350L - Diskus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • wallström
    svarade
    Hyffsade högtalare :O

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Pga kylan har jag ännu inte tagit mig iväg och köpt listerna som ska sitta i nerkanten på bänken för att dölja frigoliten, och inte heller köpt material till rampen. Har dock fått tag på armaturer så det blir 4x36W T8 till att börja med. Skulle det visa sig bli för lite får jag bygga om till T5. Rampen blir i 12mm formplywood med 25x25mm reglar.

    Här är en bild på det för tillfället ser ut i vardagsrummet, akvarieprylar överallt! Ser förjävligt ut hemma nu
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Då gårdagen försvann under mystiska omständigheter, så blev det till att ta tag i bänken ikväll.
    Har stått ute nu sedan kl. 17 och slipat, och ska ta tag i betsningen nu. Tur att det inte var kallare än -20 här idag

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Nu börjar åtminstonde karet se lite bättre ut

    Bild!

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Vi får be på våra bara knän att inredningsgurusarna inte kommer på att detta är vad man ska ha igen

    Har det golvet i hela hallen + köket. "Dagen efter" är det fan inte kul att behöva kliva upp

    Lämna en kommentar:


  • malawifisken
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Nej, det blir det verkligen inte!

    Hehe, nja de e väl lite tveksamt kanske

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av malawifisken
    Ps: slit inte bort golvet, de blir snart modernt igen=)
    Nej, det blir det verkligen inte!

    Lämna en kommentar:


  • malawifisken
    svarade
    Låter lite som mitt projekt=) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135872

    Ska bli kul att följa o se hur du kommer att gå tillväga.
    Kolla gärna in på mitt projekt som nu är i uppstartnings fasen.

    I övrigt önskar jag lycka till och grattis till ett nytt kar.

    Ps: slit inte bort golvet, de blir snart modernt igen=)

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Tänkte faktiskt göra en egen ramp i trä, men om det räcker med 2 rör så har jag redan allt jag behöver till det

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    En ramp med 2 rör räcker länge, tveksamt om du hittar en med 4 rör.

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    svarade
    Haha, ja det är rent gräsliga färger

    Diskus vore väl inte riktigt de första fiskarna jag skaffar, har ju ett 160L också + att jag höll på en del som ungdom. Men helt klart så kommer jag vänta med diskus ett bra tag! Kommer nog att köra detta som ett allmänt SA kar första tiden så att det får gå in sig ordentligt, och se om jag överhuvudtaget kan få till vattenvärdena så de blir lämpliga för lite svårare fiskar.

    Dagens planering ser ut som denna: jobba klart (hemma på lunch nu), köpa svart bets, slipa färdigt, beställa slangkopplingar för att köra vattenslangen på duschblandaren, och ev. börja betsa akvariet.

    hur många lysrör kan vara lämpligt att ha om jag vill ha en del växter?

    Bilder kommer under arbetets gång!

    Lämna en kommentar:


  • JacobT
    svarade
    kul med nytt kar

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av Jim_J
    Titta dock inte på golvet då lägenheten är en "rullande renovering"
    Men karet, ställningen och golvet matchar varandra ju!

    Om jag vore i dina kläder skulle jag vänta med diskusarna tills du haft fisk ett tag. Dels är de lite dyrare i inköp, de är svårare än "vanliga" fiskar, de kräver mer på dig som akvarist mm, mm.
    Skaffar du däremot vanliga sällskapsfiskar och gör dina fadäser och misstag som alla gör, men samtidigt lär dig mycket under tiden så kommer du kanske att skaffa diskus när du fått lite mer kött på benen.

    Att skaffa diskus som första fiskar är även en risk, eftersom de ofta är lite känsligare kan du ha oturen att de dör för dig och att du kanske tröttnar på hobbyn ganska fort, istället för som de flesta andra akvarister gör, bara utöka antalet kar i snabb takt.
    Hur du än gör, så är det bara att fråga på!

    Lämna en kommentar:


  • Jim_J
    startade ett ämne 350L - Diskus?

    350L - Diskus?

    Tjohoo!

    Var och köpte mig ett 350L kar igår (130x52x52). Ett hemmabygge med träram, en fluval 4 innerfilter + 1 shark 1000l/h innerfilter. Träet ser lite slitet ut, så håller i skrivande stund på med att slipa ner dem en aning och sedan blir det svart bets på dem.
    Belysningen som följde med är en helt vanlig lysrörsarmatur med plats för 2 st. T8 rör, så där ska jag snickra till en heltäckande ramp med plats för 4 st rör.
    Filtreringen har jag inte bestämt mig för än, men då kommer vi till den oerhört roliga frågan - vad ska jag ha för fiskar?

    Är sjukligt sugen på att hålla diskus i detta karet, men som total novis vet jag inte om det vore att ta sig vatten över huvudet? Vilka kamrater kan man ha tillsammans med diskus? Gärna någon dvärgciklid som både är rolig och vacker + ett stort stim med tetror.

    Nu kommer det nog dock ta ett tag innan det kommer i någon fisk i baljan då det är en del jobb med att få iordning allt som jag vill ha det.

    Här kommer en liten bild i väntan på att goldmedlemskapet är klart:
    provfyllning
    Titta dock inte på golvet då lägenheten är en "rullande renovering"
Arbetssätt...