Växtgödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pamelia
    • September 2006
    • 24

    Växtgödning

    Är det nödvändigt att göda växterna i akvariet? Jag har lätta växter typ vallisneria och svärdplantor + några till. Vad ska jag göda med i så fall och hur mycket? (Jag har inte problem med alger eller så) Mitt kar är 200 liter och jag byter typ 25 % i veckan.
    Senast redigerad av Pamelia; 03 November 2006, 15:08.
    Pamela
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Jag har aldrig använt växtgödning i något av mina kar...
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Torstensson
      • June 2002
      • 1964

      #3
      Vill du göra det enkelt för dig, köp Tropica Master Grow (TMG).
      Vill du slabba lite mera, behöva köpa dyra CO2 anläggningar och massa extra ljus, kör med PMDD....

      Kommentar

      • Pamelia
        • September 2006
        • 24

        #4
        oki jag ska kolla upp TMG
        Tack
        Pamela

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          PMDD kräver varken koldioxid eller starkt ljus, det är exakt samma beståndsdelar som TMG (ingen magi, alltså). Däremot är PMDD praktiskt för den som behöver mycket gödning (eftersom det är billigt i stora kvantiteter) eller för den som vill ha full koll på varje beståndsdel för sig.
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Nitra98
            • June 2005
            • 1987

            #6
            Men det är inte nödvändigt att göda alls, gör det bara om du känner för det själv!
            Min zoon

            Kommentar

            • jesper_b
              • June 2006
              • 1201

              #7
              Vill man fina och gröna växer så skulle jag vilja säga att det är nödvändigt men näring.

              Köp PMDD kostar 115 kr inkl. frakt och det räcker till 45 000l

              Och du som har ett 200 liters kar det betyder att det räcker i 225 veckor...det är ett tag det eller??
              www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
              Mina Malar:
              L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

              Kommentar

              • Nitra98
                • June 2005
                • 1987

                #8
                Ursprungligen postat av smegga
                Vill man fina och gröna växer så skulle jag vilja säga att det är nödvändigt men näring.

                Köp PMDD kostar 115 kr inkl. frakt och det räcker till 45 000l

                Och du som har ett 200 liters kar det betyder att det räcker i 225 veckor...det är ett tag det eller??
                Håller inte med, jag kan hålla med om att det kanske är enklare med näring men det går absolut att få gröna fina växter utan näring också... Om man med näring menar pmdd, tmg o dyl. Fiskbajs och mat är ju iofs också näring, och mer ska man egentligen inte behöva.
                Min zoon

                Kommentar

                • jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nitra98
                  Håller inte med, jag kan hålla med om att det kanske är enklare med näring men det går absolut att få gröna fina växter utan näring också... Om man med näring menar pmdd, tmg o dyl. Fiskbajs och mat är ju iofs också näring, och mer ska man egentligen inte behöva.
                  Tänkte väl mer på att har man mycket växter som man vill ha gröna och lite fiskar. så räcker inte fiskbajs från lite fisk till mycket växter....eller nitrat som fiskskiten blir...
                  www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                  Mina Malar:
                  L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                  Kommentar

                  • Pamelia
                    • September 2006
                    • 24

                    #10
                    Var kan jag beställa PMDD?
                    Pamela

                    Kommentar

                    • Nitra98
                      • June 2005
                      • 1987

                      #11
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        #12
                        Ursprungligen postat av smegga
                        Tänkte väl mer på att har man mycket växter som man vill ha gröna och lite fiskar. så räcker inte fiskbajs från lite fisk till mycket växter....eller nitrat som fiskskiten blir...
                        Det kan jag hålla med om, det är ju lite skillnad på växtkar och sällskapskar.. (Annars har man några malar=bajsmaskiner..! )
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • albjohn
                          • March 2006
                          • 1179

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nitra98
                          Det kan jag hålla med om, det är ju lite skillnad på växtkar och sällskapskar.. (Annars har man några malar=bajsmaskiner..! )
                          Visst är det skillnad på växtkar och sällskapskar men det kan ju vara trevligt med fina växter även i sällskapskar och vill man ha det så tillsätter man gödning.

