280L Kubakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • draft
    • December 2009
    • 86

    #46

    Kommentar

    • lofstrog
      • November 2009
      • 989

      #47
      Ursprungligen postat av Asynja
      Platy kanske blir bra dårå. Jag har 6 vuxna Platy & 2 yngel. Kan man flytta dem samtidigt, eller blir det för många på en gång? Kanske separera de vuxna från ynglen?
      Stort grattis Åsa!

      Det blev ett rejält kar. Ska bli jättekul att följa.

      Jag hade börjat med de vuxna. Yngel är ju alltid lite känsligare än vuxna. Tillsätter du vattenberedningsmedel typ EasyLife kan du släppa i de första fiskarna efter ett dygn.

      Lycka till!

      /Roger
      Discus for life

      Kommentar

      • lofstrog
        • November 2009
        • 989

        #48
        Ursprungligen postat av Asynja
        Vi köpte ett kar! Men det blev inget hörnkar utan en kub istället. Oceanson 280L. Bilder kommer sen. I samband med uppställandet av karet (det är högt som tusan) upptäckte jag lite "klet" i botten...HUR gör man rent ett sånt stort kar?
        Vad är det för klet som du sett? Är det silikon så hade jag låtit det vara om det ändå döljs av sand och inredning annars är det vasst rakblad som gäller.
        Övrig rengöring kan man göra med T-röd och mjuk trasa eller svamp så att man inte repar.

        //Roger
        Discus for life

        Kommentar

        • Asynja
          • February 2010
          • 622

          #49
          Ursprungligen postat av lofstrog
          Vad är det för klet som du sett? Är det silikon så hade jag låtit det vara om det ändå döljs av sand och inredning annars är det vasst rakblad som gäller.
          Övrig rengöring kan man göra med T-röd och mjuk trasa eller svamp så att man inte repar.

          //Roger
          Det ser ut som klet från ett klistermärke...Men jag vet inte riktigt vad det är för jag når inte ner att känna med handen ens engång...Och jag är ändå ganska lång för att vara kvinna. Jag ställde mig på armstödet på soffan och jag når inte ens med fingertopparna.

          Ja, det blev ett rejält kar & jag är jätteglad för det, men det är klart det tillkommer en massa funderingar då ang. befolkningen, inredning och så...

          Karet var jättetungt och maken fick ta hjälp av grannen för att få in det, nu står det på plats ovanpå möbeln, men jag misstänker att vi måste försöka släpa in det i badrummet för att kunna rengöra det ordentligt.

          Så om jag får iordning karet med alla bakterier osv. idag, kan jag då slänga in Platysarna imorgon? Hon på affären sa att jag skulle vänta 3, 4 dar innan fiskarna fick flytta in... Men jag tyckte det lät lite märkligt, det är väl fiskarna som sätter igång processen?
          /Åsa

          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

          Kommentar

          • Asynja
            • February 2010
            • 622

            #50
            Första bilderna...Det dök upp en liten skit också
            Bifogade filer
            /Åsa

            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

            Kommentar

            • Asynja
              • February 2010
              • 622

              #51
              Tack för länken draft, men Juwel är ett minne blott
              /Åsa

              60L Fisksoppa, 280L kub under construction

              Kommentar

              • doppingen
                • April 2008
                • 1079

                #52
                Så snyggt Grattis, så kul att starta upp nytt får man fråga vad det kostar med ett sånt? Bara byttan? eller köpte du helt komplett m pump ,lyse å allt?ser dock ut att vara inbyggt filter i,eller hur?
                MammaMia

                Kommentar

                • Asynja
                  • February 2010
                  • 622

                  #53
                  Ursprungligen postat av doppingen
                  Så snyggt Grattis, så kul att starta upp nytt får man fråga vad det kostar med ett sånt? Bara byttan? eller köpte du helt komplett m pump ,lyse å allt?ser dock ut att vara inbyggt filter i,eller hur?
                  Tack!

