hur byter jag från sötvatten till saltvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    hur byter jag från sötvatten till saltvatten?

    heej,
    jag har ett sötvatten akvarium just nu, men jag undrar om man kan byta över de till salt? vad behöver man och vad är bäst att köpa? akvariumet är på 54l. behöver veta allt man behöver veta inför att byta.
    mvh Sandra
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    #2
    Bäst är att läsa på mycket.
    Det finns artiklar här, det finns på www.saltvattensguiden.se och på www.minirevet.se.

    Grunden för saltvatten är Levande Sten, vilka med sin bakterieflora "ersätter" de vanliga skumfiltrena till stor del. Andra delen i reningen sker via en skummare, som med luftbubblor drar ur skiten ur vattnet.
    I ett såpass litet akvarium klarar man sig rätt bra utan skummare om man kompenserar med lite större vattenbyten.

    Sen är frågan vad du vill ha för nåt i akvariet. Koraller kräver rätt mycket ljus, fisk och räkor etc däremot behöver man ju bara "estetiskt" ljus till, så där klarar man sig bra med två vanliga lysrör i anpassade färger (t ex PowerGlo + MarineGlo ger ett snyggt ljus till saltvatten).

    Men till att börja med: läs igenom några artiklar om uppstart eller annat riktat till nybörjandet, och samtidigt, åk till biblioteket och låna "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop. Även om den har några år på nacken och mycket av det kan tas med en nypa salt, så ger den åt minstone en bra bild av hur saltvattensakvaristik går till, och en hel del vettiga tips.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

    Kommentar

    • SandraPandra
      • June 2008
      • 142

      #3
      okej, tack. jag hade tänk att ha nån typ av fisk, men vad de blir e jag inte riktigt säker på.. men funkar de att bara ha levande sten som gör rent? och att man byter mer vatten åt gången? men hur får man sötvatten till saltvatten? och hur länge ska jag vänta med att lägga i fisken/fiskarna?

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Som sagt läs på innan www.saltvattensguiden.se
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Trollsvans
          • November 2007
          • 1118

          #5
          Levande sten innehåller bakterier, samma typer av bakterier som finns i sötvattensfilter, och de bryter ner skräp-ämnen på samma sätt.
          I ditt fall rekommenderar jag 5-7 kilo sten (kostar ca 140 kr kilot).

          Salt köper man i akvarieaffär, finns mängder av varianter. Instant Ocean är ett bra val om du bara ska ha lite fisk och inga avancerade koraller.

          Bäst är att starta med osmos-vatten (vatten där kalk och andra ämnen filtrerats bort), fast beroende på vars du bor så kan du klara dig utan.
          Risken att använda kranvatten är att man kan få mer alger.
          Sen mäter man upp rätt mängd salt (ca 3½ deciliter per 10 liter vatten ger rätt så lagom salthalt).
          Lagom cirkulation för ditt kar skulle nog vara en Koralia Nano (900 liter per timme). Låt denna blanda runt saltet minst en halv dag eller så, sen kan du skaffa levande sten och lägga i.
          Denna får sedan mogna, vilket kan ta allt från några dagar till någon månad. Mät nitrit med några dagars mellanrum. När den är nere på 0 kan du sätta i fisk etc.

          Det där är snabbvarianten. Mer om detta står i de olika böcker och artiklar som finns att tillgå.
          //Troll

          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

          Kommentar

          • SandraPandra
            • June 2008
            • 142

            #6
            Men vilken/vilka fiskar kan jag ha i mitt akvarium. jag har funderat på clownfisk, funkar det? och vad funkar dom ihop med? jag skulle vilja ha nått färgglatt som verkligen sticker ut.
            Senast redigerad av SandraPandra; 13 December 2008, 12:53.

            Kommentar

            • Trollsvans
              • November 2007
              • 1118

              #7
              Clowner behöver nog lite för mycket utrymme för att gå bra i 54 liter.
              Däremot kan du kolla på:
              Gobiodon citrinusis commonly referred to as Poison Goby, Lemon Coralgoby, Fourbar Goby, Four-bar Maori Goby, Lemon Coral Goby. Difficulty in the aquarium: 3 - Ganska enkel. A aquarium size of at least 100 Liter is recommended. Toxicity: <i>Has a poison harmful to health</i>.

              Gobiodon histriois commonly referred to as Broad-barred Goby, Actor Coral Goby. Difficulty in the aquarium: 3 - Ganska enkel. A aquarium size of at least 100 Liter is recommended. Toxicity: <i>Toxic hazard unknown</i>.

              Nemateleotris magnificais commonly referred to as Fire Dartfish, Fire Goby, Red Fire Goby, Red Fire-goby. Difficulty in the aquarium: 3 - Ganska enkel. A aquarium size of at least 250 Liter is recommended. Toxicity: <i>Toxic hazard unknown</i>.

