Hög nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_jocke
    • December 2012
    • 45

    #31
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    .


    Det beror på nitrithalten, hur mycket fisk man har i akvariet, om man matar, vilken bakteriekultur man använder och hur mycket man använder.
    Jag har helt plockat bort en skyhög nitrit på en timme genom att köra dubbel dos med Dupla Bacter. Men det finns olika typer av bakteriekulturer - en del verkar mer långsiktigt, medan andra verkar snabbare
    Nitriten var igår när vi gjorde testen skyhög enligt han i butiken. Färgen var mer röd och ska tydligen vara ljus gul.
    Matar inget alls nu.

    Jag har nu ca 15 fiskar i akvariet ytterligare en tetra är nu borta.
    7 neon tetra
    4 guppy
    3 platy
    1 mal

    Den jag kör är Nitrit-Killer från märket Hobby.
    I ett nytt kar ska man ha 25 droppar till 100l körde ner igår 15 droppar när jag bytte ut ut 25% av vattnet.
    När jag bytte ut 25% idag så körde jag enbart 2 droppar vilken är mängden man ska ha normalt sätt.
    Tycker du att jag ska öka på kulturen?

    Tar till mig alla råd inte mycket att bli sur över... Vi har helt enkelt kört i för mycket fisk plus tagit till oss fel info gällande mängd som ska matas. (det de äter upp på 2 min, 2 gånger per dag) Har jag försått är HELT fel. Mer vad de äter upp på 15-20 sec 1 per dag.

    Nu så är det diet ingen mat på 5 dgr som står på agendan.
    Senast redigerad av Guppy_jocke; 30 December 2012, 17:55.

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #32
      Sv: Hög nitrit

      Så är det bluewing!
      Precis som du säger är Fördelen med forum just det kollektiva, att flera användare ger svar och dela med sig av sina kunskaper. Då når man tillsammans fram till rätt svar.
      Faran är när enskilda användare tillskrivs som gurus, får status, och ingen säger emot. Då etableras lätt en missuppfattning som sanning, har sett några såna exempel under min tid här. Zoopetmyter kallar jag dem. Så ingen ska nånsin vara rädd för att säga sin åsikt, måhända rättar man till en gurus missuppfattning.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #33
        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Så är det bluewing!
        Precis som du säger är Fördelen med forum just det kollektiva, att flera användare ger svar och dela med sig av sina kunskaper. Då når man tillsammans fram till rätt svar.
        Faran är när enskilda användare tillskrivs som gurus, får status, och ingen säger emot. Då etableras lätt en missuppfattning som sanning, har sett några såna exempel under min tid här. Zoopetmyter kallar jag dem. Så ingen ska nånsin vara rädd för att säga sin åsikt, måhända rättar man till en gurus missuppfattning.
        Om jag nu betraktas som guru så ger jag mig i alla fall inte på denna punkt.
        Jag har trots allt genom årens lopp startat upp några tusen akvarier (ja faktiskt) och har en viss erfarenhet av detta om man säger så.

        Den bästa inovationen som har kommit inom akvariehobbyn är enligt min mening bakteriekulturerna - de är ett utmärkt sätt att ta bort nitrit med. Tänk om dessa hade funnits under åttiotalet när jag hade affär vad mycket lättare det hade varit då att ge bra råd till kunderna.
        Sedan är det en annan sak att man självklart inte får nitrit om man gör rätt - men om nu olyckan är framme så är det ju bra att affärerna ger korrekta råd.
        De enda gångerna jag har råkat ut för nitrit de senaste 15 åren är när jag varit med och snabbstartat mässakvarier - men med dagens bakteriekulturer så är detta ju inga större problem.

        Sedan till saltet. Man kan som flera redan har nämnt använda vilket salt som helst - alla har samma funktion. De tar som sagt inte bort någon nitrit men minskar nitritens skadeverkningar på fisken så därför är det bra att använda i en akut situation.

        Jag håller med om att det finns fördelar med forum men det finns också nackdelar och en är ju som du skriver att det sprids myter - en sådan är att det bästa man kan göra vid nitrit är att byta mot kranvatten. Visst man får ju bort en del av det som orsakar nitriten men samtidigt blir man ju också av med nyttobakterier och det gör att det tar längre tid att få balans i akvariet och gör att behovet av en bra bakteriekultur ökar i ännu högre grad.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #34
          Ursprungligen postat av Bluewing
          Ok. Nu kanske inte allt det som du var trött på kom från min avsändare egentligen
          Mitt inlägg var väl mest en travestering på ditt eget inlägg - du skrev att du var trött och då var jag också trött
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 December 2012, 18:18.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #35
            Ursprungligen postat av Guppy_jocke
            Nitriten var igår när vi gjorde testen skyhög enligt han i butiken. Färgen var mer röd och ska tydligen vara ljus gul.
            Matar inget alls nu.

