Vill ha flera fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mick12
    • August 2011
    • 123

    #31
    Borde jag tillsätta nitrivec då? När jag startar upp igen?

    Kommentar

    • robbanbobban
      • February 2011
      • 407

      #32
      Ursprungligen postat av mick12
      Ånej jag har ju nog funderat på det men hur ska jag göra då??
      Tvätta fönster och sand...inredning...ska allt kokas??
      Räcker det med att tvätta filtret i akvarievattnet eller ska jag tvätta det i rent vatten då?
      Hur gör jag med fiskar och växter kan jag bara sätta ner dem igen sen eller borde akvariet gå ett par dar utan??
      ja du kan sköja av gruset grundligt inga använda en svamp som inte är antimögel behandlad och inga rengöringsmedel alls bara vatten och rengöra lite större stenar rötter kan du koka eller hälla kokande vatten över sen ner med allt igen. Du kan ha i lite bakteriekultur om du vill kicka igång allting snabbare men jag brukar starta upp mina kar utan.

      Fyll upp med nytt vatten ner med växter och ner med fiskarna och håll uppsikt under de närmsta veckorna-månaderna efter nitrit. kör på 20-30 % vb.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

      Kommentar

      • robbanbobban
        • February 2011
        • 407

        #33
        Men prova först med flyt växter malayer och hornsärv och 20-30% vb varje vecka för att få balans i karet
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

        Kommentar

        • mick12
          • August 2011
          • 123

          #34
          Puh tur det fanns den möjligheten innan jag hann rusa till =)

          japp ska försöka med det.Alltså snäckorna är bra för de rotar på i sanden och flytväxterna vad var de bra för att hålla bort alger nåt mer?? och så 20-30% vb ska det få balans i karet??

          Kommentar

          • robbanbobban
            • February 2011
            • 407

            #35
            flytväxter bra för att få upp växtmassa snabbt och motverka alger 20-30% vb varje vecka för att få balans dvs inte 10 % några veckor och 30 % några veckor sedan att ha en rutin att alltid byta vatten samma dag i veckan då får du balans i karet inte onsdag ena veckan sedan lördag osv. samma dag vecka efter vecka.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

            Kommentar

            • mick12
              • August 2011
              • 123

              #36
              Ja det där kände jag ju igen mej i =) okej varje vecka samma dag och samma mängd.

              Är det så himla viktigt??!!!!!! Hur gör man om man åker bort på semester då nån vecka?

              Kommentar

              • robbanbobban
                • February 2011
                • 407

                #37
                precis

                Det fungerar att hoppa över någon vecka/veckor men då får man göra lite annat med vattenbytena man får göra ett par små vb precis när man kommer hem med några dagars mellanrum sedan 1/3 sen fortsätter man..

                Viktigt och viktigt om du vill ha så bra förutsättningar som möjligt i ditt kar för en bra balans så är det viktigt.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #38
                  Den här malen som du har kvar. Vet du vad den heter?

                  Kommentar

                  • robbanbobban
                    • February 2011
                    • 407

                    #39
                    Corydoras aeneus skrev han lite tidigare i tråden.
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                    Kommentar

                    • mick12
                      • August 2011
                      • 123

                      #40
                      "Hon" nja tror inte jag skrivit vad den heter den här malen jag har kvar det är en skäggmal har jag kollat här den där corydoras det var de där kopparmalarna jag köpte här förrut som har dött.

                      Klart jag vill göra det riktigt för jag vill njuta av mitt akvarie

                      Kommentar

                      • robbanbobban
                        • February 2011
                        • 407

                        #41
                        haha förlåt okej så va det då är det en ancistrus som du har kvar.

                        Helt rätt inställning.. !
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #42
                          Bra, då är det inte heller den som är skuld till döda fiskar. En Ancistrus kan äta upp döda fiskar och levande fisk som har svårt att röra sig, men inte friska fiskar av de arter du har prövat. Jag kan inte förstå att det skulle vara något problem alls med ditt akvarium. Jag allt hänger på att du har köpt fisk av dålig kvalitet. Pröva med att byta akvariehandlare.

                          Vet du vad du har för vatten i kranen? Hårt eller mjukt? Det avgör lite grann vad du bör satsa på för fisk.

                          Kommentar

                          • mick12
                            • August 2011
                            • 123

                            #43
                            Nä har ingen aning om det är hårt eller mjukt hur kan man avgöra det?? Ja jag förstår inte heller varför de inte kan överleva.

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #44
                              Var bor du? Är det i Vasa-trakten kan jag verkligen rekommendera Vaasan akvaarioliike Han har väldigt bra kvalitet på sina fiskar och bra priser.

                              Kommentar

                              • mick12
                                • August 2011
                                • 123

                                #45
                                Ja just jo jag har förstås varit på den andra affären.Ska byta affär.Lilltjejen köpte sitt marsvin hos den killen oxå

                                Kommentar

                                Arbetssätt...