Ny startat akvarium, alla fiskar dööör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Ursprungligen postat av Katharina
    Jag fattar inte varför alla börjar med malarna??? Det finns ju ingen mat till dem, de borde man ju köpa sist, när det börjar bli skitigt lr?!
    Tvärtom jag startar alltid med algätande fiskar om jag skall ha sådana i akvariet.
    Det där är ju en myt att de bara äter alger eller skräp på botten - tvärtom om de bara hade det att leva på så skulle de snabbt svälta ihjäl.
    Deras huvudsakliga kost är alltid det foder vi lägger i akvariet så oavsett om malarna läggs i först eller sist så skall de matas med lämpligt foder.
    Att jag startar med malar beror dock enbart på att de äter alger/bottenskräp och då är det bra att ha sådana från starten innan t.ex. växterna har skjutit fart och bidrar till balasen i akvariet.

    Så min rekommendation - starta akvariet med några tåliga algätande fiskar.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #32
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Bakteriekultur och vattenberedningsmedel bör i bara något dygn innan fiskarna kommer i - annars gör de ingen nytta.
      Så då har man varit i affären och fått vattnet testat. Tyvärr så var det inget fel på det... tvärtom så sa expediten att det var ett perfekt vatten... vad nu hon menar med det. Alltså varken Nitrit eller PH var det fel på.

      Hon rekommenderade byte av 2/3 delar... jag vill satsa på 50%... Kjell hjälp... vad göra nu?

      Tänkte sätta igång med det nu alltså
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • AllaFiskar
        • September 2007
        • 294

        #33
        Ursprungligen postat av Darre
        tvärtom så sa expediten att det var ett perfekt vatten... vad nu hon menar med det. Alltså varken Nitrit eller PH var det fel på.
        Hon rekommenderade byte av 2/3 delar... jag vill satsa på 50%... Kjell hjälp... vad göra nu?
        Tänkte sätta igång med det nu alltså

        Jag tänker nu citera min fiskguru (en kille i min zoobutik): Perfekt, det är kranvattnet också"
        Det innebär alltså inte att det automatiskt är fisklämpligt, bara att det inte är nitrit eller åt helskotta ph-värde vilket väl i regel är vad man kan mäta. Dör fiskarna är det ju uppenbarligen något som inte stämmer, antingen med vattnet eller fiskarna själva. Gör det vatten byten hon rekommenderar, och när de avlidna ska ersättas, ta inte så många åt gången.
        Köp även dropptest för att kontrollera ev. nitrit, så ligger du så mycket "steget före" som jag tror man kan
        Senast redigerad av AllaFiskar; 30 March 2008, 14:14.

        Kommentar

        • Darre
          • March 2008
          • 378

          #34
          Ja, exakt det var det jag menade oxå att nått är fel fast vad? Så jag byter då vatten och får se om det som är kvar av fiskarna överlever då. Tack för alla svar.
          Life´s a fish and then you die...
          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #35
            Som vanligt gör inte zoobutikerna ett ammoniak test...
            Testar man inte fram till dess att man hittar ett avvikande värde så är det ju självfallet perfekt.
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Darre
              • March 2008
              • 378

              #36
              Så nu har man bytt 2/3 delar vatten... la in AquaSafe och bakterieflura, har typ 4 fembandsbarber kvar får se om dom överlever.

              Jo men vart kommer Ammoniaken ifrån? Som jag sa så har mitt akvarium stått stilla med bara vexter i cirka 1,5 veckor sedan la jag in "bakteriefluran" och efter 1 dag in med fiskarna (AquaSafe har jag lagt in i början och lite när jag la in fiskarna). Efter typ 3 dagar så började mina fiskar dö men efter en dag så har mina Regnbågshajar (var 3st) suttit rakt upp mellan doppvärmaren och glaset sedan har dom simmat lite och upp igen och dött.

              Nu märkte jag på mina fembandsbarber att vissa av dom har röda gällar (hur det nu stavas) simmar som om det brann i rumpan på dom
              Life´s a fish and then you die...
              Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

              Kommentar

              Arbetssätt...