Även jag blir nu Salt... blogg om min uppstart, öden och äventyr!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    Även jag blir nu Salt... blogg om min uppstart, öden och äventyr!

    Jahaja: då var det dags att även vandalen blir en saltnisse...
    efter att ha planerat i över två år sedan jag läste lasses första nanotråd på SVG och bollat mina ideer med folk som har erfarenhet av salt så ska jag nu sätta igång själv... de flesta uppdateringarna kommer i min blogg men jag kommer även svara på frågor samt fråga själv här i tråden...



    det här ska bli kul!
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    Äntligen igång! vatten och lite LS i baljan som får puttra över julen...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Datzun
      • December 2008
      • 1

      #3
      Spännande! Jag var i butiken o kollade på RSM, billigt nu. Slår nog till snart.

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        Nu har äntligen nitriten gått ner... dags att släppa i första fisken och placera i nån mjukkorall
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • Tenkare
          • May 2005
          • 2519

          #5
          kul att se att fler fastnar i saltträsket.
          Lycka till nu.
          Neca eos omnes, deus suos agnoscet


          Min zon Min Tenkare

          Kommentar

          • XenOn
            • March 2008
            • 1008

            #6
            Jag har precis startat mitt. Hur länge tog det för dig Vandal innan du kunde lägga i koraller och fiskar?
            Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

            Kommentar

            • Vandal
              • January 2006
              • 1655

              #7
              Tenkare: man tackar, jag är redan fast i träsket

              Xenon: än har jag inte lagt i några, dock har jag lite eremiter och snäckor... för mig tog det ungefär 3 veckor att få ner nitriten, tillsatte Sera nitrivec i startdos varje dag... idag åker första mjukkorallen i och i veckan lär det kanske bli någon fisk...

              Det viktiga är att man har en stor dos tålamod... och en i reserv till när den första dosen tar slut... jag har trivts rätt bra med att bara ha mina eremitkräftor, makroalger och snäckorna... men nånting som rör sig lite mer ska jag ha i...

              Det roligaste har varit allt småliv som följt med levande stenen... är man nörd så dröjer inte länge tills man sitter där med diodlampan på nätterna...
              over and out /Petter
              Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

              http://saltvattenvandal.blogspot.com/

              Kommentar

              • Vandal
                • January 2006
                • 1655

                #8
                Sådärja!
                Igår lade jag i en fragg Xenia, så nu har jag min första korall...
                Den pumpar på bra men två bitar lossnade i transporten, får hoppas de växer fast på stenarna där jag satt dem...

                så nu är det ett korallakvarium...
                over and out /Petter
                Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                Kommentar

                • tobias.nero
                  • January 2008
                  • 384

                  #9
                  Hehe ja det är klart att det är
                  Xenia är fint att ha, om den trivs så blir det fler men om den inte trivs så försvinner den helt. Xenia är beroende av jod om du vill att den ska klara sig länge. Men tänk på fosfat och nitrat nivån innan du tillsätter jod för det kan annars bidra till "fulalger".
                  MVH /Tobias

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Salt verkar vara den senaste trenden inom akvariehobbyn...
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Vandal
                      • January 2006
                      • 1655

                      #11
                      Ursprungligen postat av tobias.nero
                      Hehe ja det är klart att det är
                      Xenia är fint att ha, om den trivs så blir det fler men om den inte trivs så försvinner den helt. Xenia är beroende av jod om du vill att den ska klara sig länge. Men tänk på fosfat och nitrat nivån innan du tillsätter jod för det kan annars bidra till "fulalger".
                      Än så länge verkar den trivas... pumpar på finfint...
                      eftersom jag änsålänge byter en tredjedel vatten i veckan tror jag varken jod eller nåt annat spårämne kommer ta slut... kommer snart gå ner till var tionde dag, men jag vill vara mer säker på att bakterierna stabiliserat sig innan dess...

                      Kör man med ett litet kar är det billigare med vattenbyten än att köra massa småtillsatser... kör dessutom skummarlöst, så det är ju ingen nackdel att byta vatten ofta...

                      Det finns inga fulalger enligt mig, de är bra på att binda upp skit och rensas enkelt bort efter att de "gjort sitt jobb" har dessutom en hel del makroalger som verkar bra på att sno näringen för ex: bryopsis och kiselalger...
                      over and out /Petter
                      Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                      http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • tobias.nero
                        • January 2008
                        • 384

                        #12
                        Med "fulalger" menar jag cyano<<stavning<<, annars var det bara ett tips, du kommer att märka om den trivs eller ej, försvinner den så gör den det gradvis.

                        Lycka till!
                        MVH /Tobias

                        Kommentar

                        • Vandal
                          • January 2006
                          • 1655

                          #13
                          ja cyano är väl det enda som betecknas som en fulalg i min värld också då... dock tror jag oftast den beror på en obalans mellan N och P, så därför doserar jag ibland en knivsudd nitrat (KNO3) om jag ser att makrosarna börjar avta i tillväxt... hittils har det fungerat bra, bara haft lite misstänkt cyano på ett par stenar i botten... efter doseringen av nitrat har det försvunnit...

                          Jag är inte som andra saltisar som ska ha ett så näringsfattigt akvarie som möjligt... jag är mer inne på att uppehålla en status quo med hjälp av växande alger, vattenbyten och matning...

                          Har ju fortfarande inte släppt i nåt som simmar, men det lär komma med tiden... har ingen brådska...
                          over and out /Petter
                          Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                          http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Zanders
                            • December 2007
                            • 177

                            #14
                            Ursprungligen postat av petnym
                            Salt verkar vara den senaste trenden inom akvariehobbyn...
                            Det är nog svårt och inte prova när man kan få det så billigt som det är idag.
                            Sen är det inte så invecklat som så många påstår längre..

                            Sen är det också troligt att det beror på att butikerna sätter upp saltkar och vet hur kunderna vill se dom vilket genererar försäljning.

                            Finns tex en stockholmsbutik som är riktigt bra på att ha ögongodis framme för att snärja kunder. tyvärr är det inte alltid till kundens fördel dock.
                            Min blog : http://zanders.apics.se

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Jag har inte varit så många år i saltbranchen men det är klart att intesset är på väg uppåt, man skall dock vara lite försiktig med prognosen då flera verkar lägga ner inom ett år.

                              Man hitta mycket i butikerna, ofta sånt som inte passar i akvarium
                              I princip så ser man i varje nybörjartråd 1-5 fiskar eller koraller som inte köps av en erfaren akvarist(med undantag för dom som har specialkar eller ett riktat intresse/kunnande jämtemot arten).

                              Det mest negativa med dom "billiga" priserna är att folk köper saker o startar kar utan att läsa på, "lära sig vartefter" är inte direkt hobbyns melodi.
                              Sen finns de ett par handlare i sthlm som inte borde få ha salt enligt min mening, dom får nästan den asiatiska torghandeln med djur att se proffsig ut

                              Angående cyano så har jag haft framgång med Ultralife kombinerat med kalkvatten, dessa två har även andra fördelar så det är klart rekomendabelt att prova.

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...