Vågar man köpa ett gammalt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millus
    • January 2008
    • 3

    Vågar man köpa ett gammalt akvarium?

    Hej! Vågar man köpa ett 15 år gammalt akvarium som har stått tomt i två år? Om silikonet i kanterna ser fint ut fortfarande, är det bara att köra på då? Är det något annat man bör tänka på?
  • penny_lane
    • September 2007
    • 312

    #2
    Ursprungligen postat av Millus
    Hej! Vågar man köpa ett 15 år gammalt akvarium som har stått tomt i två år? Om silikonet i kanterna ser fint ut fortfarande, är det bara att köra på då? Är det något annat man bör tänka på?
    Nu är jag ingen expert på gammla kar. Men om det vore jag skulle jag nog sillikona om karet för säkerhets skull...
    ________________________________________
    //Jenny

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Allra minst provfylla det ett tag på något "ofarligt" ställe för att se ifall det läcker, tycker jag.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Millus
        • January 2008
        • 3

        #4
        Lite svårt att pula ner ett 375liters i badkaret bara.. =D
        Vi får se, jag kanske lugnar mig tills jag hittar på ett bättre. Hur lång livstid har ett akvarium egentligen?

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Tja, glasets livslängd bör ju vida överskrida din egen, dock bör man komma ihåg att glas är i ständig rörelse så efter 20-30 år kan man ju vända på skivorna, specen på silikon torde väl ligga på runt 20 år men varierar kraftigt beroende på exponering av värme/kyla, uv-strålning och mekanisk åverkan osv..

          Så frågan "Hur lång livstid har ett akvarium egentligen" kan generellt inte ställas eftersom varje akvarium är relativt unikt, dessutom representerar varje akvarie en potentiell katastrof om det skulle spricka/släppa..

          Sjöfartsmuseets akvarium finns ett "litet" hemma akvarie som drevs genom självcirkulationsprincipen, en spritlåga får vattnet att stiga upp genom ett rör som mynnar ut i en miniatyrstad placerad i karets mitt, ett otroligt vackert glaskar.

          Annars hittar man många tyska akvarier från 30 talet som lever kvar, Scholze & Pötzschke var en av dom stora tillverkarna.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Sara1111
            • April 2007
            • 202

            #6
            Räknade ut att mitt ena kar är minst 40 år och när jag tog över hade det dessutom stått tomt på vinden i 25 år. Det höll vattnet när jag testade men jag lade i en glasskiva i botten och silikonade om det ändå för säkerhets skull. Nu fungerar det hur bra som helst, lite repigt bara.
            Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Gaffel
              Tja, glasets livslängd bör ju vida överskrida din egen, dock bör man komma ihåg att glas är i ständig rörelse så efter 20-30 år kan man ju vända på skivorna,
              Den myten dementeras på tex svenska wikipedia.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Hagi
                • December 2007
                • 240

                #8
                Det är faktiskt sant att glaset "rör sig" under årens lopp. Nu minns jag inte i detalj så jag kan inte förklara, men det har med processen att göra och det faktum att glas inte är i fast from trots att det vid en ytlig betraktelse verkar vara så!

                Det gick en modern serie nyligen om glastillverkning (hos pilkington om jag inte missminner mig) på TV, där man BEKRÄFTADE myten (som alltså inte är en myt).

                Millus:
                Du kan köpa karet om det är billigt, det inte är kantstött, det inte är så repigt. Men jag skulle ha skurit bort det gamla silikonet och lagt i nytt, det är en billig investering för att slippa missöden!
                Senast redigerad av Hagi; 16 January 2008, 10:04.
                "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                Kommentar

                • Olivin
                  • July 2006
                  • 573

                  #9
                  Har nyss skaffat och satt igång ett par begagnade akvarium jag hittat på Blocket. Efter lite försiktig provfyllning osv har jag kunnat konstatera att det verkar fungera bra. Andrahandspriset på akvarier är så lågt och utbudet så stort att jag har svårt att förstå varför man överhuvudtaget köper splitter nya akvarier.

