Vad trivs i lågt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saralund28
    • February 2006
    • 122

    Vad trivs i lågt vatten?

    Jag tänkte fråga om det finns någon fisk överhuvudtaget som trivs i så lågt vatten som 15 cm? (detta då rent vatten, bottenmaterial ej räknat)
    Jag har nämligen precis intrett ett regnsskogsterrarie där jag har en "pöl" som kan hålla 15cm vattendjup och total volym på ca 15 liter.
    Det är ju inte mycket att hurra för...
    Men det vore kul att ha något som simmar där i så jag måste ju fråga i alla fall!
  • Buckshot
    • February 2003
    • 456

    #2
    Det enda jag kan tänka mig är slamkrypare.
    Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      i 15 liter blir det nog svårt, men kampfiskar trivs i lågt vatten.
      så även sprutfisk och fjärilsfisk.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • saralund28
        • February 2006
        • 122

        #4
        Usch, jag är pinsamt dålig på fiskar så ni får ha lite tålamod med mina lite dumma frågor
        Och jo, jag kommer ta reda det jag behöver veta innan jag skaffar något!

        Kampfiskar...
        Det enda som poppar upp i mitt huvud när de nämns är hur de oftast hålls i zoobutiker (hanarna då). Jämfört med det så är ju även min lilla pöl ett helt paradis!

        Min tanke från allra första början var att det kanske går att ha någon liten slamkrypare där, men någon sa till mig att just slamkryparna behöver väldigt stora ytor... Vilket ska jag lyssna på?

        Jag har planer på att starta upp ett akvarie med, så min tanke är inte att spola ner slamkryparen i toaletten om den blir för stor för "pölen". Då får den flytta till det större akvariet och jag införskaffar återigen en som är tillräckligt liten.
        Får jag för många så har jag en far med ganska mycket akvarier som blir överlycklig över att få någon!

        Jag har så många gånger varit i zoobutiker och får alltid känslan av att de snärjer svaren så att de ska passa just mig. De verkar mer intresserade av att sälja än att sälja till rätt ställe... Därför vill jag inte ställa dessa frågor i någon butik... Tror jag får ärligare svar här!

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          det kan nog stämma det där med affären o att sälja så mycket som möjligt

          kollade in slamkrypare här på zoopet o de behövde lite mer än 15 l...



          vad ska du ha i terrariet?
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • saralund28
            • February 2006
            • 122

            #6
            Oj, de behövde visst lite mer än vad jag kan ge dem
            Bra att du lade upp den länken för jag har missat att man kan kika på olika arter direkt! Där ska jag leta vidare lite!

            Just i detta nu har jag inga planer på att ha något i mitt terrarie. Detta projekt håller jag på med främst för att jag tycker just regnskogsterrarier är så otroligt vackra!
            Jag har varit inne lite på om man kanske kan ha någon grodsort där då det ju kompletterar min fiskbrist rätt så bra.
            Fiskar är ju så mycket lättare att hitta foder till så det är därför jag börjat mitt infosökande bland just fiskar.

            Men det finns ju många fina glasfiskar också! :P

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av saralund28
              Just i detta nu har jag inga planer på att ha något i mitt terrarie. Detta projekt håller jag på med främst för att jag tycker just regnskogsterrarier är så otroligt vackra!
              Kul att du också fastnat för denna form av terrarie. Jag håller också på att inreda ett sådant, men det går rätt långsamt fram. Har precis silikonat ihop mitt lilla "vattenfall". Så om någon vecka kanske jag kan börja starta upp det på riktigt. En bild på min egenhändigt gjorda terrarie-bakgrund finns på min blogg. Vore kul att se en bild på ditt regnskogsakvarie...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • saralund28
                • February 2006
                • 122

