Måste man välja om man vill att fiskarna eller växterna ska må bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ozarc
    • February 2007
    • 16

    Måste man välja om man vill att fiskarna eller växterna ska må bra?

    Jag är nu på väg att skaffa ett större akvarium (200-300L) och har kommit på att jag ska vara lite mer seriös med detta än det jag har nu. En makeover för mitt akvarieintresse helt enkelt. I alla fall har jag kommit på att jag vill prova att använda pmdd och co2, vilket jag inte har gjort innan. Men när jag läser om det här på forumet verkar det som om man måste nollställa vattnet en gång i veckan och byta 50%. Det är sjukt mycket (eller?). Jag vill ju ha fiskar också. Kan man inte det om man vill ge växterna de bästa förutsättningarna med pmdd och co2. Måste man välja om man vill att fiskarna eller växterna ska må bra? Vattenbyten på 50% i veckan låter ju inte som att fiskarna mår så bra av det. Jag antar att lättskötta och tåliga fiskar klarar det men hur är det med andra, lite mer ömtåliga fiskar? Allt jag har läst om vatten byten i böcker handlar om runt 20- 30% varannan vecka ungefär.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Ozarc
    Men när jag läser om det här på forumet verkar det som om man måste nollställa vattnet en gång i veckan och byta 50%. Det är sjukt mycket (eller?).
    Nej, det måste man absolut inte... MEN det är ett enkelt (ja, nästan toksäkert) sätt att upprätthålla nödvändiga näringsnivåer i ett växtakvarium. Det finns många andra sätt, men för nybörjaren är nog detta den enklaste.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Maria - Sjöjungfru

      • January 2004
      • 4236

      #3
      Jag är säker på att även dina fiskar skulle uppsaktta vattenbytena, det gör i alla fall mina
      Maria - Sjöjungfru

      Kommentar

      • Ozarc
        • February 2007
        • 16

        #4
        Det är alltså inga problem för fiskarna att byta så mycket och ofta?

        Men vad går de andra sätten ut på då? Att man håller på och mäter näringsnivåerna på något sätt, eller?

        Kommentar

        • Maria - Sjöjungfru

          • January 2004
          • 4236

          #5
          Om du byter mycket vatten sällan så ändrar du på vattenvärdena mycket när du byter.
          Om du däremot byter mycket vatten ofta så ändrar du inte så mycket.
          Däremot är det inte så lyckat att byta mycket vatten och samtidigt göra för rent i för stor del av filtret eftersom du då tar bort för mycket av nyttobakterierna.
          Och vad gäller känsliga fiskar så anses väl Discus höra dit och dom flesta Discustokar byter väl ofta mycket mer vatten än 50%/Vecka
          Så för att fiskarna ska må så bra som möjligt ska man hålla så jämna värden som möjligt.
          För att växterna ska må bra ska man hålla så jämna näringsnivåer som möjligt.
          Maria - Sjöjungfru

          Kommentar

          • Ozarc
            • February 2007
            • 16

            #6
            Okej, hoppas att ni inte tycker att jag envisas nu men jag blir lite förvirrad faktiskt: Ska man bara skita i det som står i böckerna eller. Jag har faktiskt aldrig läst att man ska byta så mycket. Det som står i böcker är ofta riktat till nybörjare och då borde det ju vara extra viktigt att det är rätt, men annars så får jag väl prova så då. 50% en gång i veckan!
            Har aldrig gjort så förut (som ni kanske förstår) men då får jag väl börja.