                  Dessutom kan vara lite kräsen och välja bort potentiella problem-akvarier, som t.ex. just sådana som stått tomma en längre tid. Även om sådana också naturligtvis funkar bra i de flesta fall så är troligen sannolikheten för läckage större än ett som inte stått tomt, eller knuffats omkring i något källarförråd etc.

                  Nu vet jag förstås inte vad det är för ett akvarium eller vad du tänkt betala för det, men har du kollat säljesannonserna och jämfört? Chansen finns att du hittar liknande akvarium som du inte behöver fundera på att byta silikonet på.
                  Medlem i VAAF www.vaaf.se

                  Kommentar

                  • Millus
                    • January 2008
                    • 3

                    #10
                    Det var billigt som tusan, men jag beslöt mig ändå för att vänta lite. Jag ska nog lyckas hitta dom ett elegant hem utan ruinera mig eller behöva mecka för mycket..Tack för alla svar och goda råd. =)

                    Kommentar

                    • Wizball
                      • January 2005
                      • 13

                      #11
                      Angående glasets rörelse: Det är därför som gamla fönsterrutor ser buckliga ut, glaset har sakta glidit nedåt så att rutan i botten är liite tjockare än i topp. Gäller även maskintillverkade rutor från 60-talet och alltså inte bara "handgjorda torpstugerutor" från 1800-kallt...

                      Kommentar

                      • Aqvakul
                        • September 2007
                        • 1

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wizball
                        Angående glasets rörelse: Det är därför som gamla fönsterrutor ser buckliga ut, glaset har sakta glidit nedåt så att rutan i botten är liite tjockare än i topp. Gäller även maskintillverkade rutor från 60-talet och alltså inte bara "handgjorda torpstugerutor" från 1800-kallt...

                        I p1:s vetenskapsprogram nån gång förra året tog de upp den här myten (som alltså ÄR en myt) & sa att glaset visst rör sig, men så långsamt att en glasruta skulle behöva sitta uppmonterad i åtskilliga hundra tusen år innan någon mätbar skillnad i tjocklek mellan övre och undre delen skulle uppstå.

                        Kommentar

                        • firefox75
                          • April 2007
                          • 1806

                          #13
                          Jag skulle nog köpt karet under förrutsättning att man får se själv att det håller tätt.
                          Förslags vis så fyller man det i ett våtutrymme.
                          Håller det tätt så pruta lite...med att du behöver silikonera om det...om möjligt så kanske du lyckas sänka priset motsvarande två tuber akvariesilikon.

                          Jag köpte ett 375liters och ett 540liters av äldre modell...som stått tomma i nästan 5år.
                          Fick se dem vattenfyllda...och de var täta.
                          Dock så påpekade när vi tömt dem att silikonet hade börjat släppa från kanterna lite så jag skulle med största sannorlikhet behöva silikonera om det.
                          Berättade att det silikon som jag använde var aquastabil...och säljaren berättade att han själv funderat på att silikonera om båda.
                          Så vi gick halvvägs...vilket resulterade i att ursprungspriset var 3500kr för båda komplett men att jag fick loss dem för 1600kr...när vi dragit bort silikon och den arbetstid det skulle tagit mig att göra det.

                          När jag kom hem så skar jag bort det som var löst i silikonväg...la på nytt ovanpå det gamla i ett tunt lager.
                          Sen så fick det härda i tvådagar.
                          Vattenfyllde och inredde.
                          Dessa kar har varit i min ägo sen 2005 och de håller än utan några försämringar i vare sig det gamla eller nya silikonet.
                          Frånvarande nu mera men här ibland.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13133

                            #14
                            jag själv är VÄLDIGT kritisk när/om jag ska köpa begagnat! har flera ggr kollat på kar och jag frågar om det har några skador.... nääää säger säljaren och skakar på huvet och så börjar jag inspektionen och har direkt upptäckt både repiga glas och vattenskadade bänkar där skivorna varit genommurkna!! man vet aldrig hur rädda de har varit om grejerna så därför köper jag för det mesta nytt!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            Arbetssätt...