              Chrysiptera parasemais commonly referred to as Goldtail demoiselle. Difficulty in the aquarium: 2 - Enkel. A aquarium size of at least 250 Liter is recommended. Toxicity: <i>Toxic hazard unknown</i>.
              //Troll

              Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

              Kommentar

              • SandraPandra
                • June 2008
                • 142

                #8
                okej, tack. och när det gäller koraller och "växter"? vad ska jag ha? jag vill ha nått som gör de fint.. och inte bara sand. vilka e lättskötta? har förstått att dom e "levande" om man nu kan kalla dom de.

                Kommentar

                • SandraPandra
                  • June 2008
                  • 142

                  #9
                  jag har kollat på alla dom fiskarna.. men på nästan alla av dom står de att dom ska ha runt 250liters akvarium. hur stort ska akvariumet vara för clownfisk? har funderar på ett akvarium som är runt 130liter. ett Red Sea Max. skulle det funka?

                  ska man ha doppvärmare i akvariumet? funkar den man har i sötvattnet nu?

                  Kommentar

                  • havre
                    • September 2006
                    • 281

                    #10
                    Clowner går bra i ett red sea max. Tänk bara på att nöja dig med ett par, dvs tänk igenom ditt val av art noga innan du bestämmer dig. Fler än ett par kommer troligtvis sluta i bråk och de svagare blir utmobbade - läs döda.
                    Akvarium über alles

                    Kommentar

                    • Trollsvans
                      • November 2007
                      • 1118

                      #11
                      Vilka koraller du kan ha beror på mängden ljus.
                      Jag skulle satsa på att börja med skivanemoner (Actinodiscus och Rhodactis), knapp-polyper (Palythoa och Zoanthus, kom bara ihåg att dom kan vara väldigt giftiga) och lite andra mjukkoraller.
                      Mjukkoraller klarar sig generellt på förhållandevis lite ljus.

                      Många av angivelserna om akvariestorlek är tilltagna i överkant, skulle jag nog säga, speciellt bland gobies.
                      Citron- och clowngobierna är rätt små och bör klara sig bra i ett såpass litet kar så länge belastningen är låg (och inte skapar stress), men det kanske det finns delade meningar om.

                      Sen ska tilläggas att det finns mer än fisk som är väldigt roligt i saltvatten.
                      Alla kar bör ha en städpatrull av turbosniglar och eremitkräftor, sen finns det räkor och kräftor så det står härliga till.
                      Det finns även bra utbud av olika alger av dekorativ sort, både röda gröna och bruna.
                      //Troll

                      Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                      Kommentar

                      • SandraPandra
                        • June 2008
                        • 142

                        #12
                        jag undrar de här med korallerna, hur får man lättast ner dom i vatten? jag vill inte skada den. och hur sköter man om dom på bästa sätt?

                        och måste man ha osmos-filter? eller funkar de lika bra utan?

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av SandraPandra
                          jag undrar de här med korallerna, hur får man lättast ner dom i vatten? jag vill inte skada den. och hur sköter man om dom på bästa sätt?
                          Du köper dom i vatten och koppar in dom precis som du gör med fiskar.

                          Läs en eller ett par böcker som någon föreslog...
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          • Trollsvans
                            • November 2007
                            • 1118

                            #14
                            Osmos eller inte är en rätt hårt debatterad fråga.
                            Många kör osmos med motiveringen "dumt att chansa, har man osmos så vet man vad man får för vattenvärden".
                            Sen beror det lite på vattenledningsvattnet också, inte en susning om hur det är i Solna.
                            Riskerna med att inte använda osmos är dels att du kan få algexplosion, dels att du kan få höga koncentrationer av diverse ämnen i akvarievattnet.
                            //Troll

                            Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Kostnaden av en osmos är rimlig med tanke på att du annar bör byta rätt stora mängder vatten frekvet för att hindra accumulation. Arbete på en vattenledning kan resultera i katastrofala mängder föroreningar(metaller) som kan krasha burken och då känns osmosen billig.

                              Om grunderna i saltvattensakvaristik säger jag såhär....

                              -Du måste själv läsa dig till en nivå av kunskap, det går inte att "fråga" sig fram.

                              -Planera, att göra om allt på nytt som blir fel när man"lär sig vartefter" blir mycket dyrt och det är tråkigt att plåga djuren i onödan.

                              -Lita inte på en handlare, det finns undantag men dom flesta vill bara sälja och i regionen finns några riktiga skräckexempel.

                              -Impulshandla inte, gäller både utrustning och levande, köp alldrig något om du inte vet vad det är eller vad de gör.

                              -Ta kontakt med en lokal saltvattensakvarist, det är de enklaste sättet och få en känsla för hurvida det är nåt för dig, samt så kan du få en mentor på köpet vilket är bra vid problem.

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...