Karet sprack..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vitae
    • November 2005
    • 52

    Karet sprack..

    ..och 130 liter flöt ut över golvet, naturligtvis just den dagen då vi var borta.

    Jag är så ledsen . Fiskarna stormtrivdes. Räkorna frodades. Vattenväxterna växte så det knakade. Men inget kunde vi rädda.

    Förstår inte hur karet kunde spricka. Det stod på ett kraftigt och rakt underlag, samt på en tjock skiva frigolit för att jämna ut eventuella ojämnheter. Ändå sprack bottnen.

    Nu blir det till att börja om, om några månader, för fisk vill vi ha. Tyvärr lutar det åt ett mindre akvarium i 75-96litersklassen eftersom vi har ont om plats.

    Det jag får glädja mig till, är att efterforska fiskar som passar med varandra i ett mindre akvarium, eftersom jag tycker att efterforskningen är jätterolig.
  • Malinitzi
    • December 2006
    • 2088

    #2
    Vilken otur....

    Ursprungligen postat av Vitae
    ..och 130 liter flöt ut över golvet, naturligtvis just den dagen då vi var borta.

    Jag är så ledsen . Fiskarna stormtrivdes. Räkorna frodades. Vattenväxterna växte så det knakade. Men inget kunde vi rädda.

    Förstår inte hur karet kunde spricka. Det stod på ett kraftigt och rakt underlag, samt på en tjock skiva frigolit för att jämna ut eventuella ojämnheter. Ändå sprack bottnen.

    Nu blir det till att börja om, om några månader, för fisk vill vi ha. Tyvärr lutar det åt ett mindre akvarium i 75-96litersklassen eftersom vi har ont om plats.

    Det jag får glädja mig till, är att efterforska fiskar som passar med varandra i ett mindre akvarium, eftersom jag tycker att efterforskningen är jätterolig.
    Har också ett 130 liters. Men spricker det finns säkert en del olika förklaringar. Ett kan vara fabrikationsfel i glaset, något ojämnt i underlaget osv.. Men hur gick det med golvet, 130 liter är rätt mycket?

    Kommentar

    • EvaPeva
      • May 2007
      • 765

      #3
      Fy så tråkigt! Jag lider m både dig & fiskarna & räkorna!
      Inget man vill va med om. Jag har flera kar & en del på många l, jag fasar för en sån här händelse när man hör dessa historier!

      Lyvka till med ert nya akvarium!

      Mvh Eva

      Kommentar

      • Vitae
        • November 2005
        • 52

        #4
        Har också ett 130 liters. Men spricker det finns säkert en del olika förklaringar. Ett kan vara fabrikationsfel i glaset, något ojämnt i underlaget osv.. Men hur gick det med golvet, 130 liter är rätt mycket?
        Golvet klarade sig rätt bra (tror vi kom hem kort tid efter att det hände), värre är det med trämöblerna. De flesta sprack, de med. Med IKEA i närheten, så ska det inte kosta så mycket att ersätta dem, tack och lov. Vi kämpade som galningar hela helgen. Tack och lov (igen)hade vi slagit av all el i det rummet, förutom det till akvariumet, och de ledningarna befann sig en bit ovanför golvet.

        Lutar åt fabrikationsfel i vårt fall, vi valde ut underlaget noga (efterforskning R Us) och såg till att det inte fanns en endaste smula av damm eller sand innan vi placerade karet. Ibland hjälper det inte ens att vara väl förberedd om olyckan är framme.

        Kommentar

        • abbimicke
          • May 2007
          • 599

          #5
          Oj oj. Akvaristens mardröm. Tycker verkligen synd om dig.. hoppas du inte får mögelproblem nu efter detta =(
          http://kiwi.msun.se <- blogg

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            riktigt hemsk historia! huga..... jag lider med dig!

            jag har hört att man inte ska ha stora och tunga kar på något så mjukt som frigolit eller liggunderlag, då glaset då får utrymme att "bångna" litegrann, av vattnets tyngd, vilket kan leda till spänningar i glaset. hur är det egentligen, ska man ha stora kar direkt på jämnt underlag, eller bör något ligga emellan, är det någon annan som vet...? tänkte om detta kunde ha bidragit på något sätt...
            / Ebba

            Kommentar

            • Tors hammare
              • April 2007
              • 572

              #7
              Ursprungligen postat av toccata
              riktigt hemsk historia! huga..... jag lider med dig!

