Hög nitrit
Kollaps
X
-
Genom osmoseffekten från saltet så försvårar det för nitriten att tränga in i fiskens blodsystem genom gälarna som då leder till syrebrist i blodet.
Och det här med vattenbyten med kranvatten är inte en så självklar lösning som många verkar tro, det kan nämligen vara en björntjänst. Ofta så stiger nämligen nitriten strax efter bytet och blir to.m högre än det var från början och det visar att ntrifieringsprocessen är lite mer invecklad än vad våran logik ärSenast redigerad av åheim; 30 December 2012, 14:40.Viva Leo BuscagliaKommentar
-
Var förbi en affär och skulle köpa nitrittest.
Kommer hem och testar.. visar sig att jag köpt ph test...
Ph ligger på 7,5 kommentarer på detta bra eller dåligt?Kommentar
-
Beror på vilka fiskar du har men generellt spelar det inte så stor roll sålänge det ligger på en stabil nivå och inte svajar upp och ner. Så det är inget fel på det värdet.Kommentar
-
Okej tack, kör nybörjar köret med platy, neontetra, guppy och en mal.
När jag kom hem från affären så ytterligare en tetra död...
Tur man ej kör fiskar för 500:- styck eller mer.. I denna takten blir det dyrt även om de ligger mellan 10-20:- styck.Kommentar
-
Sv: Hög nitrit
Well, de som köper fiskar för 500 kr styck vet oftast hur man startar e ett akvarie utan att få nitrit...Kommentar
-
Kommentar
-
om man bara har dyr fisk då?
man lär sig hur man startar ett kar med tiden..
vattenbyte, vattenbyte och åter vattenbyte ihop med sparsam matning och växter.. gärna andmat eller något annat snabbväxande som du kan håva ur sedan om du inte vill behålla det..
hur många liter?
vilka fiskar?
vilket filter med vad i?
byt 50 procent om dagen om du vill undvika fiskdöd.. du behöver ge bakteriekulturen i ditt filter tid att bygga upp sig..
det fungerar så att allt avfall som dina fiskar skapar tillsammans med matrester ruttnar i vattnet, för att kunna bryta ner detta behövs en bakteriekultur.. det bakteriekulturen behöver är ett ställe att vara på, syre och näring..
filtermaterialet är stället att vara på, maten och avföringen är näringen och syret tar det ur vattnet.. nedbrytningsprocessen kallas biologisk filtrering, att du tar bort partiklar kallas mekanisk filtrering..
för varje gång du matar, en fisk bajsar osv bygger din bakteriekultur upp sig eftersom bakterierna får näring och kan föröka sig, det som händer nu när du matar är att det bakterierna inte kan bryta ner förgiftar ditt vatten.. även växter bryter ner avfallet (gödsel) och är din bästa vän nu i början..
alltså, byt vatten, mata sparsamt och se till att ditt filter är tillräckligt för de fiskar du har..Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..
Normaliseringsprocessen..
(Kommunicerar enbart i tankevurpor)Kommentar
-
Hur länge bör det ta innan nitriten är nere på en hyfsad nivå med de åtgärder jag tagit?
Vattenbyte med ca 25-30% mer bakteriekultur i samt ingen matstopp.
Vet ej om det underlättar men fick/låna en värmare av en kompis så värmen börjar gå upp från 23-24 som jag hade innan till 25-27.
Tacksam för var och idéer.. /Nicke
Oj missade lite svar...
Pump med filter jag har ska räcka gott och väl till mitt akvarie har pump som ska klara upp till 100l men har ett 60l.
Ska jag dropa ner ett par droppar bakteriekultur i filtret till pumpen eller finns det flera sorters kultur?
Den jag har blandade jag ner med vattenbytet jag gjorde innan så det ej kom koncentrerat ner i akvariet.
Mat har vi bromsat totalt ett par dagar.
Har 4 hyfsat stora växter idag men får ytterligare ett tiotal på torsdag.Senast redigerad av Guppy_jocke; 30 December 2012, 17:16.Kommentar
-
Blir lite trött när jag läser detta. Inte på dig som skrivit frågan förståsMen att för en del handlare (dock inte alla) är så pigga på kemiska lösningar, istället för att ge ett enkelt tips som t.ex. knax föreslår med ett större vattenbyte.
