Vattenbyte i ett Nystartat Saltkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Vattenbyte i ett Nystartat Saltkar

    Har ställt denna frågan i ett annat Forum men ställer även den här om ni som fattar detta med Salt kan svara.

    Jag har läst lite att man bör göra vattenbyte var vecka när karet är nystartat om jag förstår det rätt,men varför ska man göra det om det inte är nån belastning precis tänker då främst på att det är inga fiskar,ingen mat som ligger och skräpar allmänt som annars gör att man kan få nitrit-toppar nu ibörjan om man har för brått.Sen tillsätter jag Startkultur var dag för att det ska bli bra kultur i filterna för att förhindra Nitrit,så varför bör man byta vatten då första,andra veckan osv
    Mvh.Patrik
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Vattenbyte eller inte låter jag vara osagt, men det är din levandesten som om den är ny kommer att orsaka din nitrittopp.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Ursprungligen postat av petnym
      Vattenbyte eller inte låter jag vara osagt, men det är din levandesten som om den är ny kommer att orsaka din nitrittopp.
      OK den tanken slog mig också men när man läser så står där att man inte ska ha LS i första veckan eller den andre veckan men ändå göra vattenbyte det är lite underligt tycker jag..

      Vet du om det har nån betydande om Levandestenen är väl inkörd?
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Det blir en mindre top med inkörd sten men man kommer nog inte helt undan det hela...
        Du har säkerligen redan fått svar om att du inte behöver byta vatten under dom första 2-3 månaderna.

        Minirevet har en rätt bra "såhär gör du" artikel för nybörjare, deras kemiartiklar är även bra läsning för dom flesta.

        //NiXoN

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av NiXoN
          Det blir en mindre top med inkörd sten men man kommer nog inte helt undan det hela...
          Du har säkerligen redan fått svar om att du inte behöver byta vatten under dom första 2-3 månaderna.

          Minirevet har en rätt bra "såhär gör du" artikel för nybörjare, deras kemiartiklar är även bra läsning för dom flesta.

          //NiXoN
          Ja jag såg det angående vattenbytetmen är inte stenen Inkörd i affären när man köper den eller det är inte på samma vis kanske?
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Stenen på affären är oftast allt annat än inkörd, såvida dom inte tagit in från nåt nerlagt kar.
            Jag skulle dock avråda från såna köp då man alldrig vet om stenen tillhört nån dåre som direktmedicinerat med koppar eller annat.

            //NiXoN

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av NiXoN
              Stenen på affären är oftast allt annat än inkörd, såvida dom inte tagit in från nåt nerlagt kar.
              Jag skulle dock avråda från såna köp då man alldrig vet om stenen tillhört nån dåre som direktmedicinerat med koppar eller annat.

              //NiXoN
              Jag tror jag får det ifrån Imazo nu nästa vecka har för mig att det var ifrån dem...jaja men det åker ner ialla fall när jag får det då har karet varit igång 11 dagar sen så bytar jag inte vatten på den närmaste tiden låter det bra
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Ny sten innebär att du nollar klockan på uppstarten och börjar om...

                //NiXoN

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av NiXoN
                  Ny sten innebär att du nollar klockan på uppstarten och börjar om...

                  //NiXoN
                  Det ante migdå får det väl stå utan fisk till efter sommaren
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Du behöver inte alls stå utan fisk så länge. Jag har för mig att det är ett litet kar du har. Jag har startat ett antal sådana kar med ny levande sten och en försiktig start med en fisk. Det finns beskrivet i mina trådar om RSM, clownhotellet samt i artikeln om Mollyhotellet här på zoopet. På saltvattensguiden finns mitt Clownhotell beskrivet som månadens akvarium december 2008. Jag brukar aldrig byta vatten de första tre till fyra veckorna, startar med bakteriekultur varje dag och introducerar städpatruller mycket tidigt. Har också alltid hjälp av en tålig fisk som får nöjet att producera ammonium. Det är en myt att levande stenen producerar ammonium i en början - det gör den först när de olika organismerna börjar dö och bakterier bryter ner det döda organiska materielet. Det är enligt min mening bäst att redan från början belasta karet försiktigt och använda bakteriekultur. Då får man igång hela processen fort (inbegriper även att man redan från början använder normal belysning) och slipper att döda den "levande" stenen. Jag har på detta sätt startat ett antal saltvattenskar de sista tre åren utan att överhuvudtaget få mätbar nitrit under uppstarten. Som bakteriekultur kan du faktiskt använda lite sörja från dina sötvttenskar (ge lite filtersörja varje dag i tre veckor) Jag har heller inte fått några algangrepp eftersom jag redan från början använder städare som eremiter och snäckor. Försöker också så snabbt som möjligt få igång de "snälla" algerna, dvs de som snäckorna äter. Efter ca 4 veckor börjar jag byta vatten varje vecka (mellan 20 och 40 % beroende på karets storlek)