              jag har hört att man inte ska ha stora och tunga kar på något så mjukt som frigolit eller liggunderlag, då glaset då får utrymme att "bångna" litegrann, av vattnets tyngd, vilket kan leda till spänningar i glaset. hur är det egentligen, ska man ha stora kar direkt på jämnt underlag, eller bör något ligga emellan, är det någon annan som vet...? tänkte om detta kunde ha bidragit på något sätt...
              Mitt 1000 liters akvarium jag köpte fanns det redan en limmad "frigolitbotten" från tillverkaren, och han borde ju veta.
              Mvh Peter

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av toccata
                jag har hört att man inte ska ha stora och tunga kar på något så mjukt som frigolit eller liggunderlag, då glaset då får utrymme att "bångna" litegrann, av vattnets tyngd, vilket kan leda till spänningar i glaset.
                Jag kan inte i min vildaste fantasi komma på något som skulle kunna orsaka en sådan "spontan-bågning", som dessutom skulle klara av att uppkomma på 1cm tjock frigolit...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Vitae
                  • November 2005
                  • 52

                  #9
                  jag har hört att man inte ska ha stora och tunga kar på något så mjukt som frigolit eller liggunderlag, då glaset då får utrymme att "bångna" litegrann, av vattnets tyngd, vilket kan leda till spänningar i glaset. hur är det egentligen, ska man ha stora kar direkt på jämnt underlag, eller bör något ligga emellan, är det någon annan som vet...? tänkte om detta kunde ha bidragit på något sätt...
                  Det är faktiskt en tanke. Man lever och lär på alla sätt och vis. Kan gott och väl hända att det var detta som orsakade sprickorna.

                  Jag ska titta på andra alternativ till frigolit till nästa kar.

                  Kommentar

                  • GasseG
                    • April 2007
                    • 368

                    #10
                    Tråkig olycka du var med om!

                    Ska limma ihop mitt kar själv och undrar bara om du kunde ge mig tjockleken på glaset i ditt kar som sprack.

                    Botten på mitt kar kommer att vara av 8 mm glas tänkte jag, och det blir 55 cm djupt och LxB är 80x45 cm! Tror ni det är overkill så det räcker och inte spricker?
                    Senast redigerad av GasseG; 30 May 2007, 16:30.
                    Scire tuum nihil est, nisi te scire hoc sciat alter

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      Ja, det var ju för att jag var osäker på om det stämde som jag skrev "är det någon annan som vet". Det verkar alltså inte vara frigoliten som var boven i dramat i detta fall, enligt er andra.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      • Danne och Anzo
                        • May 2007
                        • 509

                        #12
                        Lider med er,jättetråkigt!

                        Hoppas att det går mycket bättre med ert nya kar.
                        600 Liters Malawi
                        129 Liter Saltvatten

                        Kommentar

                        • Vitae
                          • November 2005
                          • 52

                          #13
                          Tack för tröst och medkänsla, det värmer.

                          Vi saknar våra kompisar. Det fisförnäma och försiktiga chokladgouramiparet. Vår fina ancistrus. Räkpatrullen. De flitiga pansarmalarna.

                          Ska limma ihop mitt kar själv och undrar bara om du kunde ge mig tjockleken på glaset i ditt kar som sprack.
                          Tyvärr kan jag inte svara på den frågan eftersom vi kasserat akvariumet. När jag kommer hem ikväll så kan jag skicka ett pm till dig med info om vad det var för slags akvarium (minns inte nu på rak arm). Kanske finns informationen du söker hos någon av återförsäljarna.

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av toccata
                            Ja, det var ju för att jag var osäker på om det stämde som jag skrev "är det någon annan som vet". Det verkar alltså inte vara frigoliten som var boven i dramat i detta fall, enligt er andra.
                            Jag hoppas att det inte var av mitt inlägg du gör den slutsatsen. För jag skrev verkligen inte att det inte kunde vara frigoliten... Vitae skriver "tjock frigolit" och det tycker jag låter lite läskigt.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              Men det var ju just Vitaes fall det handlade om, och hans frigolit? varför skriver du då:

                              "Jag kan inte i min vildaste fantasi komma på något som skulle kunna orsaka en sådan "spontan-bågning", som dessutom skulle klara av att uppkomma på 1cm tjock frigolit..."

                              - det får ju både Vitae och mig att bli osäkra i detta fall, för det lät som om du argumenterade emot mitt svar...

                              hursomhelst: jag vet inte var jag har läst detta med att man inte ska ha mjukt underlag under. jag kan ha fel, jag kan ha rätt. oavsett så har vitae förlorat sina fiskar.

                              men så vitt jag har fattat det så är det ingen direkt mening att ha ett liggerunderlag eller frigolit under ett akvarium, så länge det står på en helt jämn yta...
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...