För mig kommer "kemiska" lösningar i sista hand. När man mixtrar med vattnet verkar det i flera trådar ge en Dominoeffekt som blir svår att överblicka.
1/ Salt som sådant är ett mycket bra och snabbt sätt att mildra nitritens skadliga verkan på fiskarna.
2/ en bakteriekultur är också ett mycket bra sätt att kombinera med eftersom det är ett sätt att snabbare få igång tillväxten av nyttobakterier i akvariet.
Varför skulle dessa som du kallar "kemiska" lösningar vara fel? Tvärtom är det ett utmärkt sätt men som flera har påpekat är det också viktigt att dra ner rejält på matningen.
Att byta vatten fungerar ibland och ibland inte alls (åtminstone inte om man byter med kranvatten) utan kan t.o.m. ibland få en bumernageffekt som gör att nitrithalten stiger ännu snabbare. Byter man vatten så bör man i första hande byta med vatten från ett annat akvarium som fungerar bra.
Ett annat bra sätt är att krama ur ett innerfilter från ett annat akvarium (ett stabilt akvarium som är inkört) i akvariet - då får man ner massor av nyttobakterier.Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 December 2012, 17:47.Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Har ingen granngårds som har akvarie.
Kan jag be min jobbarkompis att krama ur sitt filter i vatten och ta med i påse för att sedan hälla i akvariet?
De fiskar som har fått "vattenbubblor" på sig är det kört eller finns det möjlighet att de återhämtar sig?
Bör nitrit halten sjunka redan på ett par dagar eller tar det lång tid?Kommentar
-
De fiskar som har fått "vattenbubblor" på sig är det kört eller finns det möjlighet att de återhämtar sig?
Bör nitrit halten sjunka redan på ett par dagar eller tar det lång tid
Jag har helt plockat bort en skyhög nitrit på en timme genom att köra dubbel dos med Dupla Bacter. Men det finns olika typer av bakteriekulturer - en del verkar mer långsiktigt, medan andra verkar snabbareAkvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.Kommentar
-
Sv: Hög nitrit
Kul att se att du blir nyfiken och tar till dig information Jocke istället för grinig och förorättad som man ibland ser.
Alla är vi nybörjare i början och det är lätt att det blir fel när man har bråttom och vill få igång akvariet snabbt. Det vanligaste misstaget är just att det blir för mycket fisk från början och tyvärr har ofta personalen i butikerna kunskapen/viljan att säga stopp. Bäst är att köpa eller låna en nybörjarbok, att hålla akvarie är mer avancerat än vatten i en skål men med rätt kunskap är det en väldigt givande hobby. Forum som detta är också oftast bättre att vända sig till än att fråga i butik så nu är du på rätt spår!Kommentar
-
Blir lite trött på råd som detta
1/ Salt som sådant är ett mycket bra och snabbt sätt att mildra nitritens skadliga verkan på fiskarna.
2/ en bakteriekultur är också ett mycket bra sätt att kombinera med eftersom det är ett sätt att snabbare få igång tillväxten av nyttobakterier i akvariet.
Varför skulle dessa som du kallar "kemiska" lösningar vara fel? Tvärtom är det ett utmärkt sätt men som flera har påpekat är det också viktigt att dra ner rejält på matningen.
Att byta vatten fungerar ibland och ibland inte alls (åtminstone inte om man byter med kranvatten) utan kan t.o.m. ibland få en bumernageffekt som gör att nitrithalten stiger ännu snabbare. Byter man vatten så bör man i första hande byta med vatten från ett annat akvarium som fungerar bra.
Ett annat bra sätt är att krama ur ett innerfilter från ett annat akvarium (ett stabilt akvarium som är inkört) i akvariet - då får man ner massor av nyttobakterier.
Men de råd som man ger här i forumet är väl ofta en summering av de råd man fått själv. När man då skriver ner sina egna erfarenheter och det inte är korrekt är det utomordentligt trevligt och givande med kunnigare personers fakta, så man kan tänka om.
Då lär man sig att bli en bättre akvarist
Om man ska skriva felfritt från start blir det ju inte så många inlägg skrivna här i forumet, utom från de få mest erfarna.Kommentar
Kommentar