500L (Shark tank)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sandish
    • August 2009
    • 462

    #91
    Ursprungligen postat av Johanski
    Oavsett vad jag skrivit tidigare så uppskattar jag också "monsterkar", har ju själv haft ett. Men dåligt skötta fiskar - nej tack. Har du planer på vad du ska göra av fiskarna sen när de blir stora?

    Yes.... har 2 "utgångar".... antingen så fixar jag ett större kar på 2000L som en släkting har stående... eller så ger jag bort dom till honom då han har en damm med diverse fiskar
    500L Monster Tank
    1st Paroon haj
    3st Påfågelciklider (Oscar)
    1st Gibbicep

    1 st Redtail Catfish

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      #92
      Måste bara berömma dej för ditt kar Tycker att det är riktigt snyggt!
      Shysst ljus och schysst inredning

      Jag är inget fan av paroon"hajar" men hitills tycker jag att du sköter dina fiskar riktigt bra och du verkar ju väl medveten om att dom blir ofantligt stora och att dom behöver massa utrymme och du säger ju att du kommer öka volymen medans dom växer så jag ser ingen anldening att skälla på dej, du har säkert fått tonvis med skit:P
      Har du hittat nån bra maträtt till dina fiskar??

      Googlade lite och hittade faktiskt 2 sötvattens hajar. alltså riktiga hajar.
      Men du har säkert redan kollat upp dom. en av dom är the bull shark, som kan överleva i sötvatten men trivs bättre i saltvatten, lite overkill att ha den i ett akvarium. men sen (kommer inte ihåg namnet:<) hittade jag en haj som blir ca 1,5 meter lång, den lever i sötvatten på heltid och ser ut som en riktigt haj
      Tyvärr är den nästan utrotad:<
      Om du nångång ska ha saltvatten så finns det massa små hajar (under metern) som man kan ha:P bland annat (om du har vägarna förbi chile:P) Euprotomicrus bispinatus

      Inte alls för att få dej att göra dej av med dina parooner!
      utan bara om du nångång vill ha en riktig haj. hehe

      Ta nu en helbild på karet så man ser allt...
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • alexvuo
        • January 2010
        • 4

        #93
        Finfint

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #94
          Hörru karro, bra skötta fiskar =/= döda fiskar. Eller har jag missat något??

          Kommentar

          • karrokaja
            • March 2006
            • 5388

            #95
            Did i miss something:P?? och tar tillbaka det då och forsätter på att det är snyggt i allafall:P

            Tyckte att fiskarna på filmerna såg bra ut. men så kan jag INGET om dessa större monsterfiskar så jag kanske är way out:/
            Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
            kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
            Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
            I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

            Kommentar

            • Joppan4ever
              • December 2008
              • 277

              #96
              Ursprungligen postat av Johanski
              Hörru karro, bra skötta fiskar =/= döda fiskar. Eller har jag missat något??
              Vilka av hans fiskar är döda då??



              aja kan inte heller ett skit men jag tycker det var riktigt fräcka i alla fall och bryr mig inte om dom äter fisk dom var skit snygga och hoppas du utökar det och skaffar ett större kar(Y) sen så värkar du ha koll på vart du ska ha fisken när de blir större

              Mvh Joppan
              // Joppan

              Akvarium: 220L dvärgciklider
              40-50L Tomt

              Kommentar

              • sjebbe
                • March 2009
                • 440

                #97
                Är också ett fan av monsterfiskar. Sen ska jag inte gå in på vad jag tycker om Paroonen.

                Tycker dock att du ska välja bort ormhuvuden. Dem är subtropiska, alltså dem vill ha en kallare period om året. Vill man att den ska må bra, växa osv bör man alltså inte ha den med tropiska fiskar. Dessa kan stryka med under den kallare tiden.

                Kolla upp Datnoides och Gar. Där finns en del arter som du skulle gilla.
                Har själv en Datnoides med mina påfåglar. Hungrig hela tiden, simmar längs rutan med sina stora valpögon. Svårt att inte mata "lite" till.

                Jag ska faktiskt skaffa mig en blå LED-slinga som nattbelysning efter ha sett ditt kar.
                Har två Gibbiceps runt +20 som man skulle uppskatta lite mer då kanske.
                450 L - Channa pulchra
                720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                Kommentar

                • sandish
                  • August 2009
                  • 462

                  #98
                  Ursprungligen postat av karrokaja
                  Måste bara berömma dej för ditt kar Tycker att det är riktigt snyggt!
                  Shysst ljus och schysst inredning

                  Jag är inget fan av paroon"hajar" men hitills tycker jag att du sköter dina fiskar riktigt bra och du verkar ju väl medveten om att dom blir ofantligt stora och att dom behöver massa utrymme och du säger ju att du kommer öka volymen medans dom växer så jag ser ingen anldening att skälla på dej, du har säkert fått tonvis med skit:P
                  Har du hittat nån bra maträtt till dina fiskar??

