Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Nybörjare, nytt akvarium. Inredningstips.

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Blir det någon uppdatering?

Kommentera

Har inga bilder.
      Kom hem efter en veckas semester och det var apvarmt i huset trots ac, typ över 30 grader, och karen var också rejält ljumma. Mitt 240 var ju öppet så hade dunstat lite vatten men inget värre än så, inga dödsfall och ingen alg invasion. I lilla nanokaret som också är öppet levde alla invånare också, lite avdunstning.
      I mitt 54-liters kar hittade jag ett skelett, gick inte att identifiera sort. Det saknas ca 7 fiskar (gaffelstjärtar och gertruds regnbågsfisk) så får väl anta att de blivit uppätna. Detta har lock på sig så kanske det blev extra varmt? Övriga invånare, guppys och otocinclus mådde prima, en av otosarna är ovanligt fet efter en veckas fasta, såg den att hon bär på rom!

Nu är jag iväg igen några dagar, så får se när jag kommer hem om det blivit några oto-bebisar!
      Senast ändrad av Farsot; 2021-07-23, 08:20.

Kommentera

Som utlovat, lite bilder på status just nu. Börjat om från början med räkröret då mossan var så stor och tung att den släppte när jag slamsög den. Mycket mossa börjar för övrigt släppa från rötterna, kanske inte hade tillräckligt med lim från början. Det funkar så länge man inte petar på den för mycket men tycker liksom inte den ”växer fast”.

Kommentera

Tjock otto från mitt guppy-kar, är det rom man skymtar där? (det gula)

Kommentera

Ser grönt och frodigt ut, ibland önskar jag att jag inte var så fäst vid trä och dessutom att jag inte hade svarta fingrar.. fiskarna färgar ju ut väldigt fint emot allt det gröna också, mossa har jag aldrig lyckats att inte döda hah! Tycker om främst det större akvariet och det lär vara skönt för fiskarna att så mycket växter att dra sig undan ibland!

Kommentera

Ja det är ganska grönt och frodigt, var nog finare när jag orkade hålla på med flytande CO2 men under semestern har det ju inte gått. Får se hur mossan gillar det framöver.

Det lilla karet har jag rensat upp, det var igenvuxet men märkte att sessifloran ändra växtstil och började krypa längs botten i stället för att växa upp tätt och buskigt så slopade den till fördel för vallesneria. Ormbunken ger tillräckligt med yngelskydd.

Har tillfälligt svart sopsäck som bakgrund just nu, inte helt nöjd med det men det får duga. Ser att rutorna är skitiga och bildkvalité blir dålig.

Jag tycker din stil med mestadels rötter etc också är fin men borde inte köpa fler akvarium.

Kommentera

Sparar...
              X