280L Kubakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Asynja
    • February 2010
    • 622

    #16
    Idag var vi iväg och tittade på ett par akvarium. Ett 8kantigt utställningsex. som de skulle ha 4000 för, men då tillkommer massa kostnader för filter, pump osv. Sen på vår zooaffär här hemma hade de ett Juwel hörnakvarium som kostade 6995. Är inte det ganska dyrt? Visst borde vi kunna hitta ett billigare nån annan stans?

    Kom iaf hem med 4 metallpansarmalar till det lilla karet. Ha en mysig lördagkväll!
    /Åsa

    60L Fisksoppa, 280L kub under construction

    Kommentar

    • draft
      • December 2009
      • 86

      #17
      Tjo, i denna tråd hittar du lite bilder på mitt hörnkar. Bakgrund, inredning m.m.

      Edit: Jag hittade mitt på blocket, finns en hel del där. Även nya då företag lägger ut.
      Senast redigerad av draft; 27 February 2010, 17:43.

      Kommentar

      • Asynja
        • February 2010
        • 622

        #18
        Ursprungligen postat av draft
        Tjo, i denna tråd hittar du lite bilder på mitt hörnkar. Bakgrund, inredning m.m.

        Edit: Jag hittade mitt på blocket, finns en hel del där. Även nya då företag lägger ut.
        Blocket är jag inne på flera ggr varje dag för att se om det kommit in några snygga akvarium, har tyvärr inte hittat mitt drömakvarium än. Men jag springer in i den andra tråden och kikar på ditt kar sålänge...Sitter ändå här och nästan somnar medans jag väntar på melodifestivalen. Oj vad OT det blev på slutet *s*. Får man fråga vad du gav för ditt kar? Vad är ok att ge för ett sånt kar?
        /Åsa

        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

        Kommentar

        • draft
          • December 2009
          • 86

          #19
          Ursprungligen postat av Asynja
          Blocket är jag inne på flera ggr varje dag för att se om det kommit in några snygga akvarium, har tyvärr inte hittat mitt drömakvarium än. Men jag springer in i den andra tråden och kikar på ditt kar sålänge...Sitter ändå här och nästan somnar medans jag väntar på melodifestivalen. Oj vad OT det blev på slutet *s*. Får man fråga vad du gav för ditt kar? Vad är ok att ge för ett sånt kar?
          Hehe, det gjorde jag med tills jag hittade detta :P

          Jag gav ganska mycket för det, 6900 kr men då ingick en Fluval FX 5 (värde ca 2000 kr), två Juwelpumpar, en för 350 o en för 190, back to nature slimline (bakgrunden, ca 1500 kr) o en jäkla massa tillbehör; sand, sten, rötter m.m.

          Begagnat, helt original, skulle jag inte ge mer än 4000 för ett 350-liters då nypriset är runt 9000 kr.

          Kommentar

          • Asynja
            • February 2010
            • 622

            #20
            Oj, jaha...då blev det en projekttråd av det. *snopen* Jag som hade gått och samlat mod för att starta en tråd, men...vi har ju inte ens köpt akvariet än. Hoppas jag kan komplettera med lite bilder så småningom då...NÄR karet är införskaffat , men med mitt tålamod så är jag väl i farten imorgon bitti eller nåt
            /Åsa

            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #21
              Hej Åsa

              Jag köppte mitt Juwel Delta 270L på blocket för 1500:-.

              Så här ser det ut: http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=630

              Vet inte om det kan vara till inspiration men du får ta det som ett exempel på ett helt vanligt sälskapsakvarium.

              Vill du veta vad det är för fiskar i så står det på min profil.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • Asynja
                • February 2010
                • 622

                #22
                Jättefint Roger! Jag gillar att du har såpass mycket växter! Tyvärr måste jag ha ett mindre, 70cm är max vad vi får plats med (alltså längden från hörnan och utmed väggen). Tack för inspirationen, och för titten .
                /Åsa

                60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                Kommentar

                • Otto the Otocinclus
                  • December 2008
                  • 94

                  #23
                  Ursprungligen postat av lofstrog
                  Hej Åsa

                  Jag köppte mitt Juwel Delta 270L på blocket för 1500:-.

                  Så här ser det ut: http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=630

                  Vet inte om det kan vara till inspiration men du får ta det som ett exempel på ett helt vanligt sälskapsakvarium.

                  Vill du veta vad det är för fiskar i så står det på min profil.

                  //Roger
                  Ska du inte lägga till vilka fiskar, växter och andra djur du har i akvariet i själva beskrivningen? Det borde väl inte vara så svårt

                  Kommentar

                  • gladys
                    • March 2005
                    • 1962

                    #24
                    Hej.
                    Hade ett hörnakvarium, kommer inte ihåg måtten men det rymde ca 320 liter. Ett sattyg att rengöra men har man långa armar går det kanske bättre. Slangar och kontakter satt i hörnet. Inte jättehändigt..
                    Hörnet svalde gigantiska mängder med växter (jag vill ha ganska tättplanterat). Ja just, planteringen. Inte heller särskilt enkelt.