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Ozarc
              Okej, hoppas att ni inte tycker att jag envisas nu men jag blir lite förvirrad faktiskt: Ska man bara skita i det som står i böckerna eller. Jag har faktiskt aldrig läst att man ska byta så mycket. Det som står i böcker är ofta riktat till nybörjare och då borde det ju vara extra viktigt att det är rätt, men annars så får jag väl prova så då. 50% en gång i veckan!
              Det som står i allmänna akvarieböcker brukar vanligtvis gälla glest planterade sällskapsakvarium (med plastväxter eller mer eller mindre halvdöda växter)... Koldioxidtillsats och PMDD brukar där räknas som avancerad akvariehållning... Vad är det för bok du läst i? Nyfiken på att höra vad den säger den om koldioxidtillsats och PMDD?
              Senast redigerad av petnym; 20 December 2007, 14:52.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #8
                Ursprungligen postat av Ozarc
                Jag har faktiskt aldrig läst att man ska byta så mycket. Det som står i böcker är ofta riktat till nybörjare
                Ursprungligen postat av petnym
                Det som står i allmänna akvarieböcker brukar vanligtvis gälla glest planterade sällskapsakvarium (med plastväxter eller mer eller mindre halvdöda växter)...
                Hmm, det går faktiskt att ha rätt mycket och FINA växter med få och små vattenbyten, då blir fiskmaten och bajset gödningen... 50% vattenbyte är väl egentligen mest för er som håller på med pmdd just för att nollställa näringsnivåerna och fylla på med fulldos!? Måste bara påpeka detta.
                Min zoon

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nitra98
                  Hmm, det går faktiskt att ha rätt mycket och FINA växter med få och små vattenbyten, då blir fiskmaten och bajset gödningen... 50% vattenbyte är väl egentligen mest för er som håller på med pmdd just för att nollställa näringsnivåerna och fylla på med fulldos!? Måste bara påpeka detta.
                  Som jag skrev ovan så är det inte alls något måste med 50% vattenbyte eller vattenbyte överhuvudtaget... (Har själv bytt vatten med 2 månaders mellanrum det senaste året, trots både koldioxid och PMDD och det har gått bra). Men "estimative index" som metoden med 50% vattenbyten kallas är en mycket enkel och bra metod för den som är nybörjare på växtakvarium...
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #10
                    Ursprungligen postat av petnym
                    Som jag skrev ovan så är det inte alls något måste med 50% vattenbyte eller vattenbyte överhuvudtaget... (Har själv bytt vatten med 2 månaders mellanrum det senaste året, trots både koldioxid och PMDD och det har gått bra). Men "estimative index" som metoden med 50% vattenbyten kallas är en mycket enkel och bra metod för den som är nybörjare på växtakvarium...
                    Visst, men det framgick inte tydligt tycker jag, lät faktiskt tvärtom som att man får fula glesa växter (eller plastväxter) om man INTE gör dessa stora byten. I alla fall tolkade jag det så. Men annars håller jag med om att det är lätt med pmdd och stora byten.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nitra98
                      Visst, men det framgick inte tydligt tycker jag, lät faktiskt tvärtom som att man får fula glesa växter (eller plastväxter) om man INTE gör dessa stora byten. I alla fall tolkade jag det så. Men annars håller jag med om att det är lätt med pmdd och stora byten.
                      Nej, men många allmänna akvarieböcker nämner ofta plastväxter och levande växter i samma mening och de råd som följer tar inte hänsyn till dagens avancerade (nåja...) gödningsmetoder.

                      Jag skulle inte vilja kalla detta glest... Inte är det plast heller...
                      Senast redigerad av petnym; 20 December 2007, 15:31.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        #12
                        Ursprungligen postat av petnym
                        Nej, men många allmänna akvarieböcker nämner ofta plastväxter och levande växter i samma mening och de råd som följer tar inte hänsyn till dagens avancerade (nåja...) gödningsmetoder.
                        Jo jag förstår nu hur du menade, men som sagt, det framgick inte så tydligt.
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nitra98
                          Jo jag förstår nu hur du menade, men som sagt, det framgick inte så tydligt.
                          Hur otydligt kan svaret "absolut inte" vara???
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            #14
                            Ursprungligen postat av petnym
                            Hur otydligt kan svaret "absolut inte" vara???
                            Asch, fick kolla igenom alla dina svar för att hitta det, jag siktade på ett svar längre ner ju!

                            Ozarc skrev: "Okej, hoppas att ni inte tycker att jag envisas nu men jag blir lite förvirrad faktiskt" och sen läste jag ditt svar efter det och tyckte inte att det någonstans är klargjort att "Absolut inte"...
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Ozarc
                              • February 2007
                              • 16

                              #15
                              Okej, jag satsar på 50% varje vecka (läskigt med ny taktik). Ska bli spännande med ett nytt akvarium...Tack för alla svar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...