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lasse
                      Du behöver inte alls stå utan fisk så länge. Jag har för mig att det är ett litet kar du har. Jag har startat ett antal sådana kar med ny levande sten och en försiktig start med en fisk. Det finns beskrivet i mina trådar om RSM, clownhotellet samt i artikeln om Mollyhotellet här på zoopet. På saltvattensguiden finns mitt Clownhotell beskrivet som månadens akvarium december 2008. Jag brukar aldrig byta vatten de första tre till fyra veckorna, startar med bakteriekultur varje dag och introducerar städpatruller mycket tidigt. Har också alltid hjälp av en tålig fisk som får nöjet att producera ammonium. Det är en myt att levande stenen producerar ammonium i en början - det gör den först när de olika organismerna börjar dö och bakterier bryter ner det döda organiska materielet. Det är enligt min mening bäst att redan från början belasta karet försiktigt och använda bakteriekultur. Då får man igång hela processen fort (inbegriper även att man redan från början använder normal belysning) och slipper att döda den "levande" stenen. Jag har på detta sätt startat ett antal saltvattenskar de sista tre åren utan att överhuvudtaget få mätbar nitrit under uppstarten. Som bakteriekultur kan du faktiskt använda lite sörja från dina sötvttenskar (ge lite filtersörja varje dag i tre veckor) Jag har heller inte fått några algangrepp eftersom jag redan från början använder städare som eremiter och snäckor. Försöker också så snabbt som möjligt få igång de "snälla" algerna, dvs de som snäckorna äter. Efter ca 4 veckor börjar jag byta vatten varje vecka (mellan 20 och 40 % beroende på karets storlek)

                      MVH Lasse
                      Ok i dem banorna som du är inne på har jag också tänkt för mig själv men eftersom det inte kommer respons ifrån SG forumet så la man ner det tänkandet....:-),tänkte mest då på Bakteriekultur ifrån första dagen och framåt och städpatrull nu i dag av att jag kommer att tända mer är att få lite fart på det,men du skriver att jag kan köra igång belysningen hur många timmar pratar du om då Lasse?kommer det inte att bli värdens alg-Blommning av Kisel alger då eller det fixar Sniglarna på sikt en sak till vad för sort är en tålig fisk?sen fick jag rådet att byta 4L i veckan när det är inkört karet är på 37L
                      Senast redigerad av Patrik Steen; 01 April 2009, 10:08.
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Ja du.... Misstänker att det är ett aquatic nature evolution du har med 2 st 11 watts kompaktrör. Jag har startat 3 stycken av den tidigare modellen paradise på 27 liter och med ett 11 watts rör. Byggt om dem till 2 gånger 11 watt. Har full bränntid (10 - 12 timmar) redan från dag ett. Dessutom har jag startat ett RSM (2 x 55 watt), ett molly (1x 36 watt senare moddat till 2 x 36 watt) samt ett clownhotell på 2 gånger 18 watt på precis samma sätt under de senaste tre åren (plus oräkneliga sötvattenssystem av olika storlekar).

                        Dag 1 - salt och sten. Dag 2 eller 3 - en tålig fisk (jag har ofta använt en clown eller en frökenfisk) plus några snäckor. Dag 3 till 4 - ytterligare några snäckor och ca 4-6 eremiter. Om jag inte haft tillgång till "filtersörja" så har jag förutom nitrifikationsbakterier (jag har använt seras nitri-vec i en dos på 20 ml/dag och per 100 liter under tre veckor) satt i en dos av Tetras Bacteriezym dag 2. Ungefär dag 6-7 har jag satt i lite kaliumnitrat (motsvarande ca 2 ppm nitrat). I min artikel om mollyhotellet så kan man följa ett kiselalgsangrepp och hur mina snäckor bara rensar rent. I min tråd om mitt RSM kan man se samma sak på sanden och hur två av mina sandlevande eremiter bara går fram som bulldozers och käkar kiselalger. Nitrattilsatsen dag 6 eller 7 är till för att hindra ett utbrott av röda mattbildande cyanobakterier. Vid dag 5-7 så brukar jag etablera några mjukkoraller typ skivor eller någon anna mjukkorall. Viktigt är att du har en bra cirkulation (brukar ha ett eheim power compact på 600 liter i den storlek av kar du har). Under hela uppstarten matar jag ytterst försiktigt - brukar ta ca 10 stycken djupfrysta vuxna artemia varannan till var tredje dag den första veckan. Sedan börjar jag mata varje dag med ett uppehåll en dag då och då. Tredje veckan ökar jag också mängden lite. Efter tre till fyra veckor kan du så sakteliga skaffa de fiskar du vill ha men välj små arter.

