Vill ha flera fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Himax
    • March 2011
    • 31

    #16
    Kanske kan vara aktuellt med en "omstart" utav karet? Dvs grundlig rengöring med kokning utav gruset osv..

    Kommentar

    • robbanbobban
      • February 2011
      • 407

      #17
      Ja himax tror du kan ha rätt i det...

      jag skulle nog spontant köra lite större vb:n för det första men 10 % kan fungera men skulle nog gå mer åt 20-30% varje vecka men det är bara min åsikt, jag hade iallfall problem med att få växterna att klara sig bra i finkornig sand vet att andra på forumet inte har några problem alls men skaffa ett par malyasiska sandsnäckor för att vända runt sanden lite också.

      Jag skulle inte spontant heller i det här läget börja med EC du kanske kan börja göda med lite näring som PMDD eller liknande.

      kortfattat lite större vb:n frekvent samma varje vecka för att få en balans, införskaffa lite malaysiska sandsnäckor för att vända runt sanden och möjligtvis införskaffa pmdd som du kan beställa här ifrån www.pmdd.se
      Senast redigerad av robbanbobban; 04 January 2012, 07:20.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

      Kommentar

      • mick12
        • August 2011
        • 123

        #18
        Åhnej menar du det? Ja kanske det är det som är problemet.Jag köpte ju akvariet utav en bekant och dom tvättat sanden och akvariet sen sköljde jag bara sanden och gjorde inget mer resten hade dom gjort.Tvättat alla pumpar med mera.Jag tvättade inget mer för jag har ju läst här att man ska försöka hålla kvar bakterierna MEN kanske jag gjorde fel iallafall?! Men skulle det inte ha tagit sig nu då när det gått 1 år?

        Kommentar

        • mick12
          • August 2011
          • 123

          #19
          Ja jag har ju köpt sandsnäckor 2 st. men nu har båda försvunnit =( större vb låter nog bättre än att börja om från 0 =)

          Jo jag har läst oxå om att finkornig sand är svårare att odla i.

          Kommentar

          • robbanbobban
            • February 2011
            • 407

            #20
            Börja med lite fler malayer kanske 5 st eller så, tänkte bara höra hur gör du vid inkoppning och liknande? har fiskarna levt ett tag eller har det gått ganska snabbt utför?

            Börja med 30 % vb släng i lite pistia stratiotes (flytväxter) och hornsärv. och inte några grenar ganska massivt vet att på plantswap.se kan du få tag i pistia billigt
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

            Kommentar

            • mick12
              • August 2011
              • 123

              #21
              Malayer? Malar eller?
              Jag brukar ta en kopp vatten ur akvariet o tillsätta i påsen var 10:e minut i lite över 30-45 minut.

              Dom brukar leva i 2-3 veckor.

              Varför flytväxter?

              Kommentar

              • mick12
                • August 2011
                • 123

                #22
                Vilken bra sida synd bara att jag bor i grannlandet Finland blir väl nog både för långt och för dyrt att skicka.

                Kommentar

                • robbanbobban
                  • February 2011
                  • 407

                  #23
                  haha nej malayer är malaysiska sandsnäckor ^^ det låter rimligt då att inkoppningen fungerar ...ja det var inte länge de levde

                  Du får upp snabbt upp växtmassa, bra för att motverka algväxt = Mycket bra!
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                  Kommentar

                  • robbanbobban
                    • February 2011
                    • 407

                    #24
                    Ursprungligen postat av mick12
                    Vilken bra sida synd bara att jag bor i grannlandet Finland blir väl nog både för långt och för dyrt att skicka.
                    ah jo men du kan nog få tag i pistia hos din lokala fiskaffär
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #25
                      Har du rengjort filtret? Ett igenkloggat filter kan skapa alla möjliga föroreningar, inte bara nitrit. (Kanske står någonstans i texten ovan att du gjort?) Görs lämpligen i fjärtljummet rinnande vatten eller i en hink med akvarievatten.

                      Kolla också att det inte ligger död fisk någonstans, t.ex. i eller bakom filtret.

                      Mvh
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • robbanbobban
                        • February 2011
                        • 407

                        #26
                        Rengjorde du filtrena när du tog över karet? Satt filtermassan i när du drog igång filtrena? för annars om du inte har gjort det så har filtermassan säkert torkat och det kan ha skapats massor med som ovan nämnt möjliga föroreningar. Vilket kan skapa mycket problem...

                        så mitt tips då som också ovan nämnt rengör filtrena.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                        Kommentar

                        • mick12
                          • August 2011
                          • 123

                          #27
                          Jag har ju försökt att tvätta filtret så sällan som möjligt...för att få igång bakterierna =) men det stora utanför har jag tvättat efter ett halvår och det börjar snart bli dags igen.det mindre innuti tar jag lite oftare kanske 2-3 ggr på ett halvår.

                          Ja men dom e så dåliga på växtnamn här och vet knappt vilka växter dom har =( men ska försöka få tag i dom där.kollade på nätet hur de såg ut.

                          Ja ska fixa fler snäckor.Trodde inte dom kunde dö utan avlade ut sig i massor!
                          Sen trodde jag man skulle få dem på köpet men de var ju ganska dyra de med =( åtminstone här.

                          Ja man drar sig för att köpa fler fiskar fast man ju så gärna vill se lite mer rörelse i akvariet när de bara dör bort.

                          Kommentar

                          • mick12
                            • August 2011
                            • 123

                            #28
                            Nja jag tror inte jag rengjorde dem mera än vad ägarna före hade gjort men dom hade ju allt rengjort och det var kallt ute så vattnet hade frusit i filtrena så de var ju inte direkt torra men vi körde nog bara igång sen direkt.Jag har ju rengjort filtren nog efteråt men bara i akvarievattnet i en hink borde jag rengöra dem grundligare???

                            Kommentar

                            • robbanbobban
                              • February 2011
                              • 407

                              #29
                              Helt rätt bara att du gjorde det i början så är det ok, musselblomma heter den också .

                              ja när de trivs så förökar de sig i massor, underligt brukar vara billiga i sverige iallafall vad jag har fått erfara.

                              Annars är nog enda lösningen att börja om på nytt, i vissa kar så går det troll...dessvärre.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                              Kommentar

                              • mick12
                                • August 2011
                                • 123

                                #30
                                Ånej jag har ju nog funderat på det men hur ska jag göra då??
                                Tvätta fönster och sand...inredning...ska allt kokas??
                                Räcker det med att tvätta filtret i akvarievattnet eller ska jag tvätta det i rent vatten då?
                                Hur gör jag med fiskar och växter kan jag bara sätta ner dem igen sen eller borde akvariet gå ett par dar utan??

                                Kommentar

                                Arbetssätt...