Förslag på fiskar till mindre akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johannaan
    • March 2012
    • 14

    #31
    Tack för det utförliga svaret!
    Det lutar nog åt att det blir någon liten gurami och kanske någon rasbora. Amanoräkan var nog den jag tänkte på, tror jag såg den i djuraffären

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #32
      Mitt förslag blir Kolglödstetra. Den är inte stor, den har vacker färg och är jättepigg.

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • Johannaan
        • March 2012
        • 14

        #33
        Ursprungligen postat av hannesc
        nu vet jag ju inte vad du har tittat på, men alltså det finns väldigt många olika dvärgciklider. du kanske bara kollade på en?! jag länkade till två olika.

        här har du en hel lista på olika dvärgciklider.


        men moving waves har en poäng faktiskt. bottenytan är rätt liten. men ett par av tex vejita skulle du kunna ha, o sen kanske dvärggurami med.

        dvärggurami håller sig högt upp o vejitan nere vid botten. då får du fuskar i olika skikt.
        Aha okej hehe,fattade inte att alla de var dvärgciklider. Såg bara röd och gul dvärgciklid så trodde jag det var dem som fanns. Somsagt,måste nog läsa på mer
        Jo, det skulle ju också kunna vara en idé att kombinera de kanske..

        Kommentar

        • LS10
          • November 2010
          • 258

          #34
          Håller med om att Fluval Edge är väldigt fina akvarium.
          Men tyvärr är de lite opraktiska på gruna av sin storlek, har för mig att 46liters karet har samma bottenyta som 25 liters modellen, ca 40x20cm, det är bara på höjden som den har byggts på.

          I ett sånt litet kar skulle inte jag ha dvärgciklider. Jag tänkte ha en dvärgciklidart i mitt lilla 60 liters (har förut haft fjärilsciklider där) och det karet tycker jag är minumum för dvärgciklider, och då är ändå bottenytan 60x30cm.

          Kampfisk har jag aldrig haft, men bygger inte de skumbon? Idén med fluval edge är ju att vattnet ska gå ända upp till det fastlimmade täckglaset, det är då karet blir som snyggast, men det kan ju inte vara det optimala för en fisk som behöver ytan till att bygga skumbon.

          Med tanke på att akvariet är så högt skulle jag jag sattsa på en fisk som kan utnyttja hela akvariet och inte bara befinner sig på botten. Kolglödstetra är som nämt en trevlig stimfisk, har såna själv. Annars tror jag det skulle vara fint med moskitorasbora, de är väldigt små så ett stim med dessa skulle kunna bli riktigt effektfullt även i ett litet akvarium.

          Kommentar

          • Cheshirecat
            • March 2012
            • 194

            #35
            kamphanar andas även vid ytan, vanlig luft majoriteten av tiden, så kanske inte så bra då om vattnet ska gå ända upp.. då drunknar väl stackaren
            frågar man inget, får man inget veta

            Kommentar

            • LS10
              • November 2010
              • 258

              #36
              Ursprungligen postat av Cheshirecat
              kamphanar andas även vid ytan, vanlig luft majoriteten av tiden, så kanske inte så bra då om vattnet ska gå ända upp.. då drunknar väl stackaren
              Ah där ser man! Ja då kan det ju inte funka med kampfiskar i fluval edge karen. Vid närmare eftertanke så har det även pratats om dvärggurami i den här tråden, borde det inte vara samma sak för dem? De bygger skumbon de också iallafall.

              Kommentar

              • Cheshirecat
                • March 2012
                • 194

                #37
                .. de är också labyrintfiskar, med andra ord, andas luft vid ytan..
                men man kan inte lämna 1 cm utan vatten högst upp?

                typ som jag har:


                det sser galet snett ut, men tror jag höll kameran snett
                frågar man inget, får man inget veta

                Kommentar

                • Johannaan
                  • March 2012
                  • 14

                  #38
                  Jag har hört att Fluval edge inte är optimalt för kampfisk men det går..Men nu har jag nog övergett planerna på kampfisk ändå Gurami var jag intresserad av..men den kanske inte passar då..
                  Kan man ens ha någon fisk i detta akvariet egentligen?

                  Kommentar

                  • Cheshirecat
                    • March 2012
                    • 194

                    #39
                    hahaha ahh..
                    uppenbarligen inte skumbobyggare eller labyrintfiskar.. så då är kampfisk och guramis uteslutet mest troligt..

                    ett gäng guppys? haha nej men allvarligt.. finns säkert nn liten ciklid som skulle trivas också
                    frågar man inget, får man inget veta

                    Kommentar

                    • Johannaan
                      • March 2012
                      • 14

                      #40
                      Hm ja..får nog se mig om efter ett annat akvarium, eller så finns det ju Fluval Chi (25 liter) som är en annan modell som är helt öppen..Där skulle man kanske kunna ha en liten kampfisk..Bara den inte hoppar ut

                      Kommentar

                      • Johannaan
                        • March 2012
                        • 14

                        #41
                        Haha, fast kanske ingen bra idé när man har två katter..

                        Kommentar

                        • Cheshirecat
                          • March 2012
                          • 194

                          #42
                          kamphanar hoppar så täckglas är bra att ha, haha
                          frågar man inget, får man inget veta

                          Kommentar

                          • Johannaan
                            • March 2012
                            • 14

                            #43
                            Haha ja kom på det nu.. Ja det var inte lätt det här Men nu vet man iallafall lite mer..

                            Kommentar

                            • Cheshirecat
                              • March 2012
                              • 194

                              #44
                              nej det är inte det..
                              sen är det så satans dyrt med akvarium modell större.. åtminstonde här xD
                              men tur att du fått lite mer info
                              frågar man inget, får man inget veta

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                #45
                                Ett begagnat 60l kan du med tur få gratis och alldeles säkert får nån ynka hundring. Kolla med din närmsta alvarieförening eller på blocket.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...