234L SA Apisto. kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    Ursprungligen postat av MissB
    Mycket mycket snyggt )
    Ursprungligen postat av MaxB
    Finfina bilder, Marcus! Fiskarna och hela karet ser formidabelt ut. Snygga de där Apkillarna!

    Tack tack
    Det värmer gött när det kommer från en så formidabel scapare som dig Max.

    Har du nån aning om vad slemmet jag fått kan vara? Om inget annat så är det iaf väldigt populärt hos siameserna.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av Marnat
      Tack tack
      Det värmer gött när det kommer från en så formidabel scapare som dig Max.

      Har du nån aning om vad slemmet jag fått kan vara? Om inget annat så är det iaf väldigt populärt hos siameserna.
      Jag kollade på "slembilden" en stund, men är väldigt osäker på vad det kan vara... på bilden ser det vitt ut, och jag tänkte instinktivt på nån mögelhistoria, eller något åt det hållet - speciellt de där "klumparna" och trådarna som tycks skjuta ut från dom... Men, som sagt, jag vet inte vad det kan vara, har inte haft sådant själv i burkarna. Om det inte är vitt utan mer grönt är det väl någon form av algväxt... kanske? Sorry att jag inte kan hjälpa dig med detta!

      Kommentar

      • Klotte
        • February 2007
        • 621

        Riktigt läckert kar. Slemmet på dina växter liknar det som kommer ur nya rötter ibland, men ser ut att vara trådigare. Tur att du har siameserna, hoppas de kan hålla undan det och att det försvinner för dig
        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
        100 liter blandat...

        Kommentar

        • Marnat
          • November 2009
          • 2012

          Ursprungligen postat av MaxB
          Jag kollade på "slembilden" en stund, men är väldigt osäker på vad det kan vara... på bilden ser det vitt ut, och jag tänkte instinktivt på nån mögelhistoria, eller något åt det hållet - speciellt de där "klumparna" och trådarna som tycks skjuta ut från dom... Men, som sagt, jag vet inte vad det kan vara, har inte haft sådant själv i burkarna. Om det inte är vitt utan mer grönt är det väl någon form av algväxt... kanske? Sorry att jag inte kan hjälpa dig med detta!
          grejen är ju att det är helt vitt, och som sagt slemmigt, jag är tämligen säker på att det inte är alger, men då bör det ju rimligen komma från de svarta mygglarver jag fångat och matat med, får kolla med danne om han har något liknande då han matat med samma mygglarver.

          Ursprungligen postat av Klotte
          Riktigt läckert kar. Slemmet på dina växter liknar det som kommer ur nya rötter ibland, men ser ut att vara trådigare. Tur att du har siameserna, hoppas de kan hålla undan det och att det försvinner för dig
          Det verkar faktiskt som att det försvunnit en del under natten, dock är jag ju nyfiken på vad fasiken det kan vara bara så att man vet liksom.

          Ska också kolla med södermalmskillen idag.
          \\54L Apistos//
          \\234L SA//
          MVH Marcus

          Kommentar

          • Dubbel
            • February 2010
            • 92

            På södermalms akavarieaffär ?? Älskar den butiken handlar nästan bara där ska tjata på farsgubben så han får öppna plånboken lite

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              Ursprungligen postat av Dubbel
              På södermalms akavarieaffär ?? Älskar den butiken handlar nästan bara där ska tjata på farsgubben så han får öppna plånboken lite
              Ja han har en hel del visdom att komma med den där Janne. Snygga apistos har han också, eller ja, kanske inte de mest färgglada men det är inte det som lockar mig längre heller

              Slemmet är som bortblåst nu när jag kom hem förresten, riktigt märkligt.

              Slängde i en håv full med svarta mygglarver igen och alla älskade det, Baenschi ynglen är nu ungefär 4mm långa och ser redan stentuffa ut, tyvärr blir det ingen artemia förrän på fredag
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • Dubbel
                • February 2010
                • 92

                Jag köpte mina fjärillar där grymt stora Han har ju så mycket roligt i sina burkar

                Kommentar

                • fergu65
                  • April 2010
                  • 61

                  Jaha då har man läst igenom hela tråden ..nyttig info .by the way väldigt nice kar du har ..mycket trevlig tråd kommer följa den tills de blir min tur o sätta igång med ett projekt ..en sak till alla förkortningar vore kul veta för oss nyisar..ännu en gång verkligen ett nice kar--

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    Ursprungligen postat av Marnat
                    Ja han har en hel del visdom att komma med den där Janne. Snygga apistos har han också, eller ja, kanske inte de mest färgglada men det är inte det som lockar mig längre heller

                    Slemmet är som bortblåst nu när jag kom hem förresten, riktigt märkligt.

