MP-kuben

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    MP-kuben

    Jaha, så har man helt plötsligt blivit akvarieägare igen då. Efter mitt lilla missöde med mitt 960 har akvariesjukan gått och värkt i mig, och när Nubi frågadde vad jag tyckte om en MP-kub som var bra pris på var jag såld.
    Nu har jag velat fram och tillbaks i två dagar, och för att antingn sätta spiken i kistan att karet var sålt eller att det var fritt fram att köpa det ringde jag till Hornbach nu på morognen.

    Så på måndag drar jag och MaxB till Lidingö för övernattning hos syrran, och sedan till storstaden på tisdagen för lite koll i ett par affärer samt hämta hem karet!
    Här är lite bilder på karet: http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8691
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    Ursprungligen postat av ansjo
    Jaha, så har man helt plötsligt blivit akvarieägare igen då. Efter mitt lilla missöde med mitt 960 har akvariesjukan gått och värkt i mig, och när Nubi frågadde vad jag tyckte om en MP-kub som var bra pris på var jag såld.
    Nu har jag velat fram och tillbaks i två dagar, och för att antingn sätta spiken i kistan att karet var sålt eller att det var fritt fram att köpa det ringde jag till Hornbach nu på morognen.

    Så på måndag drar jag och MaxB till Lidingö för övernattning hos syrran, och sedan till storstaden på tisdagen för lite koll i ett par affärer samt hämta hem karet!
    Här är lite bilder på karet: http://www.zoopet.com/forum/entry.php?b=8691
    Bra farbror!! så ska det låta♥♥♥ du gör framsteg
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Härligt Anders! Då drar vi till staden med stort S på måndag!

      Lite OT här nu; Idag skall jag hjälpa till att röja ett dödsbo - inget som är direkt kul men grejer man får göra ibland. Killen som skall köra flyttbilen skulle ringa mig på förmiddagen och vi skulle bestämma en tid för möte. Jag känner inte den här snubben och var så jädra inställd på att det var han som ringde - när det istället var Anders som slog en pling för att berätta att kuben var köpt... Det samtalet var rätt spejsat i någon minut, för jag hörde inte att det var Anders, utan trodde det var den här andra snubben... Sorry Anders - du kan ju inte tro att jag är rätt navlad...!

      Men, åter till kuben; Kul att du har ett nytt kar nu - det skall bli för jädra kul att se vad du gör med detta!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jo, det ska bli kul att få börja om från början igen.
        Vet inte riktigt vad som kommer i karet, men mina vitfenade rosentetror ligger nog gott till om man inte hittar något annat intressant.
        Vidare med inredningen spånar jag runt lite, men det finns tyvärr inga bakgrunder som är snygga samt har rätt mått, utan det får troligen bli Slimline men den nya färgen då.
        Karet är borrat i botten som man kan se på bilderna, så allt är förberett för ett ytterfilter så man slipper ha slangar mer än nödvändigt, en intressant lösning kanske...
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Klotte
          • February 2007
          • 621