                        Jag använder heller inte skummare utan bara de filtersystem som finns med i karen (lite ombyggda på de större systemen - se trådarna om dessa både här och på SG)

                        Jag har nu startat 6 mindre saltvattenskar de senaste 3 åren på ovanstående sätt (och jag vet fler som gjort likadant) och det har fungerat utmärkt för mig - de enda algangreppen jag haft var ett cyano i mitt RSM efter ett år samt att jag har lite bryopsis i det nu efter 2 år. Jag har heller inte använt RO vatten (har Göteborgsvatten som är mjukt). Det salt jag använt är typ Reef-salt (alltså med förhöjda kalcium, magnesium och karbonatnivåer). Clownhotellet är flyttat till landsbygden utanför Eslöv (de har egen brunn med hög kalcium och med nitrat i vattnet). Min svärson har använt det vattnet men använder ett standardsalt istället för att inte få ett överskott på kalcium. När jag skött mina kar ordentligt har jag typ bytt vatten varje vecka och då alltid en 10 litershink (även i 27 litersakvariumen) i de mindre och ca 20 - 40 liter i de större. I ditt skulle jag köra tio liter i veckan efter vecka 4. I de större blir det numera inte varje vecka (slö) men i RSM:et blir det ca 50 liter var tredje till fjärde vecka men jag vet att om jag skulle byta 40 liter i veckan på det så skulle jag snabbt få kontroll över mina alger. Jag använder heller inte några fosfatborttagare numera - när jag gjort det så har jag fått problem tycker jag. Jag sätter dock till lite järn i mitt RSM varje vecka nu och faktiskt lite nitrat med ojämna intervall.

                        Min svärson som är en betydligt ordentligare person än jag har bytt 10 liter vatten i veckan på sit 58 liters Clownhotel som han tog över för ca ett halvår sedan och det har aldrig sett bättre ut. Bilden visar karet i mitten av februari

                        Klicka på bilden för större version

Namn: 090220-clownhotell.jpg
Visningar: 1
Storlek: 164,4 KB
ID: 2106146

                        Det finns många sätt att flå en katt på - mitt sätt har fungerat bra för små kar och mjukkoraller - mer kan jag inte säga eftersom jag inte har erfarenheter av större kar och krångliga hårdkoraller - inte än i alla fall - det håller på att växa fram ett 450 liters kar i mitt vardagsrum just nu men det går långsamt med bygget.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Tack för svaret/svaren Lasse!!

                          När man ändå är igång så kommer här en till..Märkte igår att tempen sticker iväg när jag belyste karet fullt igår såg det då på kvällen den stod på 29 grader hur ska man förhindra detta??det kanske är lyset det blir rätt så varmt under där har jag känt.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Tyvärr sitter det nog inga fläktar i den huven och eftersom ballasten sitter inne i huven så blir det varmt. 29 grader är för varmt - ja i alla fall på gränsen. Jag föredrar 25 till 26 grader. Jag tror det finns fäste för fläktar - vanliga 12 volts datafläktar går att använda. Placerar du in fläktar så se till att åtminstone en får blåsa mot vattenytan (se till att du har en liten glipa i framkant). Genom att låta en fläkt blåsa mot vattenytan så kan du faktiskt sänka temperaturen under rumsnivå eftersom du kyler genom avvfuktning. I mina små kar har jag dragit ut ballasten till att vara utanför huven och behöver på så sätt ofta ingen fläkt.

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • Patrik Steen
                              • May 2006
                              • 8464

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Tyvärr sitter det nog inga fläktar i den huven och eftersom ballasten sitter inne i huven så blir det varmt. 29 grader är för varmt - ja i alla fall på gränsen. Jag föredrar 25 till 26 grader. Jag tror det finns fäste för fläktar - vanliga 12 volts datafläktar går att använda. Placerar du in fläktar så se till att åtminstone en får blåsa mot vattenytan (se till att du har en liten glipa i framkant). Genom att låta en fläkt blåsa mot vattenytan så kan du faktiskt sänka temperaturen under rumsnivå eftersom du kyler genom avvfuktning. I mina små kar har jag dragit ut ballasten till att vara utanför huven och behöver på så sätt ofta ingen fläkt.

                              MVH Lasse
                              Tack för svaret Lasse eftersom jag jobber på en skola och har ett antal söndriga Datorer som skulle kastas så har jag redan skruvat av ett antal Fläktar ifrån dessa datorer,räcker det att en suger ut och en suger in luft eller bör det vara fler som suger ut??
                              Mvh.Patrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...