            Jag har nu ca 15 fiskar i akvariet ytterligare en tetra är nu borta.
            7 neon tetra
            4 guppy
            3 platy
            1 mal

            Den jag kör är Nitrit-Killer från märket Hobby.
            I ett nytt kar ska man ha 25 droppar till 100l körde ner igår 15 droppar när jag bytte ut ut 25% av vattnet.
            När jag bytte ut 25% idag så körde jag enbart 2 droppar vilken är mängden man ska ha normalt sätt.
            Tycker du att jag ska öka på kulturen?

            Tar till mig alla råd inte mycket att bli sur över... Vi har helt enkelt kört i för mycket fisk plus tagit till oss fel info gällande mängd som ska matas. (det de äter upp på 2 min, 2 gånger per dag) Har jag försått är HELT fel. Mer vad de äter upp på 15-20 sec 1 per dag.

            Nu så är det diet ingen mat på 5 dgr som står på agendan.
            Jag har inte ens susning om olika bakteriekulturer - de fungerar alla på olika sätt. Fördelen med dom brukar vara att det inte brukar vara några problem med att överdosera - fast det vet jag inte om det gäller för just ditt preparat så därför följ bruksanvisningen, dra ner på matningen (som du har gjort) samt skaffa lite bakterikultur från kompisens akvarium.

            Det kan så klart också vara vettigt att regelbundet nu i början mäta nitrithalten i akvariet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #36
              Text hämtad från Zoopets basartikel om vatten.

              Hur bli av med nitrit?
              Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
              1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
              2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
              3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
              4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #37
                Ursprungligen postat av Guppy_jocke
                Tycker ni jag ska utöka mängden med kultur mot vad jag stoppat i ?
                Ingen kan egentligen svara dig om de inte har använt just det preparatet.
                Som jag sa ovan - fixa bakteriekultur från kompis filter det kan i alla fall inte ställa till med något.

                Kanske mer salt också då jag bytte ut en stor del vatten idag.
                Nu vet jag inte riktigt hur mycket salt du använde och hur stort akvarie som du har. Men det behövs rätt lite salt, samtidigt som det självklart försvinner salt när du byter vatten. Men att lägga ner någon matsked är inte fel
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #38
                  Sv: Hög nitrit

                  Kjell jag syftande inte på dig i mitt filosoferande, så du står inte emotsagd här och behöver inte bli defensiv. Vi är överens tills något annat skrivs. Ha ha vilket får mig att tänka på att en annan nackdel med internetforum, text är lätt att missförstå. Bäst gör man nog i att inte försöka läsa mellan raderna.

                  Håller som sagt med Kjell om att det kan ge motsatt effekt att börja byta vatten med kranvatten. Tveksam effekt mot själva nitrit och definitivt stressade för fiskarna.
                  Senast redigerad av Moving Waves; 30 December 2012, 18:26.
                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • Guppy_jocke
                    • December 2012
                    • 45

                    #39
                    Man lär sig en hel del när man får problem. Alltid något

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #40
                      Ursprungligen postat av Moving Waves
                      Kjell jag syftande inte på ditt inlägg i mitt filosoferande, så du står inte emotsagd här och behöver inte bli defensiv. Vi är överens tills något annat skrivs. Ha ha vilket får mig att tänka på att en annan nackdel med internetforum, text är lätt att missförstå. Bäst gör man nog i att inte försöka läsa mellan raderna.

                      Håller som sagt med Kjell om att det kan ge motsatt effekt att börja byta vatten med kranvatten. Tveksam effekt mot själva nitrit och definitivt stressade för fiskarna.
                      Jag blir aldrig defensiv - anfall är bästa försvar

                      Jag håller ju på med att skriva en ny BTN-bok på ca. 600 sidor och i den kommer jag att ha en avdelning som jag kallar för akvariemyter och där borde denna myt om att man alltid skall byta vatten när man får nitrit - platsa
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #41
                        Sv: Hög nitrit

                        Ursprungligen postat av Guppy_jocke
                        Nitriten var igår när vi gjorde testen skyhög enligt han i butiken. Färgen var mer röd och ska tydligen vara ljus gul.
                        Matar inget alls nu.

                        Jag har nu ca 15 fiskar i akvariet ytterligare en tetra är nu borta.
                        7 neon tetra
                        4 guppy
                        3 platy
                        1 mal

                        Den jag kör är Nitrit-Killer från märket Hobby.
                        I ett nytt kar ska man ha 25 droppar till 100l körde ner igår 15 droppar när jag bytte ut ut 25% av vattnet.
                        När jag bytte ut 25% idag så körde jag enbart 2 droppar vilken är mängden man ska ha normalt sätt.
                        Tycker du att jag ska öka på kulturen?

