Slemmiga växter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teamr86
    • July 2006
    • 205

    Slemmiga växter?

    Jag har en vattensköldpadda och några växter som han konstigt not inte förstör. Det jag vill fråga är varför växterna blir slå slemmiga? Är det pga av alger eller är det nån slags slem som helt enkelt växer (mikroorganismer som inte är alger). Det växer ju alger på vissa stenar och så men det är ganska lite om man jämför den slemmiga ytan som växterna får. Man kan t.e.x se en tjock slemhinna som täcker växterna helt.
    kan någon tala om för mig hur jag kan ta bort denna slem hinna eller försöka motverka den för den kommer tillbax fastän jag tvättar växterna.
    "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

    #2
    Hmm...

    Slemhinnan kan ju vara någon slags sjukdom. Är vattnet rent och byter du vatten regelbundet? Kommer hinnan tillbaka direkt efter att du tvättat växterna är det säkert något man inte ser lika bra utanför vattnet, förruttnelse, eller smuts i vattnet. Kommer den tillbaka efter ett tag kan det vara sköldpaddan som orsakar det.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Låter lite som cyanobakterier / blågröna alger...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      Arbetssätt...