                    Slängde i en håv full med svarta mygglarver igen och alla älskade det, Baenschi ynglen är nu ungefär 4mm långa och ser redan stentuffa ut, tyvärr blir det ingen artemia förrän på fredag
                    psst, slemmet kanske är från skärpsnäckor
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Marnat
                      • November 2009
                      • 2012

                      Ursprungligen postat av Nubi
                      psst, slemmet kanske är från skärpsnäckor
                      har inga skräpsnäckor i det karet, och jo säger du det kan man visst ha fast det inte syns, men jag är tämligen säker på att jag borde ha sett minst en under de 5 månader som karet varit igång nu om så vore fallet

                      Fiskarna älskar nyfångade svarta mygglarver btw
                      \\54L Apistos//
                      \\234L SA//
                      MVH Marcus

                      Kommentar

                      • Klotte
                        • February 2007
                        • 621

                        Skönt att du blev av med slemmet Är dock fortfarande nyfiken på vart det kan ha kommit från, hoppas att det håller sig borta nu.
                        540 liter SA/Växtkar ctrl+alt+delete omstartat 110420
                        100 liter blandat...

                        Kommentar

                        • Marnat
                          • November 2009
                          • 2012

                          Ursprungligen postat av Klotte
                          Skönt att du blev av med slemmet Är dock fortfarande nyfiken på vart det kan ha kommit från, hoppas att det håller sig borta nu.

                          Även jag är väldigt nyfiken, men det håller sig borta än så länge, nu har jag dock märkt att mina cryptos känner av förändringen i ljuset då många av de stora bladen smälter bort för tillfället, det ser för jävligt ut men jag får bita ihop, det hjälp ju inte nämnvärt att klippa ner dem.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            Liten update, jag har börjat bygga mitt framtida mäsksystem nu

                            Började med att sätta ihop backventiler med locken på dunkarna samt tvättflaskan som i detta fall passande nog är en nappflaska med en dödskalle på
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0068.jpg
Visningar: 1
Storlek: 513,8 KB
ID: 2123902

                            Dunkarna som ska användas: 2x 5L
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0069.jpg
Visningar: 1
Storlek: 412,2 KB
ID: 2123903

                            Borrat hål i botten på ett Fluval1 och satt dit en liten syresten
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0070.jpg
Visningar: 1
Storlek: 580,1 KB
ID: 2123904

                            Här har jag kopplat ihop underdelen av filtret, jag har helt enkelt snittat ett hål i filtermattan som sitter i och fört in syrestenen, detta innebär ett skydd mot eventuella småsaker som kan åka in och förstöra impellern, utöver detta har jag satt en säkerhetsslang som bara ska ligga ovanpå karet i princip, detta för att undvika att pumpen drar upp mäsk från dunkarna och ner i karet, samtidigt släpper den ut eventuell CO2 på natten då den inte behövs.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0071.jpg
Visningar: 1
Storlek: 595,6 KB
ID: 2123905

                            En bild ovanifrån på filtret.
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0074.jpg
Visningar: 1
Storlek: 486,7 KB
ID: 2123906


                            Allting silikonerat. Det ligger nu på torkning och sen ska jag tvätta bort eventuell yes ikväll tänkte jag så inte det kommer ner i karet. (användes när silikon smetades på)
                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG0076.jpg
Visningar: 1
Storlek: 496,8 KB
ID: 2123907
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              Ursprungligen postat av Marnat
                              Liten update, jag har börjat bygga mitt framtida mäsksystem nu

                              Började med att sätta ihop backventiler med locken på dunkarna samt tvättflaskan som i detta fall passande nog är en nappflaska med en dödskalle på
                              [ATTACH]30351[/ATTACH]

                              Dunkarna som ska användas: 2x 5L
                              [ATTACH]30352[/ATTACH]

                              Borrat hål i botten på ett Fluval1 och satt dit en liten syresten
                              [ATTACH]30353[/ATTACH]

                              Här har jag kopplat ihop underdelen av filtret, jag har helt enkelt snittat ett hål i filtermattan som sitter i och fört in syrestenen, detta innebär ett skydd mot eventuella småsaker som kan åka in och förstöra impellern, utöver detta har jag satt en säkerhetsslang som bara ska ligga ovanpå karet i princip, detta för att undvika att pumpen drar upp mäsk från dunkarna och ner i karet, samtidigt släpper den ut eventuell CO2 på natten då den inte behövs.
                              [ATTACH]30354[/ATTACH]

                              En bild ovanifrån på filtret.
                              [ATTACH]30355[/ATTACH]


                              Allting silikonerat. Det ligger nu på torkning och sen ska jag tvätta bort eventuell yes ikväll tänkte jag så inte det kommer ner i karet. (användes när silikon smetades på)
                              [ATTACH]30356[/ATTACH]
                              Niiiiiiice!!
                              Hur många rymmer dunkarna?
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                Ursprungligen postat av Nubi
                                Niiiiiiice!!
                                Hur många rymmer dunkarna?
                                läs om läs rätt
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...