Ska se om jag kan fiska upp lite sköna rötter i morgon vid en sjö i närheten...dax att ta upp båten snart kanske på tal om det!

                            /Mats

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Ursprungligen postat av c90368
                              Verkar vara ett bra recept!

                              Jag köpte hem en massa iskubsplastbyttor för att frysa in min egna räkmix!

                              Men jag fortsätter att köpa på Akvarievalvet i Norrköping, det är bekvämt, men dyrt!

                              Tid är oxå pengar
                              Absolut, men att köra mixen tar knappt en timma.
                              Jag använder påsar med sådan där zipförslutning i 1-liters storlek, det viktigaste är att de inte blir för tjocka då det kan bli svårt att bryta sönder kakan i lagom stora bitar.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                Ursprungligen postat av Mazzi
                                Låter bra, kommer nog köra med alkottar mest för att få en skön look på karet. Ska se om jag kan fiska upp lite sköna rötter i morgon vid en sjö i närheten...dax att ta upp båten snart kanske på tal om det!

                                /Mats
                                Det blir jäkligt skön färg på vattnet av dessa kottar, och har man även lite Mopanirötter är det te som gäller i färgskalan!
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...