          #5
          Grattis till nytt kar! Jag har alltid velat ha en kub. Jag skulle föreslå att du kör utan bakgrund och centrerar inredningen (stenar, rötter och växter) så fiskarna kan simma runt längsmed alla rutorna. Så sällan man ser kar som inte behöver ha slangar hängande längs sidorna
          540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
          100 liter blandat...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Tack för inputen, det är alltid bra med flera som tänker.
            Nu har jag någrakuber här hemma, och jag har beställt några till från Tyskland som troligen kommer nästa vecka, och när dessa är igång har jag 8 kar i lägenheten och endast en av dessa är inte en kub...då det är ett 8-kantigt. Så vidare traditionell på akvarieformen kan man nog inte anklaga mig för .
            Jag hade tidigare en 70-kub som numera MaxB har hemma hos sig, och det jag upptäckt med en såpass stor kub är att den är ganska svår att planera och plantera, och att få en sida med bakgrund hjälper en hel del. Slimlinen kommer bara att vara på bakre glaset, så att bygga upp karet som du föreslog är inte helt ute ändå då jag är lite anti mot planscher som bakgrund som är ett annat alternativ.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Planeringen beror ju egentligen på vad man skall ha i kuben. Jag tyckte det var riktigt snyggt så som Anders hade inrett den 70-kub jag har nu. Alltså att man tittade in i karet enbart från en sida. Problemen uppstår om man vill ha insyn via två rutor - då är nog Klottes idé bra, att bygga inredningen i mittenpartierna. Om du nu, Anders, planerar att sätta en bakgrund på endast en ruta (baktill) så skall karet nog tittas i från ett håll - och då är det höjd och djup man får koncentrera sig på!
              Jag har redan planerat inredningen i 70-kuben - rötterna har valts ut och placerats där de står optimalt. Nu är det ju lättare för min del då det endast skall gå ett "par" där - förhoppningsvis rejält feta, stora rackare!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jag tror jag ska placera karet som ett hörnkar då det ska stå i ett hörn i vardagsrummet, alltså i 45 graders vinkel från väggarna så det blir i princip bara frontrutan man kollar genom, men att man även ska kunna kolla lite extra genom sidorutorna.
                Men detta är inget som är skrivet i sten, utan input mottages fortfarande tacksamt!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  #9
                  Ja, det är så jag brukar sätta kuberna också, så att man använder en ruta som frontruta, men att man kan glutta lite på sidorna också.
                  Kubformatet är ju egentligen perfekt att köra det invanda "gårdstänket" med - alltså att man klär sido- och bakrutan/orna och på så sätt skapar en "gård" i mitten - så som många väljer att inreda konventionella kar. Med kubformatet får man ju då ett formidabelt djup om man accentuerar hörnena med höga rötter och växter - och kanske placerar en sirlig rot ganska långt fram i karet som bryter vattenytan ovanifrån. Några extra ljuskällor - varför inte LED? - kan placeras bakom denna "frontrot" och få den att hamna i ett lätt mörker samt att den bakomliggande inredningen lyser upp mer och skapar ett mystiskt ljusrum och därmed djup... bara lite input, Ansjo-mannen!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Och jag har en månbelysning liggandes med ju....
                    Spottar blir nog lite trixigt då det är heltckande ramp, men hittar man rätt grejer så...får se vad som finns i Duisburg i år! Snart så....
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Jag skulle verkligen vilja hitta en "heltäckande" LED-lösning just för akvariebruk. Jag var nere på elaffären här i området och kollade led-ljus, och det går att fixa till om man jobbar sig lite... men, vi får se vad det finns för fräna ljuslösningar i tyskland - det vore grymt att hitta något smutt att t.ex. hänga ovanför 70-kuben.

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        #12
                        jo det där med ljuset...

                        Jag har ju en hög med musselblommor i mitt kar och dom lägger sej gärna i framkant och så är det öppet baktil.
                        vilket får allt ljuset att sila ner
                        Och bakgrunden blir ljusare än framsidan, ser ut som att karet är 2ggr djupare.
                        + att det silar MELLAN blommorna på ytan, så det blir fläckvis med ljus, detta blir också väldigt levande

                        Min polare har som spottar som kikar ner i karet i olika vinklar! det är redigt snyggt!!
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Japp, karro - det är just det där silade ljuset man är ute efter - växtidén där är bra men jag skulle vilja ha detta permanent liksom... och då är nog ganska riktade spottar bäst... måste fan lösa det här alltså!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det kommer, eller även kanske redan finns.
                            Sist såg vi lysrör med bara LED och det är en bra början, det gäller att få tag i princip badrumsbelysning som dels inte har starkström samt är vattentäta.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • karrokaja
                              • March 2006
                              • 5388

                              #15
                              Ursprungligen postat av MaxB
                              Japp, karro - det är just det där silade ljuset man är ute efter - växtidén där är bra men jag skulle vilja ha detta permanent liksom... och då är nog ganska riktade spottar bäst... måste fan lösa det här alltså!
                              Dej växter var bara så som lösningen är hos mej...

                              Kör en skiva som du lägger på karet... som du typ klipper hål i så kommer ju ljuset ner där
                              Och så kan du bara göra nya hål/ändra på skivan, så får du nya vinklar
                              Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                              kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                              Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                              I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...