                  Det var svindyrt...tyckte jag iaf, kändes i plånboken kan man säga. Paketpris 7995, sen köpte vi filtermaterial och engelsk sjösten och lite annat smått och gott a ca. 1000 kr till...Det blir till att leva på falukorv och makaroner resten av månaden *s*. Filtret är inbyggt, vi får se om vi fattar vad som ska ner var (filterskum? och några bollar hahaha) jag kan verkligen ingenting om filter.
                  /Åsa

                  60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                  Kommentar

                  • doppingen
                    • April 2008
                    • 1079

                    #54
                    men utöver det priset så måste man handla för minst 2500 kr om priset ska gälla, allt ingår ju så om man inte behöver köpa mer får man betala högre pris ju
                    MammaMia

                    Kommentar

                    • Asynja
                      • February 2010
                      • 622

                      #55
                      Ursprungligen postat av doppingen
                      men utöver det priset så måste man handla för minst 2500 kr om priset ska gälla, allt ingår ju så om man inte behöver köpa mer får man betala högre pris ju
                      Sen får man ju räkna med bensinen också...Stockholm jönköping...
                      /Åsa

                      60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                      Kommentar

                      • doppingen
                        • April 2008
                        • 1079

                        #56
                        Ursprungligen postat av Asynja
                        Tack!

                        Det var svindyrt...tyckte jag iaf, kändes i plånboken kan man säga. Paketpris 7995, sen köpte vi filtermaterial och engelsk sjösten och lite annat smått och gott a ca. 1000 kr till...Det blir till att leva på falukorv och makaroner resten av månaden *s*. Filtret är inbyggt, vi får se om vi fattar vad som ska ner var (filterskum? och några bollar hahaha) jag kan verkligen ingenting om filter.
                        Inte fel med falukorv å makaroner hellertycker inte ungarna iallafall de lär nog uppskatta det. Hoppas installationen går bra nu, njae sånt filter är jag inte hemma på men andra här har nog mer erfarenhet av det. lägg upp bilder sen efterhand/maria
                        MammaMia

                        Kommentar

                        • Asynja
                          • February 2010
                          • 622

                          #57
                          Jodå Maria...Det här ska dokumenteras noggrannt *s*. Jag sitter nu och samlar krafter för att ta mig ner till affären för lite t-röd...Köper man det i mataffären? *förvirrad*. Vet fortfarande inte riktigt hur jag ska komma ner i karet för att rengöra det...Maken vägrar lyfta ned det igen, det var tydligen skittungt. Man får väl använda ngn slags lång pinne eller nåt...Vi får väl se vad jag hittar på ica *s*.
                          /Åsa

                          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                          Kommentar

                          • Constantine
                            • September 2009
                            • 431

                            #58
                            Grattis ser jävligt häftigt ut, synd bara att du inte har mer plats för att för de pengarna kunde du fått ett mycket större kar, tex mina päron köpte ett juwel hörn akvarium 300L+ med möbel och allt på blocket för 2500kr men men....Lycka till !!
                            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
                            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

                            Kommentar

                            • doppingen
                              • April 2008
                              • 1079

                              #59
                              tror nog det finns på ica, eller en mack,
                              MammaMia

                              Kommentar

                              • Asynja
                                • February 2010
                                • 622

                                #60
                                Ursprungligen postat av Constantine
                                Grattis ser jävligt häftigt ut, synd bara att du inte har mer plats för att för de pengarna kunde du fått ett mycket större kar, tex mina päron köpte ett juwel hörn akvarium 300L+ med möbel och allt på blocket för 2500kr men men....Lycka till !!
                                Tack, jo, jag kan tänka mig det, det blev "lite" mer pengar än vi hade räknat med, men jag föll för det här karet & såg möjligheterna...
                                /Åsa

                                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                                Kommentar

                                Arbetssätt...