350L - Diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Jim_J
    svarade
    Oj, kul att få lite respons!

    Hannesc:
    Självklart kan jag fixa fram en byggbeskrivning! Kommer ihåg ganska väl vad jag använt för grejer. Dock får detta bli så fort jag får nya komponenter till stordatorn, denna netbook är inte kul att varken skriva eller göra nåt annat med :/

    Max B: Som vanligt kommer du med jättefin inspiration! ruggigt snyggt kar!

    vad det gäller växter så är jag också inne på lite javaormbunkar, mossa på rötterna & vallis. Vallis har jag aldrig haft eller ens sett, men de ser fina ut på bild planerar att göra en U-formad "skog" med vallis mot bakrutan.
    Marktäckare var det ju också ja... någon som har ett bra tips på en lättsam marktäckare som inte kräver alltför mycket? Ja, förutom cyano då

    pratade med HSB angående placering av karet, och fick till svar att det var upp till mig så jag bifogar bild på hur det står nu, men funderar starkt på att byta plats på karet och tv:n. vad tycker ni? Nu vet jag ju inte hur känsliga diskusar är när det gäller folk som går förbi karet och så, men det känns lite dumt att ha karet mellan de två ingångarna till vardagsrummet... När HSB kommer så brukar det vandras ganska mycket i just de gångarna...
    har tagit bilderna med vidvinkel, så proportionerna tv/akvarium stämmer inte överens med verkligheten. akvariumet är mycket större än tv:n

    För er som undrar så är det inte bostadsgrejset HSB jag pratar om, utan Hon Som Bestämmer.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    ah! precis vad jag sökte Max. dina kar är otroligt inspirerande!
    Sorry för lite OT här nu...
    Kul att de gamla baljorna inspirerar. Jag har ju sålt alla karen, för några månader sedan, då jag flyttade till en kåk. Discusarna hamnade i ett 2 000-litare, som inte står hemma hos mig - men jag tittar till dom lite då och då.
    Nästa projekt för min del är en 70x70x70-kub, som det är tänkt att ha Discus i - det är för övrigt Ansjos gamla kub. Hoppas detta lilla projekt också kan bli spännande och inspirera, när jag väl drar igång - får se vad vi hittar i tyskland.
    Här är 2 000-litaret med discusarna, där de går nu.

    Edit; Japp, föllförfisk, det är alltid snyggt att klä rötterna med lite växter av olka typer.

    Lämna en kommentar:


  • Föllförfisk
    svarade
    Ja, det karet är helt otroligt fint!!
    Ska det vara mycket rötter skulle jag fästa lite växter på rötterna, anubias och javaormbunke. Tycker det ger ett trevligt intryck att allt inte växter från marken, utan att något sitter lite högre upp så att säga!

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    ah! precis vad jag sökte Max. dina kar är otroligt inspirerande!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj!
    Det är ett intressant projekt detta - skall bli spännande att följa utvecklinegn!
    Såg att Hannesc nämnde mitt vild-discuskar - så jag slänger in en liten film på det.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    ser mycket lovande ut detta! tänkte att jag skulle låna din ide o ritningar om lysrampen. ska göra en likadan tänkte jag. har du mer spec på material så? vore väldigt tacksam om du orkar förklara lite mer om den

    nu till topic: du hade tänkt dig diskus va? jag skulle vilja se massa smala redmore-rötter hänga ovanifrån som rötterna från "träden ovanför vattnet" kanske köra med stora vallisar som växter som kan slingra sig upp mellan rötterna. o sen nån liten bottentäckande så det blir lite gräsmatta typ.

    MaxB har ett vansinngt snyggt diskuskar med VF-diskusar. kolla efter inspiration hos han

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Ja, här har det väl egentligen inte hänt så mycket mer än att jag släpat hem filtret från thailand.
    Idag flyttades 160L karet in till sovrummet, och 350L har flyttat in till vardagsrummet, men det blir nog en ommöblering av rummet innan jag börjar fylla det.

    det börjar bli dags att planera lite för inredningen, och det vill jag ha hjälp med av er zoopetare! Massor av rötter blir det, men vilka växter ska jag ha? Kan som sagt nada när det gäller växter, så vill inte ha några jättesvåra... ljuset i baljan är 4x36w aquarelle, så det borde räcka till lite mer ljuskrävande växter iaf.

    ös på med tips nu!

    bilder kommer senare, stationära datorn drog en sista suck med ett stort rökmoln runt omkring sig, så sitter med en netbook nu, inte det roligaste att hålla på med bilder med....

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Nu har ett ytterfilter köpts, det blev ett resun 1600 L/h & filtermaterial & 2 ganska stora filtermattor & en påse biobollar. Hela kalaset gick på ca 400:-

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    snyggt

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Ursprungligen postat av travianplayer
    jag gillar din stil det är snabba påckar! kör på! kommer bli skitsnyggt med svart ram
    Haha! Snabba puckar var väl att överdriva då det tagit mig 2 månader att fixa bänken och rampen

    men nu är rampen klar iaf!
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • travianplayer
    svarade
    jag gillar din stil det är snabba påckar! kör på! kommer bli skitsnyggt med svart ram

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Har idag ägnat dagen åt att slipa ner och lacka den s****s j***a rampen igen. Fortfarande missnöjd. Slipade åter ner och spacklade ovansidan och ska gå ut och slipa och lacka igen nu. i övrigt har jag och Roffe varit ute på en rejäl promenad i finvädret, så drar in några bilder från det också
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Tack så mycket, det värmer
    Nejdå, ska i 2 stycken till. Det enda som inte sitter på plats för dem är hållarna. Måste köpa kabel först innan jag kopplar in allt seriöst.

    Lämna en kommentar:


  • Andrém
    svarade
    Det ser snyggt ut tycker jag gillar rampen starkt! Fråga dock, ska du bara ha 2 lysrör eller ska du klämma in 2 till senare?

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Ursprungligen postat av stigson
    snyggt!
    Skenet bedrar, tyvärr Måste slipa ner och lacka en gång till, blev inte alls nöjd med ytan nu.

    Något som däremot skiner är lysrören! Otålig som jag är kopplade jag in två av lysrören lite provisoriskt. Dels för att se om kopplingen som jag tänkt mig var rätt, och dels för att jag inte hade något annat att göra ikväll
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...