                  Googlade lite och hittade faktiskt 2 sötvattens hajar. alltså riktiga hajar.
                  Men du har säkert redan kollat upp dom. en av dom är the bull shark, som kan överleva i sötvatten men trivs bättre i saltvatten, lite overkill att ha den i ett akvarium. men sen (kommer inte ihåg namnet:<) hittade jag en haj som blir ca 1,5 meter lång, den lever i sötvatten på heltid och ser ut som en riktigt haj
                  Tyvärr är den nästan utrotad:<
                  Om du nångång ska ha saltvatten så finns det massa små hajar (under metern) som man kan ha:P bland annat (om du har vägarna förbi chile:P) Euprotomicrus bispinatus

                  Inte alls för att få dej att göra dej av med dina parooner!
                  utan bara om du nångång vill ha en riktig haj. hehe

                  Ta nu en helbild på karet så man ser allt...

                  Shiiit.... det var verkligen en trevlig komplimang .... Väldans sällsynt här på sajten , så det uppskattas verkligen!
                  Ja paroon "hajar" blir en aning stora ... men den biten är redan fixad...
                  Han/hon är väl mellan 10-12 cm nu beroende på hur man mäter så ÄN SÅ LÄNGE funkar det att ha han/hon i 500L tanken

                  Mjo... fått en hel del skit faktiskt för att jag har en paroon... mestadels från användare från denna sajt.... men det förgyller bara stunderna ÄNNU MER då man faktiskt får komplimanger för tanken & fiskarna

                  Maträtt? jodå... hajen gillar räkor, algtabletter och mygglarver...
                  Hugger på en gång... så fort de hamnar på botten så äter han upp det, oavsett om en annan fisk tuggar på den eller inte...

                  Skulle JÄTTE GÄRNA vilja ha saltvattens akvarium... och skulle ännu mer vilja ha RIKTIGA saltvattens hajar... men det är alldeles för dyrt .... men det vore lite respekt att ha såna , men men.... det får bli när jag vunnit på lotto

                  Får ta och slänga upp en helhetsbild
                  500L Monster Tank
                  1st Paroon haj
                  3st Påfågelciklider (Oscar)
                  1st Gibbicep

                  1 st Redtail Catfish

                  Kommentar

                  • sandish
                    • August 2009
                    • 462

                    #99
                    Ursprungligen postat av Johanski
                    Hörru karro, bra skötta fiskar =/= döda fiskar. Eller har jag missat något??

                    De blev inte sjuka eller liknande... utan det var av andra anledningar som jag tog bort de 3 svart hajarna
                    500L Monster Tank
                    1st Paroon haj
                    3st Påfågelciklider (Oscar)
                    1st Gibbicep

                    1 st Redtail Catfish

                    Kommentar

                    • sandish
                      • August 2009
                      • 462

                      Ursprungligen postat av sjebbe
                      Är också ett fan av monsterfiskar. Sen ska jag inte gå in på vad jag tycker om Paroonen.

                      Tycker dock att du ska välja bort ormhuvuden. Dem är subtropiska, alltså dem vill ha en kallare period om året. Vill man att den ska må bra, växa osv bör man alltså inte ha den med tropiska fiskar. Dessa kan stryka med under den kallare tiden.

                      Kolla upp Datnoides och Gar. Där finns en del arter som du skulle gilla.
                      Har själv en Datnoides med mina påfåglar. Hungrig hela tiden, simmar längs rutan med sina stora valpögon. Svårt att inte mata "lite" till.

                      Jag ska faktiskt skaffa mig en blå LED-slinga som nattbelysning efter ha sett ditt kar.
                      Har två Gibbiceps runt +20 som man skulle uppskatta lite mer då kanske.
                      Omrhuvudfisken är en aning tuff och kanske inte lämplig med just tropiska fiskar, precis som du säger....
                      Ska helt klart kolla upp Datnoides är det inte den där lite större fisken... gul med svart ränder?... ähh får ta och kolla upp den
                      tackar för tipset
                      500L Monster Tank
                      1st Paroon haj
                      3st Påfågelciklider (Oscar)
                      1st Gibbicep

                      1 st Redtail Catfish

                      Kommentar

                      • DAHLBERG
                        • September 2008
                        • 1598

                        Ursprungligen postat av sandish
                        Skulle JÄTTE GÄRNA vilja ha saltvattens akvarium... och skulle ännu mer vilja ha RIKTIGA saltvattens hajar... men det är alldeles för dyrt .... men det vore lite respekt att ha såna
                        Respekt? Är det därför man har akvarium? Så kompisarna kommer och säger "Fan manneeeeen, vilka schyssta hajar du har fan! Du får va me i vårt gäng asså liksom!"