                #8
                Vad kul att det finns fler än jag med dessa tossiga intressen!
                Har du planer på vad som ska finnas i ditt?
                Jag ordnar lite bilder så snart jag har planterat det! Min lilla vattendel har precis nu lagom härdat (silikonet) och jag vill vänta med planteringen så jag kan se så att jag inte fuskat! Vore mindre lyckat om jag efter ett tag upptäcker att min vattenpöl läcker...
                Vad har du för planer på växterna? Vilken typ kommer det att bli?
                Jag själv kör en liten snålvariant till att börja med. Helst skulle det bara bli orkidéer och bromelior men det är så dyrt... Har därför köpt lite billiga utfyllnadsväxter tills vidare... Som då ska bytas ut efterhand....
                Har otroligt svårt att hitta mossa! Har du några tips på den punkten?
                Hur stort är ditt?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Vad sägs om vildformsguppies & klockgrodor? Klockgrodorna går mestadels runt på landdelen.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #10
                    spetsstjärtsmakropoder har jag....
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av saralund28
                      Vad kul att det finns fler än jag med dessa tossiga intressen!
                      Har du planer på vad som ska finnas i ditt?
                      Vadå tossiga? :-p

                      Min burk är bara 50x50x50cm så jag är rätt begränsad till vad som går att ha. Jag har hittat en pytteliten bromelia som skall i. Vidare tänker jag försöka plantera lite Anubias och kanske någon orkide. Lämplig mossa skall jag försöka hitta så snart snön försvunnit. Letar också efter Dvärgtätört, klätterfikus och eventuellt någon liten köttätare typ venusflugfälla.

                      Vad avser djur så kommer jag nog prova pilgiftsgrodor. -Hoppas bara att det inte är alltför krävande att odla flugor till dom. Däremot tänker jag inte ha några fiskar. Min vattendel har högst någon liter öppet vatten.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Det finns nog inga fiskar i handlen som trivs i 15 liter. Inte ens fredliga kampfiskar som behöver minst det dubbla.

                        Grodorna tror jag på i så fall. Eller en salamander.
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • saralund28
                          • February 2006
                          • 122

                          #13
                          Pilgift har jag också varit inne på... Kanske att jag ger mig på det!

                          Hur som helst så verkar ju enda rätta alternativet till "pölen" vara glasfiskar!
                          Så... Jag letar reda på någon låg, fin växt och så får det vara bra med det!

                          Sen om det blir något annat i djurväg... Framtiden får utvisa... Först ska jag få projektet i rullning och få det att fungera ordentligt, sen får man se vad som känns mest lämpligt då! Har måtten L90D55H60 så jag får plats med en del intressanta daggeckos om jag känner mig manad till det!

                          Tack allihop för hjälpen!

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av saralund28
                            Pilgift har jag också varit inne på... Kanske att jag ger mig på det!

                            Hur som helst så verkar ju enda rätta alternativet till "pölen" vara glasfiskar!
                            Så... Jag letar reda på någon låg, fin växt och så får det vara bra med det!

                            Sen om det blir något annat i djurväg... Framtiden får utvisa... Först ska jag få projektet i rullning och få det att fungera ordentligt, sen får man se vad som känns mest lämpligt då! Har måtten L90D55H60 så jag får plats med en del intressanta daggeckos om jag känner mig manad till det!
                            Det kan vara bra att bestämma sig för vad man vill ha och anpassa akvariet/terrariet till det, skall man blanda en massa olika slags djur blir det en massa kompromisser som förr eller senare leder till djurens död.

                            Idag inhandlade jag klätterficus (Ficus Pumila), en ormbunke av okänd art och två köttätande växter, "Pinguicula Weser" och "Drosera Capensis" på Plantagen, här i stan, så det är nog vad som kommer att hamna i mitt regnskogsterrarie tillsammans med den Guzmania jag hade sedan tidigare.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              #15
                              Jag skulle kunna tänka mig att någon Borarassort skulle trivas fint i den lilla vattendelen. Kolla på Boraras maculatus, B.brigittae eller B.merah t ex. Maculatus är den något större av dessa tre minisorter som blir ca 20 mm totalt. Sen finns ju dvärgkardinalfisken, som jag inte minns det latinska namnet på.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              Arbetssätt...