Vill ha flera fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mick12
    • August 2011
    • 123

    Vill ha flera fiskar

    Hejsan!

    Nu har jag haft igång mitt akvarie i ett år.

    -Har inga grönalger med dessvärre några tofsalger (när jag kollat här)

    -Har ett kar på 250 liter med 7st. firrar i.4 Guldbarber och 2 kopparbarber och 1 mal.

    Nu till frågan jag har haft säkert över 30 st. fiskar sammanlagt men de bara dör vartefter.De här som jag har nu har överlevt nästan från början.Vad gör jag för fel? Före jag köpte senaste omgången på 2 kopparmalar så tog jag med nitrivec för jag tror att jag inte har fått bakterierna igång ordentligt men borde de inte kommit igång efter det?
    Iallafall kopparmalarna försvann
    Nu har jag funderat på att görd med det här carbo nånting som jag läst om här som ska va bra för växterna och ta kål på tofsalgen.Har inte mycket tofsalg.
    Jag skule gärna köpa fler fiskar ser som lite fisigt ut med de här 7 st. som glider på i ett stort kar.

    Har någon nån ide om vad jag gör för fel?
  • mick12
    • August 2011
    • 123

    #2
    Äsch nu for jag nästan all information jag hade skrivit =(

    Måste skriva om det imorn

    Kommentar

    • drlavey
      • October 2011
      • 217

      #3
      Vad har du för pumpar/filter?

      Hur ofta gör du vattenbyten?
      100 L sällskaps m Endler, Rineloricaria lima och blackmolly
      640 L SA, Bland annat Diskus
      450 L Viktoria ciklider

      Kommentar

      • mick12
        • August 2011
        • 123

        #4
        - Namnen på pumparna vet jag inte för jag har köpt begagnat av en släkting men har en inne och en utanför.

        - Gör vattenbyten varje vecka ca.10 % och en gång i månaden 1/3. Har ett akvarie på 250 liter.

        - Har ungefär 12 st.växter de mindre växer bra men de större och längre har många mörka hål.

        - Har belysningen tänd ca.10 timmar per dag

        - Har värmestav och håller graderna på 26 grader.

        -Hade 2 snäckor oxå men de hann inte ens föröka sig innan de försvann.

        -Har småkornig sand i botten.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Kan du fixa en bild på akvariet? Det verkar som något är fel - eller också har fiskarna du köpt inte varit friska. Men, du skulle antagligen vinna på att skaffa lite fler växter, gärna något mer snabbväxande.

          Kommentar

          • ciklidtok
            • March 2005
            • 1466

            #6
            Ja, nåntiong är ju fel eftersom fiskarna bara dör vartefter. Har du kollat vattenvärden ?? Nitrit, Nitrat ?? Vad har ni för vatten där du bor, egen brunn eller kommunalt, kan ju vara så att det finns ämnen i kranvattnet som fiskarna inte klarar av ???
            720L SA-/CA. Övriga
            375L Biotop, skalarer
            275L Malawi
            240L Blandat


            Kommentar

            • mick12
              • August 2011
              • 123

              #7
              Ja ska fixa bild.
              Jo men det är ju just det att jag har köpt flera snabbväxande växter men de dör oxå bara bort endast de små längs fram ska kolla om ja hittar namn på dem som trivs jättebra och föröker sig.Nitrit test har jag och det har bara varit bra.Sätter i easy life efter vattenbytena.Har kommunalt vatten.

              Kommentar

              • mick12
                • August 2011
                • 123

                #8
                Hur laddar man upp en bild här?

                Kommentar

                • laasesku
                  • October 2002
                  • 660

                  #9
                  Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


                  o klistra in länken sen i ditt meddelande.

                  Eftersom du inte är goldmember så kan du inte posta direkt.

                  Kommentar

                  • mick12
                    • August 2011
                    • 123

                    #10


                    http://imageshack.us/photo/my-images/703/maddeskamera021.jpg/


                    Senast redigerad av mick12; 03 January 2012, 16:52.

                    Kommentar

                    • mick12
                      • August 2011
                      • 123

                      #11
                      Här kom bilderna =)

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        Det ser väl ganska bra ut. Urnan och de vita stenarna vet jag ju inte vad det är för material, men troligen ofarligt. Svärdplantor och Cryptocoryne ser fina ut. De kommer fylla fint tids nog.

                        Du får berätta mer om de fiskar som dött. Jag vet inte vad kopparmal är. Har du något vetenskapligt namn? Vilka arter har det mer varit? Hur har dom dött? Sår? Prickar? Konstigt beteende? Har de ätit normalt?

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Har du dropptest på nitrit? Det kan inte vara så att du övermatar?

                          Kommentar

                          • mick12
                            • August 2011
                            • 123

                            #14
                            Ja jag har dropptest på nitrit.Nä jag tror inte jag övermatar för jag matar bara en gång och bara så mycket att det äter upp allt i ett nafs.

                            Mmm men svärdplantorna har så lite blad och det kommer inte upp några nya just nu så jag är rädd att dom ska försvinna alla de här andra är oxå bara lite kvar av.
                            skickade igår efter easy-carbo tror jag den hette dels för att göda växterna men oxå få bort de där tofsalgerna.
                            Jag har haft 3 malar till i olika omgångar och senast vet jag inte om den jag har kvar tog livet av den sista för den var mindre än den här.Så har jag haft scalare och dom tror jag fick vita pricksjukan så jag medicinera dom dog men ingen annan just då.
                            Så har jag haft flera svärdbärare men dom började flyta på sida och så bar det iväg för dom med.dom var de första som blev dåliga och fiskaffären skickade hit medicin som skulle ta på allt förutom vita pricksjuka.
                            många fiskar har bara försvunnit över natten.Så dom vet jag inte vad som hänt med.
                            Men dom här barberna som jag har nu har jag nästan haft från början för ett år sen och dom verkar hänga med är dom extra tåliga eller?!

                            Kommentar

                            • mick12
                              • August 2011
                              • 123

                              #15
                              Corydoras aeneus

                              Det här hitta jag när jag letade runt här.Pansarmal

                              Kommentar

                              Arbetssätt...