                        Tar till mig alla råd inte mycket att bli sur över... Vi har helt enkelt kört i för mycket fisk plus tagit till oss fel info gällande mängd som ska matas. (det de äter upp på 2 min, 2 gånger per dag) Har jag försått är HELT fel. Mer vad de äter upp på 15-20 sec 1 per dag.

                        Nu så är det diet ingen mat på 5 dgr som står på agendan.
                        Ja, det är självklart jättesvårt att veta hur mycket man ska mata särskilt när det kommer muntligt eller i text. Det är också beroende på vilka fiskar man har. Det är något som kommer med erfarenhet helt enkelt. Och när väl akvarie mognat till sig är det inte så noga heller utan det är just i uppstartsfasen det kan blir tokigt. Det kan man ju tycka butikerna skulle trycka på, men det är som sagt lite si och så med kunskapen på vissa håll.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #42
                          Ursprungligen postat av Guppy_jocke
                          Man lär sig en hel del när man får problem. Alltid något
                          Det är därför jag kan så mycket efter 40 år

                          Men det är egentligen både bättre och sämre idag än vad det var för 20-40 år sedan. Internet är på gott och ont.

                          Det går lätt att hitta info på nätet men det är omöjligt att som nybörjare avgöra om infon är bra eller inte: Visst finns det olika kemiska regler för vad som händer i akvariet vid uppstarten men samtidigt så fungerar det olika i olika situationer. Ett preparat eller sätt kan fungera utmärkt i ett vatten, men vara värdelöst i ett annat beroende på vilka vattenvärden man har.
                          Så om någon ger ett råd så ger hen så klart det utifrån de vattenvärden man själv har i sina akvarier och vad säger att det råden fungerar i en annans akvarie.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #43
                            Sv: Hög nitrit

                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jag blir aldrig defensiv - anfall är bästa försvar

                            Jag håller ju på med att skriva en ny BTN-bok på ca. 600 sidor och i den kommer jag att ha en avdelning som jag kallar för akvariemyter och där borde denna myt om att man alltid skall byta vatten när man får nitrit - platsa
                            Ha bra så!
                            Nu blir detta ju väldigt OT, men på tal om myter - är inte "sanningen" här på zoopet om att det vi kallar proteinhinna beror på maten också en myt? Har en gammal bok som pratar om mikroorganismer (minns inte exakt vad som stod).
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #44
                              Ursprungligen postat av Moving Waves
                              Ja, det är självklart jättesvårt att veta hur mycket man ska mata särskilt när det kommer muntligt eller i text. Det är också beroende på vilka fiskar man har. Det är något som kommer med erfarenhet helt enkelt. Och när väl akvarie mognat till sig är det inte så noga heller utan det är just i uppstartsfasen det kan blir tokigt. Det kan man ju tycka butikerna skulle trycka på, men det är som sagt lite si och så med kunskapen på vissa håll.
                              Fast varför klagas det alltid över affärerna. Visst det finns bra affärer och det finns dåliga på samma sätt som det finns bra och dåliga råd i forum som detta.
                              Jag har alltid hävdat att den genomsnittliga kunskapsnivån på de som jobbar i affärer är en bra bit högre än den genomsnittliga kunskapsnivån på de som svarar i forum. I detta fall gavs ju också vad jag kan se bra råd - dvs mata försiktigt, använd bakteriekultur och salt samt att INTE byta vatten mot kranvatten. Det är just detta som de får lära sig på sin utbildning.

                              Annars håller jag med dig om vad du inledningsvis skriver.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                #45
                                Sv: Hög nitrit

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Fast varför klagas det alltid över affärerna. Visst det finns bra affärer och det finns dåliga på samma sätt som det finns bra och dåliga råd i forum som detta.
                                Jag har alltid hävdat att den genomsnittliga kunskapsnivån på de som jobbar i affärer är en bra bit högre än den genomsnittliga kunskapsnivån på de som svarar i forum. I detta fall gavs ju också vad jag kan se bra råd - dvs mata försiktigt, använd bakteriekultur och salt samt att INTE byta vatten mot kranvatten. Det är just detta som de får lära sig på sin utbildning.

                                Annars håller jag med dig om vad du inledningsvis skriver.
                                Medhåll, och jag skrev också "på vissa håll". Tex i min stad har vi 3 butiker och jag besöker dem väldigt frekvent så jag anser mig ha rätt god koll på personalens kunnande. Jag brukar tom bli tillfrågad av personalen för rådgivning och jag anser mig fortfarande vara nybörjare. Är rätt övertygad om att det är värre här än i andra städer men jag skulle vilja påstå att det bara är 1 personal som kan det man bör kunna som säljare. Den uppfattningen verkar råda inom föreningen här också. Men som sagt, medhåll, Jocke här verkar ha fått rätt bra råd i sin butik i detta fall.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...