280L Kubakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #31
    godmorgon,har barn jag med(7 st) men idag hade jag sovmorgon. har du råd så köp det du hittat. för nån månad sen letade jag mig grön på blocket efter ett sånt, men finns ju inte många, just nu är det väl ca 18 annonser i hela landet å man kan ju inte köra hur långt som helst, jag gav upp å köpte ett annat. är du noga med färg etc så bättre med nytt om plånboken tillåter
    MammaMia

    Kommentar

    • Asynja
      • February 2010
      • 622

      #32


      Vad tror ni om det här? Kan det vara värt att åka till uppsala för?

      doppingen: Ja, för typ första gången i mitt liv så tillåter plånboken . Så jag skulle kunna köpa det, men sen är det väldigt lite pengar kvar efter det...Å andra sidan så har jag aldrig haft nåt jag brinner för så mycket förut. Jag är bara lite rädd för att jag ska tappa intresset för det så småningom, men då får man väl slänga ut grejerna på blocket sen...usch vad jag velar, måste få godkänt av maken också. Går det vägen så blir det kanske ett kar idag *s*. Men jag ska nog kika på akvarielagret först, de hade endel billigt där förra helgen & det måste ju inte var Juwel, finns väl andra bra mäsken också?

      Men gud alltså queen av svammel. F´låt! Jag ska försöka bli lite mer saklig
      /Åsa

      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

      Kommentar

      • Asynja
        • February 2010
        • 622

        #33
        Ursprungligen postat av lofstrog
        Jodå, har en tjej på 3,5 och en kille på 6 men idag sov de gott på morgonen. Då passade jag på att vakna tidigt i stället.

        //Roger
        En tjej på 13, en kille på 8 och en kille på snart 2. De två stora sover bra, men lillkillen gör morgon vid 6.

        & varför är det så att man alltid vaknar tidigt när barnen för en gångs skull sover länge???

        Hornbach (eller vad det hette) finns visst i sthlm, men det är en bra bit ifrån oss, men det kanske kan vara värt det? Är det ngn som vet lite mer exakt var det ligger?
        /Åsa

        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          #34
          Mäsken=MÄRKEN bara så ni vet
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • doppingen
            • April 2008
            • 1079

            #35
            ja det på annonsen ser väl inte så tokigt ut, hur långt har du till uppsala då? sen var det ju svart du ville ha? jag hade nog köpt det om det är ok, är ju 5000kr mindre om jag fattat rätt, som du sa man kan ju tröttna på just en viss form, berätta vidare hur det går med nytt el begagnat, lycka till
            MammaMia

            Kommentar

            • hawkse
              • December 2009
              • 781

              #36
              Ursprungligen postat av Asynja
              Växtåtgång kan jag också tänka mig att det blir...Man kanske borde börja odla egna, det är ju inte helt gratis att köpa.
              Det är inte särskilt svårt att fylla ett 300-liters akvarium med växter om du kör med lätta snabbväxare (vilket du för övrigt bör göra vid uppstarten av ett nytt akvarium för att hålla algerna stången). Vattenpest, hornsärv, gälört & hygrophila polysperma är lättare att föröka än att döda och fyller karet med grönt på nolltid. Rekommenderar att du tar en titt på Plantswap för att få tips om växter och eventuellt också byta/köpa växter.

              Kommentar

              • Asynja
                • February 2010
                • 622

                #37
                Ursprungligen postat av hawkse
                Det är inte särskilt svårt att fylla ett 300-liters akvarium med växter om du kör med lätta snabbväxare (vilket du för övrigt bör göra vid uppstarten av ett nytt akvarium för att hålla algerna stången). Vattenpest, hornsärv, gälört & hygrophila polysperma är lättare att föröka än att döda och fyller karet med grönt på nolltid. Rekommenderar att du tar en titt på Plantswap för att få tips om växter och eventuellt också byta/köpa växter.
                Jag märkte det. Köpte ganska få växter (tyckte jag) till lilla karet...Det känns nästan igenvuxet nu. Vattenpest är ju toppen ur snabbväxarsynpunkt, våra har exploderat. Det lilla karet har vi haft i 3 veckor nu, inga alger än, vad jag kan se...men iof flyttade några snäckor in tillsammans med växterna också. Tack för länken & tipsen.
                /Åsa

