Ny startat akvarium, alla fiskar dööör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sansiken
    • November 2007
    • 47

    #16
    Ursprungligen postat av Darre
    Tjaba, behöver lite hjälp med mitt nya akvarium. Det är ett AquaStyle vägg akvarium på 140liter, med lysramp och 2st pumpar som sitter redan monterade. Det var bara att lägga in grus och växter in med fiskar liksom.

    Nu är det så att jag har haft akvarium innan när man var mindre så man är ingen direkt nybörjare men ändå. Har köpt alla saker hos en och samma affär av en och samma säljare som verkar kunna sina saker.

    Gruset var noga rengjord, bara vatten.
    Näringen för växterna ligger i gruset.
    In med vatten, och sedan in med AquaSafe + bakterier.
    Efter cirka 3 dagar köpte jag in lite fiskar (enligt ekommendationer från affären)
    Det blev: 10st fembandsbarbrer + 3st regnbågshajar + 2st siamesiska algätare.

    Nu är det så att alla mina fiskar håller på och dör en efter en.

    Imorgon ska jag åka med ett vattenprov till affären och få råd, men någon vänlig själ kanske vet redan nu vad det är för fel.

    Alltså hela akvariet är cirka 2 veckor gammalt och fiskarna har varit i bara 3 dagar nu!!!

    Hjälp någon...

    Heej !
    Det e nitritet jag hade också problem med dee. !
    jag lovar att det e det ! Konakta mej när du vet !
    Kraaamaer från Sannis

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #17
      Ursprungligen postat av Sansiken
      Heej !
      Det e nitritet jag hade också problem med dee. !
      jag lovar att det e det ! Konakta mej när du vet !
      He,he.. Va nu lite sjyssta
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #18
        Som åheim skrev så är det högst troligen en förhöjd nivå av ammoniak som är problemet, det är ett naturligt steg.

        "Enkel förklaring av kvävekedjan: Proteinet i fiskarnas mat omvandlas i fiskmagen till avföring och urin innehållande bl.a. ammonium och/eller vid pH över 7,0 ammoniak (mycket giftigt), som med bakterien nitrosomas och syre bildar föreningen nitrit = NO2 (mycket giftigt), denna förenar sig ytterligare med bakterien nitrobakter och syre, som bildar slutprodukten nitrat. (som kan tas upp av akvarieväxter)."
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • Darre
          • March 2008
          • 378

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          nitrit börjar bli mätbart mellan 5-8dagen så jag tror inte det är nitrit utan snarare ammoniakförgiftning! undrar om du skölje filtermaterial osv,. innan du fyllde upp karet?
          Nej det gjorde jag inte... det var ingen som sa det till mig och det stog ingenstans att jag måste göra det. I det akvarium som jag har på väggen är allt monterat och klart det ända jag måste göra är att slänga i gruset och fiskar... egentligen...

          Men som jag sa, tar och testar vattnet imorgon så då får man veta... hoppas att det är nått i vattnet så att man kan åtgärda detta. Lite jobbigt om det visar sig att "det är inget i vattnet"

          Jag kan hålla Er uppdaterade imorgon om ni vill...
          Life´s a fish and then you die...
          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #20
            De som ovan påstår att det måste vara det eller det är ute på hal is. Det går inte att med säkerhet säga vad det är - man kan bara spekulera.
            Det är t.ex. rätt osannolikt att det skulle upptås nitrit eller ammoniakförgiftning enbart efter 2 matningar (förutsatt att du matade försiktigt).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • XenOn
              • March 2008
              • 1008

              #21
              Ska jag vara ärlig så tror jag inte 3 dagar räcker....jag hade mitt första akvarium igång minst 1,5 vecka innan jag släppte ner fiskarna och när jag väl gjorde det så la jag ner 3 märk väl _3_ inte 15 haha
              Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

              Kommentar

              • Darre
                • March 2008
                • 378

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                De som ovan påstår att det måste vara det eller det är ute på hal is. Det går inte att med säkerhet säga vad det är - man kan bara spekulera.
                Det är t.ex. rätt osannolikt att det skulle upptås nitrit eller ammoniakförgiftning enbart efter 2 matningar (förutsatt att du matade försiktigt).
                Mmm... jag håller med, därför kollar jag upp vattnet imorgon.
                Life´s a fish and then you die...
                Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                Kommentar

                • Darre
                  • March 2008
                  • 378

                  #23
                  Ursprungligen postat av XenOn
                  Ska jag vara ärlig så tror jag inte 3 dagar räcker....jag hade mitt första akvarium igång minst 1,5 vecka innan jag släppte ner fiskarna och när jag väl gjorde det så la jag ner 3 märk väl _3_ inte 15 haha
                  Jag hade inte mitt akvarium i 3 dagar utan i två veckor... mina fiskar började dö efter 3 dagar.
                  Life´s a fish and then you die...
                  Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                  Kommentar

                  • Anteon87
                    • January 2008
                    • 19

                    #24
                    när jag startade mitt första akvarium hade jag det igång 1vecka och sedan stoppade jag ner 2malar sen efter ytterligare en vecka kom dom första fiskarna i funkar prima!
                    260l Sällskap
                    100l Sällskap
                    20l Yngel

                    Kommentar

                    • Uddaveka
                      • June 2007
                      • 431

                      #25
                      Det kan vara amoniak eller nitrit. I vilket fall som hällst har du satt i alldeles för många fiskar på samma gång. Man ska hälst starta med ca 2-5 st och sedan vänta några veckor innan man stoppar i några till, vänta några veckor osv.

                      Det kan vara smart att köpa nitrit (NO2), ph och ammoniak tester att ha hemma. Köp dock endast dropptest! Mätstickorna är värdelösa!
                      ~Love animals~
                      Kramar Sofia
                      160l, 100l, 54l, 40l

                      Kommentar

                      • Lowa
                        • February 2008
                        • 595

                        #26
                        för att få igång de där bakterierna så måste du ju ha växter och fiskar i på en gång. så säger de iaf häromkring, annars kan du lika gärna spola ner bakterierna
                        180l Guldfisk
                        220l clarias

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #27
                          Ursprungligen postat av Anteon87
                          när jag startade mitt första akvarium hade jag det igång 1vecka och sedan stoppade jag ner 2malar sen efter ytterligare en vecka kom dom första fiskarna i funkar prima!
                          Jag fattar inte varför alla börjar med malarna??? Det finns ju ingen mat till dem, de borde man ju köpa sist, när det börjar bli skitigt lr?!
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av XenOn
                            Ska jag vara ärlig så tror jag inte 3 dagar räcker....jag hade mitt första akvarium igång minst 1,5 vecka innan jag släppte ner fiskarna och när jag väl gjorde det så la jag ner 3 märk väl _3_ inte 15 haha
                            Jodå 3 dagar räcker definitivt om man inte har exceptionellt dåligt vatten (egen brunn eller så).
                            Däremot skall man som sagt inte starta med för många fiskar.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • EvaPeva
                              • May 2007
                              • 765

                              #29
                              Håller med dig, Katharina. Jag har alltid lagt i malarna sist. E väl det jag har lärt mig från början & det sitter i än idag. :-)

                              /Eva

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Ursprungligen postat av Darre
                                Jag hade inte mitt akvarium i 3 dagar utan i två veckor... mina fiskar började dö efter 3 dagar.
                                Bakteriekultur och vattenberedningsmedel bör i bara något dygn innan fiskarna kommer i - annars gör de ingen nytta.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...