                        Ursprungligen postat av sandish
                        De blev inte sjuka eller liknande... utan det var av andra anledningar som jag tog bort de 3 svart hajarna
                        Blev de för stora?
                        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                        540 liter kulfisk - T. lineatus
                        120 liter salt - Koraller och fisk

                        Kommentar

                        • sandish
                          • August 2009
                          • 462

                          Ursprungligen postat av DAHLBERG
                          Respekt? Är det därför man har akvarium? Så kompisarna kommer och säger "Fan manneeeeen, vilka schyssta hajar du har fan! Du får va me i vårt gäng asså liksom!"



                          Blev de för stora?

                          respekt inför vänner? näää inte direkt... med respekt menar jag udda, ovanliga och svåra att hantera och ge husrum till... skillnad på att ha 50 neon tetror och 2 paroon hajar eller RTC... det är lite "Respekt" Att kunna hantera sådana stora fiskar...

                          Svart hajarna blev inte för stora... de blev väl mellan 10-15cm...
                          men de blev väldigt revir härdade... krigade om SAMMA grotta trots att jag omsorgsfullt fixat 3 st till dom ...
                          deras krigande eskalerade och fullständigt krig bröt ut på nätterna...
                          ohållbar situation
                          500L Monster Tank
                          1st Paroon haj
                          3st Påfågelciklider (Oscar)
                          1st Gibbicep

                          1 st Redtail Catfish

                          Kommentar

                          • FishInTank
                            • February 2009
                            • 165

                            Ursprungligen postat av sandish
                            Ja... funderat på gibbiceps... eventuellt 2 st
                            De stora "dammsugarna" har ju sin egen lilla charm, och med tanke på att en RTC är på ingång så kräver den lite större grannar.... annars blir de lunch av allting

                            Jag har ju nu mina sk "hajar"...
                            men har även mindre fiskar så som neontetror (För att ge akvariet lite färg)
                            pansar malar (De små rosa "grisarna" som jag kallar dom)
                            red tail eller fire tail (Svarta fisken med orange stjärt)
                            och en "vanlig" mal som inte blir större än 4-5 cm....

                            dessa små fiskar kommer garanterat bli mat åt RTC...

                            Får förresten tacka för din komplimang... inte särskilt många här på sajten som uppskattar den... dels för att jag har en paroon Så din komplimang är väldigt uppskattad

                            vad har du själv för tank då? Monstertank du med?



                            du måste slänga upp en bild red tailen sen när du fått hem den (:
                            riktigt fin firre, såg en när jag var på universeum för nån vecka sen haha

                            njaa monstertank skulle jag väl inte säga att det är... ÄN!
                            men det kommer absolut bli, det är en sa-tank i dagläget på 540 liter :P
                            enda som skulle kunna klassas som monster är min 30cm öronål, 15 cm chokladmal, ca 20 cm black ghost och en 40 cm pleco (:

                            det bor 4 st scalarer där i med som kommer få... omplaceras inom en snar framtid. och så en hiskelig massa pansarmalar och ancistrus i olika storlekar, dessa kommer oxå få flytta, till andra kar eller till polare/säljas.

                            har också en ensam koppartetra, men han kommer nog bli mat snart måste även slita upp en del växter innan fiskarna gör det
                            sen blir det troligen påfågelciklider som får flytta in,

                            men jag tar jättegärna emot tips på monster som går att ha i 540 liter (;
                            455 L Växter

                            Kommentar

                            • Micke_nes
                              • January 2009
                              • 64

                              nu är det jävligt missvisande information här. Det finns VISSA ormhuvud arter som är subtropiska. Tex channa bleheri. Så är inte fallet med tex "Channa micropeltes". Jo visst de är "badass" men om du inte vill ha något sådant ska du inte ha skaffat dig en RTC.

                              Men vill du inte ge dig på channa så skaffa dig en arowana.

                              Kommentar

                              • sjebbe
                                • March 2009
                                • 440

                                Ursprungligen postat av Micke_nes
                                nu är det jävligt missvisande information här. Det finns VISSA ormhuvud arter som är subtropiska. Tex channa bleheri. Så är inte fallet med tex "Channa micropeltes". Jo visst de är "badass" men om du inte vill ha något sådant ska du inte ha skaffat dig en RTC.

                                Men vill du inte ge dig på channa så skaffa dig en arowana.
                                Då ber jag om ursäkt för mitt uttalande. Trodde att samtliga asiatiska ormhuvuden var subtropiska utom dem afrikanska.

                                Vilka är subtropiska och vilka är tropiska utav de vanligaste vi har i handeln då?
                                Ex bleheri, pulchra, stewarti, gucha, micropeltes, aurantimaculta(stavning?)?
                                450 L - Channa pulchra
                                720 L - Channa, Polypterus & Datnoides

                                Kommentar

                                Arbetssätt...