                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                Kommentar

                • Asynja
                  • February 2010
                  • 622

                  #38
                  Ursprungligen postat av doppingen
                  ja det på annonsen ser väl inte så tokigt ut, hur långt har du till uppsala då? sen var det ju svart du ville ha? jag hade nog köpt det om det är ok, är ju 5000kr mindre om jag fattat rätt, som du sa man kan ju tröttna på just en viss form, berätta vidare hur det går med nytt el begagnat, lycka till
                  Jag vet inte riktigt hur långt det kan vara till uppsala...Det blir ju en liten utflykt om man säger så. Karln verkar inte så sugen på att köra öht idag, så jag kan nog vara glad om jag kan få honom att åka med mig till akvarielagret (ca 15 minuters bilfärd). Återkommer i eftermiddag om det blev ett kar eller inte...Kanske kommer de första bilderna också . Har jag väl bestämt mig för nåt ska det gå snabbt *s*.
                  /Åsa

                  60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #39
                    samma här, jag är likadan. Då jag bestämt mig för något ska det ske på direkten helst blir kul att följa ditt projekt
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      #40
                      Ursprungligen postat av Asynja
                      Jag vet inte riktigt hur långt det kan vara till uppsala...Det blir ju en liten utflykt om man säger så. Karln verkar inte så sugen på att köra öht idag, så jag kan nog vara glad om jag kan få honom att åka med mig till akvarielagret (ca 15 minuters bilfärd). Återkommer i eftermiddag om det blev ett kar eller inte...Kanske kommer de första bilderna också . Har jag väl bestämt mig för nåt ska det gå snabbt *s*.
                      Då är det väl bara att slå till om både plånboken tillåter och du har bärhjälp.

                      Ska bli kul att följa.

                      //Roger
                      Discus for life

                      Kommentar

                      • Asynja
                        • February 2010
                        • 622

                        #41
                        Ursprungligen postat av doppingen
                        samma här, jag är likadan. Då jag bestämt mig för något ska det ske på direkten helst blir kul att följa ditt projekt
                        Vad kul att ha någon med sig på vägen, jag kommer säkerligen behöva råd, tips och åsikter under tiden!
                        /Åsa

                        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                        Kommentar

                        • Asynja
                          • February 2010
                          • 622

                          #42
                          Jag funderade på en sak... Jag har 10st neontetror i det lilla karet, skulle det vara en bra idé att ha dem som inkörningsfiskar i det nya karet sen, eller är de för många? Vill helst inte sära på dem. Annars...Vad är en bra inkörningsfisk?
                          /Åsa

                          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                          Kommentar

                          • lofstrog
                            • November 2009
                            • 989

                            #43
                            Ursprungligen postat av Asynja
                            Jag funderade på en sak... Jag har 10st neontetror i det lilla karet, skulle det vara en bra idé att ha dem som inkörningsfiskar i det nya karet sen, eller är de för många? Vill helst inte sära på dem. Annars...Vad är en bra inkörningsfisk?
                            Neontetror kan vara lite känsliga ibland. Hade inte själv kört med dem som inkörningsfisk.

                            Platty eller svärdbärare är mina favoriter som inkörningsfiskar. Jag har även kört några pansarmalar som inkörningsfisk ibland. Har funkat bra också. Tänk bara på att pansarmalen trivs bäst om det är 5-6 stycken.

                            //Roger
                            Discus for life

                            Kommentar

                            • Asynja
                              • February 2010
                              • 622

                              #44
                              Vi köpte ett kar! Men det blev inget hörnkar utan en kub istället. Oceanson 280L. Bilder kommer sen. I samband med uppställandet av karet (det är högt som tusan) upptäckte jag lite "klet" i botten...HUR gör man rent ett sånt stort kar?

                              Har MASSOR med andra funderingar och tankar, men jag återkommer med det sen när lillkillen somnat. Det som är allra mest akut är alltså att få reda på hur i hela friden jag gör det rent innan jag ska börja med inredningen?
                              /Åsa

                              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                              Kommentar

                              • Asynja
                                • February 2010
                                • 622

                                #45
                                Ursprungligen postat av lofstrog
                                Neontetror kan vara lite känsliga ibland. Hade inte själv kört med dem som inkörningsfisk.

                                Platty eller svärdbärare är mina favoriter som inkörningsfiskar. Jag har även kört några pansarmalar som inkörningsfisk ibland. Har funkat bra också. Tänk bara på att pansarmalen trivs bäst om det är 5-6 stycken.

                                //Roger
                                Platy kanske blir bra dårå. Jag har 6 vuxna Platy & 2 yngel. Kan man flytta dem samtidigt, eller blir det för många på en gång? Kanske separera de vuxna från ynglen?
                                /Åsa

                                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                                Kommentar

                                Arbetssätt...