Projekt 3000 liters akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marnat
    • November 2009
    • 2012

    #61
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Ja altumen kommer att stormtrivas - det kommer att vara dukat bord för dom väldigt länge i ett sådant akvarium

    frågan är väl då om säg 10-15 altum lyckas decimera ett neonbestånd av 1000 individer snabbare än de små lyckas föröka sig? Tänk att få en perfekt balans där så man endast behöver mata småfisken.
    \\54L Apistos//
    \\234L SA//
    MVH Marcus

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #62
      Byt ut neonerna mot Endler Guppy så har du nog hittat den balansen där
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Constantine
        • September 2009
        • 431

        #63
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Ja altumen kommer att stormtrivas - det kommer att vara dukat bord för dom väldigt länge i ett sådant akvarium

        Haha tänkte inte ens på det

        Men vadå om man får dem rätt små och låter dem växa upp med småfiskar kommer de ändå ge sig på dem eller?


        Ursprungligen postat av Marnat
        frågan är väl då om säg 10-15 altum lyckas decimera ett neonbestånd av 1000 individer snabbare än de små lyckas föröka sig? Tänk att få en perfekt balans där så man endast behöver mata småfisken.
        Kanske inte den lättaste fisken att odla hehe men som sultanen säger ett par 100 guppys så har de mat så länge de lever haha
        Senast redigerad av Constantine; 03 March 2010, 14:01.
        450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
        170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

        Kommentar

        • pontulf
          • November 2007
          • 480

          #64
          Du kan inte slänga bort ett 3000 L kar på guppy Kör något som är lite aggresivt!

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #65
            Jag hade helt seriöst kört med Altum eller någon annan ståtlig scalare, välvuxet med lättare växter samt ett gött stim med en tetra lagom stor för att dina scalare skall svälja dem hela.

            Slösa inte bort ett så stort och härligt kar på nått så tråkigt som Malawi
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #66
              Ursprungligen postat av Constantine
              Haha tänkte inte ens på det

              Men vadå om man får dem rätt små och låter dem växa upp med småfiskar kommer de ändå ge sig på dem eller?
              Förr eller senare ja - det vet jag av egen bitter erfarenhet efter några försök
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • primox88
                • August 2009
                • 75

                #67
                Här kommer lite bilder på lecablocken som är uppställda och klara, och det var väldigt tur att cementgolvet var väldigt rakt och fint. Så nu i veckan blir det äntligen att silikonera ihop glaset. Lägger in en bild på den stora armaturen som inte riktigt är klar än, Förhoppningsvis blir den klar i veckan också.

                Vart lite synd att jag inte kan använda 6 armaturer så det får räcka med 5st altså 15st 58W.

                Tycker ni att lecablocken är placerade bäst på detta vis eller tror ni att man skulle kunna ställa dom på något bättre sätt så det blir stabilare?

                LeckaBlocken: http://www.ladda-upp.com/bilder/31554/lecablocken

                Armaturen: http://www.ladda-upp.com/bilder/3155...C3-B6rsarmatur

                Kommentar

                • GöranE
                  • November 2008
                  • 735

                  #68
                  Gillar formatet du har på ditt kar! Blir hur bra som helst!
                  Fundamentet ovan ser väldigt stabilt ut! Jag har liknande till mitt 840, lade dit två lager med liggunderlag ovanpå lecablockan för att jämna ut ojämnheter, sedan en redig skiva ovanpå som karet står på. Har funkat ett bra tag nu.
                  Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                  Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #69
                    Tummen upp!
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • diesel82
                      • December 2009
                      • 26

                      #70
                      kul projekt detta,, hänt ngt mer nu?

                      Kommentar

                      • Enola
                        • November 2007
                        • 660

                        #71
                        Wow! vilken megaburk!! Jag kan förstå dom som vill ha stora fiskar i ett sådant kar, det är ju maffigt. Jag personligen skulle ha ett megastimm med rödmunstetror eller Pseudomugil furcatus. Tänk att ha ett så stort med massor av växter och stora stim på ca 100-150st. Kanske svårt att få tillräckligt med ljus i ett såpass djupt kar(med tanke på mycket växter). Om jag inte missminner mig hade vel Kjell rödmunnar i sitt stora kar!!!! Det var maffigt!!
                        Nytt 375 liters mix
                        Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

                        Kommentar

                        • Malawi1
                          • February 2009
                          • 583

                          #72
                          jag skulle köra med frontosor och malar.
                          375 liter malawi / tanganyika.

                          96 liter SA

                          Kommentar

                          • ThaBazZ
                            • July 2009
                            • 38

                            #73
                            Om jag haft plats för ett så stort kar ändå...

                            MONSTER HELA VÄGEN!!

                            Kommentar

                            • GöranE
                              • November 2008
                              • 735

                              #74
                              Tror det hade varit grymt fräckt med mindre fiskar i ett så stort akvarium! Kör med ett jättestim(200+) med någon snygg högryggad tetra: Diamant, Serpa, mfl, ett stort stim med någon fredlig ciklid tex jordätare(Biotodoma, Satanoperca, Geophagus) och ett antal par med Apistogrammor och ett stim med kanske 70-80 corydorisar.
                              Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                              Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                              Kommentar

                              • primox88
                                • August 2009
                                • 75

                                #75
                                Ursprungligen postat av diesel82
                                kul projekt detta,, hänt ngt mer nu?
                                Härligt att höra att det är några ändå som fortfarande har förtroende och intresse för detta evighetsprojekt! :P

                                Just nu står det lite stilla. Väntar på att få tag i några extrema tvingar för limningen. Och sen få tag i lite 2x2 tum virke för att göra en liten ram och underlätta limningen. Just nu så är jag luspank då man börjat plugga och inte fått nå pjåning från csn! :/

                                Har tänkt om litegrann också när det gäller toppglaset som ska hålla i glaset ovan, Tänker inhandla lite vinkelplattjärn (ca 3-4mm tjocklek) och göra en ram till karet då även för säkerhet och även utseende skull. Jag undrar hur många mm spel ska det vara när man sätter på vinklarna? är det ca 2mm? För jag antar att det ej ska vara ända emot glaset!?
                                Ska även göra ca 4 stag högst upp som håller mycket av trycket, Så förhoppningsvis blir det så likt ett alu som det kan bli.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...