Ny startat akvarium, alla fiskar dööör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    Ny startat akvarium, alla fiskar dööör...

    Tjaba, behöver lite hjälp med mitt nya akvarium. Det är ett AquaStyle vägg akvarium på 140liter, med lysramp och 2st pumpar som sitter redan monterade. Det var bara att lägga in grus och växter in med fiskar liksom.

    Nu är det så att jag har haft akvarium innan när man var mindre så man är ingen direkt nybörjare men ändå. Har köpt alla saker hos en och samma affär av en och samma säljare som verkar kunna sina saker.

    Gruset var noga rengjord, bara vatten.
    Näringen för växterna ligger i gruset.
    In med vatten, och sedan in med AquaSafe + bakterier.
    Efter cirka 3 dagar köpte jag in lite fiskar (enligt ekommendationer från affären)
    Det blev: 10st fembandsbarbrer + 3st regnbågshajar + 2st siamesiska algätare.

    Nu är det så att alla mina fiskar håller på och dör en efter en.

    Imorgon ska jag åka med ett vattenprov till affären och få råd, men någon vänlig själ kanske vet redan nu vad det är för fel.

    Alltså hela akvariet är cirka 2 veckor gammalt och fiskarna har varit i bara 3 dagar nu!!!

    Hjälp någon...
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Jag kan säga det direkt... NITRIT!
    Alldeles för många fiskar på en gång. Läs lite här på forumet på nyuppstartade akvarium.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      nitrit
      Diskus

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av danneregner
        nitrit
        Ja, ja... Nu behöver du inte överdriva
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          Diskus

          Kommentar

          • danneregner
            • October 2006
            • 1347

            #6
            Diskus

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Egentligen så är det primära inte hur många fiskar man lägger i utan hur mycket man matar.
              Dock så brukar man av någon anledning lägga i mer mat när man lägger i många fiskar. Visserligen lade du även i en bakteriekultur vilket tillåter att man lägger i fler fiskar, men ändå så beror problemen sannolikt på att du startade med för många fiskar.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Darre
                • March 2008
                • 378

                #8
                Ursprungligen postat av danneregner
                nitrit
                Hehehe tack för upplysningen, men hur kan man ha Nitrit i ett ny startat akvarium... jag har haft fiskar i 3 dagar och matat bara 2 gånger. Har haft "bakterier på burk" dock Får man Nitrit av det?

                Som sagt ska åka imorgon till affären och be dom kolla mitt vatten. Har redan varit där igår och beskrivit symptomen plus visat bilder.... då fick man svaret.... i ett nystartat akvarium utan fiskar kan man inte ha felvärden på vatten... men men vi får väl se.

                Tack igen för svaren.
                Life´s a fish and then you die...
                Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                Kommentar

                • Darre
                  • March 2008
                  • 378

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Egentligen så är det primära inte hur många fiskar man lägger i utan hur mycket man matar.
                  Dock så brukar man av någon anledning lägga i mer mat när man lägger i många fiskar. Visserligen lade du även i en bakteriekultur vilket tillåter att man lägger i fler fiskar, men ändå så beror problemen sannolikt på att du startade med för många fiskar.
                  Tack Kjell... det sa jag till han i affären oxå... men då sa han att det borde inte vara några problem. Jag antar att det är vatten byte 50% som gäller nu och inte mata på en vecka eller? hehehhe

                  Det konstiga är att ingen av mina fiskar åt... inte en ända matbit
                  Life´s a fish and then you die...
                  Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                  Kommentar

                  • axeisi
                    • September 2007
                    • 804

                    #10
                    det är kanske därför, all mat sjunker till botten och förstör vattnet.

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av Darre
                      Tack Kjell... det sa jag till han i affären oxå... men då sa han att det borde inte vara några problem. Jag antar att det är vatten byte 50% som gäller nu och inte mata på en vecka eller? hehehhe

                      Det konstiga är att ingen av mina fiskar åt... inte en ända matbit
                      Kan vara svaga fiskar sen innan du fått, eller så var omställningen för stor.
                      Kan bero på mycket
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Nilsrolf
                        • November 2006
                        • 549

                        #12
                        Är ingen expert, men har viss praktisk erfarenhet. För mig känns det som fiskarna kom i lite fort. Den erfarenhet jag har är att ett nystartat akvarie "svajar", d v s värdena flyger fram och tillbaks, är mkt känsligt. Varför förstår jag inte, men min praktiska erfarenhet säger mig det. Blir betydligt lugnare med tiden. Framgår inte hur mkt växter, jag startade precis ett där jag "vräkte" i massa flytväxter efter att nitriten steg oroväckande, lugnade sig väsentligt om det nu beroende på det. Vidare mkt vatten från andra akvarier och kramat ut filter från andra samt tagit filter från andra i det nya. Sedan också är min erfarenhet att fiskarna tar inte "hand" om maten i början, de har inte lärt sig att "äta/var den är". Så man får börja mer än försiktigt så de vet var den kommer. Mitt nya verkar under kontroll nu, så jag utökar i morgon med de två sista fiskarna. Har varit igång tre veckor, först en utan fiskar, sedan succesiv istoppning och nitrivec/jbl:s motsvarig vad den nu heter lite varje dag.
                        Senast redigerad av Nilsrolf; 29 March 2008, 19:21.

                        Kommentar

                        • Darre
                          • March 2008
                          • 378

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nilsrolf
                          Är ingen expert, men har viss praktisk erfarenhet. För mig känns det som fiskarna kom i lite fort. Den erfarenhet jag har är att ett nystartat akvarie "svajar", d v s värdena flyger fram och tillbaks, är mkt känsligt. Varför förstår jag inte, men är min praktiska erfarenhet säger mig det. Blir betydligt lugnare med tiden. Framgår inte hur mkt växter, jag startade precis ett där jag "vräkte" i massa flytväxter efter att nitriten steg oroväckande, lugnade sig väsentligt om det nu beroende på det. Verkar under kontroll nu, så jag utökar nu i morgon med de två sista fiskarna.
                          Som jag förstår av all literatur man har läst så kan man inte få varken bakterier eller nitrit utan fiskar.... Växter har jag så det räcker och dom växer så det knakar...
                          Jag frågade affären när det var dags att släppa in fiskarna då sa dom in med dom när du vill.... och efter mycket läsande på nätet och i alla böcker så står det faktiskt att all kran vatten är skadligt MEN häller man in AquaSafe så är det i princip in med fiskarna redan dagen efter FÖR att få igång processen. Jag tyckte att jag har väntat i en vecka innan jag släpte in mina fiskar.
                          Men det kan vara så som Kjell säger att jag började med för många... vi får se vad testet säger imorgon.
                          Life´s a fish and then you die...
                          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                          Kommentar

                          • Nilsrolf
                            • November 2006
                            • 549

                            #14
                            Ursprungligen postat av Darre
                            Som jag förstår av all literatur man har läst så kan man inte få varken bakterier eller nitrit utan fiskar....
                            Ursäkta var lite snabb när jag skrev är säkert så, "skiten" jag tog över från andra akvarier + använda filter + massa växter + nitrivec/denitol (jbl:s motsvarighet) gjorde att det kom igång bra.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13140

                              #15
                              nitrit börjar bli mätbart mellan 5-8dagen så jag tror inte det är nitrit utan snarare ammoniakförgiftning! undrar om du skölje filtermaterial osv,. innan du fyllde upp karet?
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...