Då va det dags...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jb63
    • December 2009
    • 98

    #31
    Då kommer det lite bilder på dagens arbete
    Bifogade filer

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #32
      I LIKE sanden!
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • Marnat
        • November 2009
        • 2012

        #33
        jag har aldrig fattat det där med ytavrinning, har man precis så mkt vatten att det hela tiden rinner över en del eller hur funkar det?
        \\54L Apistos//
        \\234L SA//
        MVH Marcus

        Kommentar

        • jb63
          • December 2009
          • 98

          #34
          Jo precis så är det. Hade inte så mycket kunskap om pumpar och filter innan så jag har läst här och på 2 andra forum om vilken teknik son används, då hittade jag en artikel om ett reningsverk som renade som det gör i naturen vilket gjorde mig intreserad. Men jag frågade några stycken vad som va bäst och då blev det en sump med ytavrinning.En grej med detta är att jag inte har några slangar utanför till exempel. Men det är ny teknik för mig så lite inkörning behövs.

          Kommentar

          • jb63
            • December 2009
            • 98

            #35
            Ursprungligen postat av danne0301
            I LIKE sanden!

            Sanden är Calciumcarbonat

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              #36
              Ursprungligen postat av jb63
              Jo precis så är det. Hade inte så mycket kunskap om pumpar och filter innan så jag har läst här och på 2 andra forum om vilken teknik son används, då hittade jag en artikel om ett reningsverk som renade som det gör i naturen vilket gjorde mig intreserad. Men jag frågade några stycken vad som va bäst och då blev det en sump med ytavrinning.En grej med detta är att jag inte har några slangar utanför till exempel. Men det är ny teknik för mig så lite inkörning behövs.
              men har du då inget raster i nederkant alls? så att allt vatten som rinner ner i sumpen kommer från ytavrinningen dvs, det borde ju innebära att du inte har mkt vatten i filterhörna n av akvariet så att säga
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • jb63
                • December 2009
                • 98

                #37
                Ursprungligen postat av Marnat
                men har du då inget raster i nederkant alls? så att allt vatten som rinner ner i sumpen kommer från ytavrinningen dvs, det borde ju innebära att du inte har mkt vatten i filterhörna n av akvariet så att säga
                Det kan du bestämma själv hur mycket du vill ha, röret till sumpen kan man göra så högt som man vill. Min vattennivå i hörnan är väl en decimeter under just nu

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  #38
                  Ursprungligen postat av jb63
                  Det kan du bestämma själv hur mycket du vill ha, röret till sumpen kan man göra så högt som man vill. Min vattennivå i hörnan är väl en decimeter under just nu
                  som du kanske märker så tycker jag det är sjukt intressant att köra sump i ett sötkar som du gör

                  tänkte slänga ihop något liknande nr man får pengar över och köra lite mer känsliga fiskar
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • jb63
                    • December 2009
                    • 98

                    #39
                    Ursprungligen postat av Marnat
                    som du kanske märker så tycker jag det är sjukt intressant att köra sump i ett sötkar som du gör

                    tänkte slänga ihop något liknande nr man får pengar över och köra lite mer känsliga fiskar

                    Jag kan se om jag har lite bilder på det som rör sumpbygget.

                    Kommentar

                    • joelvuo
                      • September 2009
                      • 771

                      #40
                      Stiligt :-)

                      Kommentar

                      • jb63
                        • December 2009
                        • 98

                        #41
                        Då har jag fått vatten i karet men tyvärr inga stenar ännu men det kommer nog snart. Har planterat lite vallisneria sålänge.Skall ha ett stenröse i mitten stort nog för att simma igen för fiskarna med andra ord gott om gömslen
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • jb63
                          • December 2009
                          • 98

                          #42
                          Vad ska man ha för lysrör egentligen, T5 eller T8 . Kan man få lite hjälp med detta så är jag tacksam.Det ska bli ett malawikar

                          Kommentar

                          • danne0301
                            • July 2009
                            • 1128

                            #43
                            Det spelar ingen enorm roll, rören har samma färg.
                            T8 är de gamla vanliga lite tjockare rören som du säkert har någonstans hemma, de flesta har i alla fall det, kanske under ett köksskåp. T5 är en nyare variant, rören är tunnare och något effektivare. Alltså du får lite starkare ljus av ett mindre rör med lägre strömförbrukning. Tändningen fungerar på ett annat sätt och man uppfattar inte flimmer från dom, eftersom de flimrar mycket fortare om man säger så. Det finns heller ingen glimtändare utan rören tänds av ett hf don (HighFrequency), som tänder elektroniskt utan blink blink blink.
                            T5 är generellt dyrare, både armatur och rör.
                            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                            2 gånger 54L odlingsprojekt
                            540L Ormhuvudfisk som blev CA

                            Kommentar

                            • jb63
                              • December 2009
                              • 98

                              #44
                              Ursprungligen postat av danne0301
                              Det spelar ingen enorm roll, rören har samma färg.
                              T8 är de gamla vanliga lite tjockare rören som du säkert har någonstans hemma, de flesta har i alla fall det, kanske under ett köksskåp. T5 är en nyare variant, rören är tunnare och något effektivare. Alltså du får lite starkare ljus av ett mindre rör med lägre strömförbrukning. Tändningen fungerar på ett annat sätt och man uppfattar inte flimmer från dom, eftersom de flimrar mycket fortare om man säger så. Det finns heller ingen glimtändare utan rören tänds av ett hf don (HighFrequency), som tänder elektroniskt utan blink blink blink.
                              T5 är generellt dyrare, både armatur och rör.
                              Kan man få dom dimmbara i både t5 och t8 eller hur gör man då..

                              Kommentar

                              • danne0301
                                • July 2009
                                • 1128

                                #45
                                T8 går inte att dimra. T5 finns dimbara, de kostar en hel del extra och är inget man 'gör efteråt'. Både armatur och dimmer blir ganska special, om man säger så.
                                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                                2 gånger 54L odlingsprojekt
                                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...