                          Växtgödningen innehåller fler ämnen som växterna behöver, fiskbajs är bra men inehåller inte allt som behövs så med gödning får man lite av ett växtkar för en liten slant.

                          Vill man däremot ha det riktigt komplett krävs förutom gödning även CO2 och rätt ljus och då har vi ett växtkar.

                          Men fungerar det utan gödning och man är nöjd så är det ju bra.
                          Mvh Leif

                          Kommentar

                          • Nitra98
                            • June 2005
                            • 1987

                            #14
                            Ursprungligen postat av albjohn
                            Visst är det skillnad på växtkar och sällskapskar men det kan ju vara trevligt med fina växter även i sällskapskar och vill man ha det så tillsätter man gödning.


                            Men fungerar det utan gödning och man är nöjd så är det ju bra.

                            Ok, man kan ju faktiskt få fina växter även utan att tillsätta gödning även om det kanske är svårare...Men jag har lyckats trassla in mig i samma diskution i en tidigare tråd och orkar knappast börja igen...
                            Här är för många "medel-anhängare" och det är tydligen "fel" att ha fina, välmående växter i kar helt utan tillsatser, men kanske med lite mer "balans-letande" mellan matning, vattenbyten o dyl eller hur jag nu ska uttrycka mig...

                            OBS! Jag tycker gödning kan vara ett bra hjälpmedel för att göra det enkelt för sig, jag försöker bara påpeka att det finns fler sätt som också kan vara rätt!
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • peterhaack
                              • November 2004
                              • 1752

                              #15
                              För att svara på Pamelias frågor så

                              1. Nej du behöver inte göda så länge dina växter växer och frodas, man kan få en bra balans mellan fiskbajs och växter och allt lever på i sin lilla takt.

                              2. Om du skall göda så finns det massor av olika gödningar o närings ämnen att tillsätta allt från dyra till billiga, fråga e hur mycket du vill lägga på gödningsmedel för att växter och fisk skall må bra, och hur mycket tid du vill lägga på det.

                              Vissa gödningar och näringspreparat innhåller oftast inte allt det som typ pmdd gör men det finns spår av det.

                              TMG Tropica Master Grow är ett jätte bra gödningsmedel till dina växter och är lätt att dosera, man får en färdig blandad vätska med en dosering anvisning, går att köpa i nästan varje butik, och är väl lite dyrt men som sagt det är bra och färdigt blandat. Jag har ingen egen erfarenhet av detta så ngn som kan mer av detta får gärna kommentera

                              7 Kulor är et järnpreparat i form av lerkulor som man stoppar ner till rötterna OBS inte alla växter tar upp näring genom rötterna och kulorna innhåller mest järn. Jag har ingen egen erfarenhet av detta så ngn som kan mer av detta får gärna kommentera

                              Pmdd är mer av allt, den enklaste versionen är att du köper portioner av ngn som representeras på www.pmdd.se alla de som pmdd.se presenteras som säljare av pmdd.se på sidan är seriösa säljare.
                              Portioner består av tre påsar och de innehåller 1 påse med Kno3, 1 påse med KH2PO4 och en påse med NutriSi, Varje påse skall blandas ut i vatten de två första ämnen blandas i varsin flaska med 500ml vatten, NutriSi skall man helst blanda med surt vatten som man blandar destileratvatten(batterivatten fås att köpa på macker) med lite citronsyra(sånt man köper på ica till att hälla i saft och sylt) i denna sura blandning blandar man i pulvret nutriSI och denna flaska förvaras med fördel mörkt och svalt typ i kylen...
                              Dessa tre ämnen häller man i karet efter ett vattenbyte i ditt fall 20ml av varje skall i efeter du bytt vatten vattenbyte, man kan med fördel öka dosen genom att ge engång mitt i veckan utan att göra vattenbyte.
                              Man behöver inte skaffa dyr CO2 eller svindyra ljusramper för att använda PMDD.
                              Senast redigerad av peterhaack; 05 November 2006, 11:43.
                              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...