350L - Diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jim_J
    svarade
    Här kommer lite fler bilder!

    De är ganska blyga ännu, men visar sig mer och mer. De fajtas en hel del, men vad jag förstått är detta normalt i början för att de ska bestämma "hierarkin"?

    Grymt intressanta fiskar, och jag kan verkligen inte förstå dem som tycker de är tråkiga.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    väldigt fina fiskar du fått tag på
    varför har du bara en fjärilciklid och en kakadua? lite nyfiken bara

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Ursprungligen postat av hult87
    hoppas allt går bra med frakt och inkoppning då får vi lite bilder på dom imorgon då
    Kommer lite bilder från ikoppningen redan nu
    Slog till på 2 st L411 också, synd att hon som bestämmer över mina pengar var med, annars hade det nog blivit ett par till

    Nu är fiskbeståndet enligt följande:

    Diskus: 6st
    Fjärilsciklid: 1 st
    kakaduaciklid: 1st
    L411: 2st
    rödmunstetror: 14st
    fläckiga pansarmalar: 7 st
    Endlers: okänt antal
    körsbärsräkor: okänt antal
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    hoppas allt går bra med frakt och inkoppning då får vi lite bilder på dom imorgon då

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Snyggt kar, där kommer säkert diskusarna att trivas.

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    NU drar jag iväg och hämtar diskusarna!

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Nu har det hänt lite igen... Alla fiskar är numera flyttade till stora karet, förutom 2 ancistrusar som fått lite väl bra smak för mina svärdsplantor.

    Lite växter har hittat in också! Ser genast mycket trevligare ut, nu är det bara att vänta på att de tar sig och börjar växa lite.

    Har även hittat discusar som jag hoppas få hämta i helgen, antalet är okänt, men någonstans runt 5 - 7 st.
    Red Scribbelt & Snake Skin Blue heter färgvarienterna, och de kommer från Stendker. Vi har en akvarieaffär här i närheten som lägger ner, så jag får dem till halva priset

    Återkommer med bilder på plattisarna när jag fått dem!
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Får ett paket från Hawkse på plantswap innehållande dessa:
    - Limnophila sessiliflora
    - Hygrophila polysperma
    - Rotala rotundifolia
    - Cryptocoryne undulata
    - Proserpinaca palustris
    - Vallisneria spiralis
    - Microsorum pteropus
    - Ludwigia palustris (ev är det repens "rubin")
    - Pistia stratiotes

    Lämna en kommentar:


  • Mella
    svarade
    Helt kanon enl mig, med det jobb du lagt ner, bra!!!!!

    Lämna en kommentar:


  • quattromaniac
    svarade
    Ser ju kanon ut det där
    Har du bestämt dig för vilka växter du ska ha?

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Här kommer en liten bild på karet som det ser ut just nu!

    Kommer en laddning växter till veckan, och tyvärr var det nästan slut på rötter på butiken. Tog det som fanns.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Föllförfisk
    svarade
    Vad kul att det går framåt! Ska bli spännade och se hur det blir!! Blir oxå sugen på att åka o handla grejer till akvarierna!

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Nu har jag varit oaktiv här på zoopet igen, men har inte varit sysslolös för det

    Karet får stå där det gamla stod, efter noga övervägande insåg jag vilken makaber kabeldragning som skulle behövas för att flytta tv:n

    Nu är karet vattenfyllt och pumpen igång. Det jag kan säga om ett sånt här billigt filter är att det faktiskt verkar fungera riktigt bra! Det enda som jag har att klaga över är ljudet. Det låter lite väl mycket faktiskt, så jag tror att det blir byte så fort ekonomin tillåter om det inte blir bättre.
    Rensade fluvalen när jag fyllt upp vattnet, och hällde över guckat i stora karet för att kickstarta nya filtret.

    Just nu bor det ett gäng endlers i karet, och de verkar överleva. Hade torkat ur och städat noggrant, men man kan ju inte vara nog försiktig

    Idag bär det in till stan för att köpas rötter m.m, sen ska jag flytta över resten av fisken också. Återkommer med bilder lite senare!

    Lämna en kommentar:


  • lofstrog
    svarade
    Jag har 8st fullvuxna diskusar i mitt 720L.

    Jag upplever, precis som MaxB säger, att de är som hundar för det mesta. Tiggande efter mat framme vid rutan så fort man går förbi.
    Det är bara när de är lite yrvakna som de kan blir lite rädda och tokrusa i karet.

    Personligen skulle jag ställa akvariet där TV:n står. Inte så mycket för fiskarnas skull som för min egen. Akvariet kommer att göra sig mycket bättre där TV:n står.

    //Roger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Svårt att säga hur du skall ställa karet - det beror väl lite på hur man själv vill sitta, både framför akvarie och TV. Få Discusar, alltså få i antal, brukar vara/bli lite blyga och en aning känsliga för "förbispringande" - men om man har typ sex och fler så är det oftast inga problem, de känner sig trygga i grupp. Inreder man dessutom med hyggliga ställen för Discusarna att kunna glida in/bakom så känner de sig också säkert lite mer säkra. Jag tror att du, liksom de flesta av oss andra som har Discus kommer att få uppleva att de här rackarna är som hundar, som kommer att stå med trynena tryckta vid framrutan och begära käk varenda gång du närmar dig karet!

    (När det gäller akvarium brukar även jag kallas HSB här hemma... Han Som Betalar...)

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...