                    Akvariet var iaf skiiitsnyggt!
                    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

                    Kommentar

                    • lofstrog
                      • November 2009
                      • 989

                      #25
                      Ursprungligen postat av Otto the Otocinclus
                      Ska du inte lägga till vilka fiskar, växter och andra djur du har i akvariet i själva beskrivningen? Det borde väl inte vara så svårt
                      Inte svårt alls, men som jag skrev så kolla i min profil så hittar du info.

                      //Roger
                      Discus for life

                      Kommentar

                      • Asynja
                        • February 2010
                        • 622

                        #26
                        Ursprungligen postat av lofstrog
                        Inte svårt alls, men som jag skrev så kolla i min profil så hittar du info.

                        //Roger
                        En till barnförälder? Vem är annars vaken så tidigt på en söndagmorgon? Eller du kanske jobbar helg...*s*

                        Idag är jag lite irriterad. Jag hittade en annons på blocket av en tjej som skänker bort olika ciklider. JÄTTEFINA var de. Men...inget akvarium, inga ciklider. Vårt lilla kar är fullt, annars hade jag kunnat slänga ner dem dit innan det stora karet flyttat in. Tjejen bor dessutom i samma kommun så det hade varit perfekt. Typiskt. Annonsen på akvariet borde ju helstast komma före annonsen på fiskarna.

                        Jag vet inte om jag fick svar på min fråga om akvariet i vår zooaffär. Det är ett splitter nytt Juwel hörnakvarium (190L tror jag) och kostar 6995 med bänk och allt. Ska man kanske slå till på det, eller är chansen stor att jag hittar ett billigare om jag letar runt lite? Vet inte om jag har tålamod att hänga på blocket och bara vänta, jag har haft dunderkoll i 1½ vecka och inte nåt som har dykt upp var så särskilt intressant. Man ska ju ha tur med färgen på bänken också. Vi har ett stilrent vardagsrum och möblerna går i vitt och svart med lite avbrott av brunröda kuddar och gardiner, så det känns ju viktigt att möbeln är svart (för vita möbler är väl rätt ovanliga?).

                        Usch, man ska verkligen inte skriva här innan man fått i sig första kannan kaffe, jag svamlar bara. Nu ska vi nog kika på "cars" för 50onde gången den här veckan *suck*.
                        /Åsa

                        60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                        Kommentar

                        • Asynja
                          • February 2010
                          • 622

                          #27
                          Ursprungligen postat av gladys
                          Hej.
                          Hade ett hörnakvarium, kommer inte ihåg måtten men det rymde ca 320 liter. Ett sattyg att rengöra men har man långa armar går det kanske bättre. Slangar och kontakter satt i hörnet. Inte jättehändigt..
                          Hörnet svalde gigantiska mängder med växter (jag vill ha ganska tättplanterat). Ja just, planteringen. Inte heller särskilt enkelt.

                          Akvariet var iaf skiiitsnyggt!
                          *s* Jag kan tänka mig att rengöringen är lite svår. Jag har också tänkt på det där med inredningen, det måste vara lite knepigt just med hörnet, men jag kan tänka mig att man kan skapa en rätt juste illusion av djup om man får till det. Växtåtgång kan jag också tänka mig att det blir...Man kanske borde börja odla egna, det är ju inte helt gratis att köpa.
                          /Åsa

                          60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                          Kommentar

                          • Asynja
                            • February 2010
                            • 622

                            #28
                            Tar nog en tripp till akvarielagret idag om det går att övertala maken (körkortsinnehavaren *s*). Synd att vi inte har barnvakt, det är ett h*vete att gå omkring där med lilleman som ska pilla på allt... Idag ska vi iof bara in i akvarieförsäljningsdelen.
                            /Åsa

                            60L Fisksoppa, 280L kub under construction

                            Kommentar

                            • lofstrog
                              • November 2009
                              • 989

                              #29
                              Ursprungligen postat av Asynja
                              En till barnförälder? Vem är annars vaken så tidigt på en söndagmorgon? Eller du kanske jobbar helg...*s*
                              Jodå, har en tjej på 3,5 och en kille på 6 men idag sov de gott på morgonen. Då passade jag på att vakna tidigt i stället.

                              //Roger
                              Discus for life

                              Kommentar

                              • lofstrog
                                • November 2009
                                • 989

                                #30
                                Ursprungligen postat av Asynja
                                Jag vet inte om jag fick svar på min fråga om akvariet i vår zooaffär. Det är ett splitter nytt Juwel hörnakvarium (190L tror jag) och kostar 6995 med bänk och allt. Ska man kanske slå till på det, eller är chansen stor att jag hittar ett billigare om jag letar runt lite? Vet inte om jag har tålamod att hänga på blocket och bara vänta, jag har haft dunderkoll i 1½ vecka och inte nåt som har dykt upp var så särskilt intressant. Man ska ju ha tur med färgen på bänken också. Vi har ett stilrent vardagsrum och möblerna går i vitt och svart med lite avbrott av brunröda kuddar och gardiner, så det känns ju viktigt att möbeln är svart (för vita möbler är väl rätt ovanliga?).
                                Känns som det är ett ganska normalt pris för Juwel Trigon 190 paket. Har du ett Hornbach varuhus i närheten så kolla med dem. De brukar ha bra pris på Juwel.

                                //Roger
                                Discus for life

                                Kommentar

                                Arbetssätt...