Förslag på fiskar till mindre akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #16
    jag skulle lätt valt bort kampfisken. jag har aldrig fastnat för dom alls. så de kommer jag aldrig köpa hem ( no offence cat)

    dvärgciklider är roligare. mer personlig o roligare yngelvård

    Kommentar

    • Cheshirecat
      • March 2012
      • 194

      #17
      none taken ;D
      vi har alla olika smak, och jag tar inte illa upp för att någon inte tycker om något jag gillar, haha
      frågar man inget, får man inget veta

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #18
        absolut. jag tex avskyr praktbotia, medans typ ALLA andra älskar den. lustigt

        Kommentar

        • Cheshirecat
          • March 2012
          • 194

          #19
          jag vet knappt hur dom ser ut, haha.. har inte kollat upp dom, men hört många prata om dom
          frågar man inget, får man inget veta

          Kommentar

          • Johannaan
            • March 2012
            • 14

            #20
            Hehe ja nu fick man ju en del att fundera på..
            Dvärggurami såg ju också fin ut, undrar om den också funkar i litet akvarium?Får väl läsa på lite mer om olika fiskar, finns tydligen många jag inte känner till

            Kommentar

            • Cheshirecat
              • March 2012
              • 194

              #21
              gör så
              tycker dvärgguramin är toksnygga.. tror det står på rasbeskrivningen här på zoopet vilken storlek dom ska ha
              frågar man inget, får man inget veta

              Kommentar

              • Cheshirecat
                • March 2012
                • 194

                #22
                sen tycker jag det verkar som att guramis är mer tåliga än de flesta ciklider..
                den uppfattning jag har fått är att ciklider är ganska känsliga.. men kan ha fel
                frågar man inget, får man inget veta

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #23
                  nja håller jag inte med dig om. tycker många ciklider är tåligare. har ju en del hemma om man säger så :P samt dvärggurami med.

                  men sen är det svårt att jämföra. gurami är en art. eller iaf en rätt liten familj. ciklider är en enorm famlj med flera tusen arter från hela världen, så vissa är känsliga medans andra är tåligare än stål typ.

                  Kommentar

                  • Berserken
                    • December 2005
                    • 472

                    #24
                    Ursprungligen postat av Cheshirecat
                    sen tycker jag det verkar som att guramis är mer tåliga än de flesta ciklider..
                    den uppfattning jag har fått är att ciklider är ganska känsliga.. men kan ha fel
                    Finns ju ciklider över hela världen vissa är känsliga vissa är mycket tåliga

                    Kommentar

                    • Cheshirecat
                      • March 2012
                      • 194

                      #25
                      jag sa som sagt cokså att jag kunde ha fel
                      men om jag ändrar och säger att labyrintfiskar verkar mer tåliga då?
                      var väl egentligen det jag skulle säga från början, men fick inte fokusera då hunden är på mig och vill ha kärlek ;D
                      frågar man inget, får man inget veta

                      Kommentar

                      • Getingen
                        • August 2010
                        • 325

                        #26
                        Ni diskuterade dvärgciklider och cirkulation. Vill bara lägga in att dvärgciklider vill ha väldigt lite cirkulation.

                        Kommentar

                        • Johannaan
                          • March 2012
                          • 14

                          #27
                          Nu har jag läst lite på Zoopet om dvärgciklid resp. dvärggurami. Det står att dvärgciklid ska ha 80 liter, medans dvärgguramin endast behöver 40 liter. Så det känns ju som att guramin är mest lämplig för det akvariet jag tittat på, sen verkar det finnas många fina färger också Hur många är lämpligt att ha, en hona och en hane eller?
                          Om man har ett par av dem, skulle det funka att ha 5-10 st någon typ av tetra, t.ex neon? Eller behöver de mer plats? Det står ju på Zoopet att de ska ha 45 liter, men det antar jag är en fisk, så om man har flera behöver de väl betydligt större?

                          Kommentar

                          • Cheshirecat
                            • March 2012
                            • 194

                            #28
                            Johannaans fråga kan jag inte svara på, men tack Getingen som klarade upp det åt mig/oss

                            det stod inget om antal i beskrivningen eller kommentarerna där?
                            frågar man inget, får man inget veta

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              #29
                              Skulle vilja avråda från apistogrammor i ett så litet kar, botteytan blir helt enkelt för liten med tanke på att de kan vara rätt så aggressiva mot varandra och då finns det inte plats nog för den utsatte att komma undan. Dvärggurami är ett mycket bättre val, finns även andra små guramis som tex honungsgurami du kan kika på. Sen som alternativ till tetra finns det många små rasbora som ofta är lite mer stillsamma och gör sig bättre i ett mindre kar. Moskitorasboran är en färgglad liten gynnare som inte blir så mycket större än max 2cm. De kommer, liksom guramis, från Asien och många burkar tycka att det känns mer naturligt att hålla fiskar som kommer från samma område ihop.
                              Som algätare i ett så litet kar är nog amanoräkan det bästa alternativet. Det finns en familj malar som heter otocinclus som är duktiga men de föredrar lite mer strömt vatten och ska di ha guramis som vill ha stilla vatten så passar det inte.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                Ursprungligen postat av Johannaan
                                Nu har jag läst lite på Zoopet om dvärgciklid resp. dvärggurami. Det står att dvärgciklid ska ha 80 liter, medans dvärgguramin endast behöver 40 liter.

                                nu vet jag ju inte vad du har tittat på, men alltså det finns väldigt många olika dvärgciklider. du kanske bara kollade på en?! jag länkade till två olika.

                                här har du en hel lista på olika dvärgciklider.


                                men moving waves har en poäng faktiskt. bottenytan är rätt liten. men ett par av tex vejita skulle du kunna ha, o sen kanske dvärggurami med.

                                dvärggurami håller sig högt upp o vejitan nere vid botten. då får du fuskar i olika skikt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...