Vad är normal pris på Clownfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    Vad är normal pris på Clownfisk

    Amphiprion ocellaris
    percula True/Eastern
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/
  • Laesk
    • March 2004
    • 399

    #2
    Om du menar saltvattensfirren "nemo" så kostar en sån 250kr i borås .. om det är ett normalt pris vet jag inte
    http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

    Kommentar

    • MichaelE
      • June 2002
      • 903

      #3
      Jag läste på saltvattensguiden att dom viltfångade kostar runt 90-110kr och dom akvariefödda runt 200-250kr, dom akvarieodlade är dyrare men dom är lättare att acklimatisera och överlever lättare.
      Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

      Nu med både salt och sött .
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

      Kommentar

      • jorgen41
        • December 2002
        • 2087

        #4
        Tackar då är det samma priser som här i Ronneby.
        http://www.aquascapes.webhop.net
        http://jorgensblog.blogspot.com/

        Kommentar

        • Lisson
          • March 2004
          • 53

          #5
          Det börjat bli slut på dom villa, för alla skall ha "Nemo" efter å ha sett filmen :/
          Let the wookie win.

          Kommentar

          • Alexxa
            • December 2005
            • 1

            #6
            Ursprungligen postat av MichaelE
            Jag läste på saltvattensguiden att dom viltfångade kostar runt 90-110kr och dom akvariefödda runt 200-250kr, dom akvarieodlade är dyrare men dom är lättare att acklimatisera och överlever lättare.
            Jag tänkte köpa lite clownfiskar, jag har typ haft akvarium i sju år nu. Men aldrig haft clownfiskar. Just nu har jag ett akvarium på 50 liter och ett på 112 liter. Men jag har skalarer och ganska många småfiskar. Kan man ha clownfiskar tillsammans med de andra fiskarna eller är det inte att rekomendera?

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Clownfiskar är saltvattensfisk och ska vara i ett saltvattensakvarium, inget för vanliga akvarier alltså.... om det nu är en saltvattensclown du menar Alexxa?
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Alexxa
                Jag tänkte köpa lite clownfiskar, jag har typ haft akvarium i sju år nu. Men aldrig haft clownfiskar. Just nu har jag ett akvarium på 50 liter och ett på 112 liter. Men jag har skalarer och ganska många småfiskar. Kan man ha clownfiskar tillsammans med de andra fiskarna eller är det inte att rekomendera?
                Öh? Du kan omöjligen blanda saltvattensarter med sötvattensarter i samma akvarier... Clownfiskar kräver saltvatten!

                Edit:
                *Attans* Tant Nancy kom före...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Hugin
                  • December 2005
                  • 499

                  #9
                  Problemet med alla såna här djurfilmer (eller vad man nu ska kalla dom) är att djuren som är med i filmerna blir så omåttligt poppulära! Ta t.ex. dom 101 dalmatinerna, hitta nemo och Lassie som exempel. Folk ser filmen och så börjar ungarna tjata om en nemo fisk. Och trots att saltvattens fiskar är ganska svårskötta så är det inte alla som vet det, om man inte har nån erfarenhet av akvarier så är det nog ganska lätt att tro att en clownfisk är lika lätt att sköta som en guppy, det andra problemet är att vissa oseriösa personer tjänar en massa pengar på att sälja djuren till vem som helst bara för att tjäna en snabb hacka! Det finns en massa tillbehör till saltvattens akvarium t.ex. skummare, uv-lampa, densometer och en massa mätutrustning som behövs. Ett saltvattens akvarium bör vara på ca 300 liter minst om man är nybörjare att starta upp ett saltvattens akvarium är också ganska dyrt (ca 15000 kr). Men om man har den tid och de pengar som behövs till ett saltvattens akvarium så är det bara att läsa på om fiskarna innan man köper in dom (ett akvarium är ingen liten investering)!
                  "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                  Winston Churchill

                  Kommentar

                  • Tastyfish
                    • February 2005
                    • 1761

                    #10
                    alexxa's inlägg låter otroligt skummt!

                    har hållt på med akvarium hela sju år och endå inte veta att vatten i havet är salt och vatten i sjöar o floder är sött! och alltså kan man inte blanda sötvattens och saltvattens fiskar.
                    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                    Måste skaffa mig fler djur!

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tastyfish
                      alexxa's inlägg låter otroligt skummt!
                      Ja, tittar man på hur många inlägg hon (han?) skrivit så blir det med ens uppenbart att det är någon som reggat ett namn bara för att trolla. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Troll_%28internet%29 )
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Tastyfish
                        • February 2005
                        • 1761

                        #12
                        eller en nybliven akvarist som ljög ihop att den hållt på i sju år för att verka proffsig och kanske ur denns synvinkel få respons snabbare?

                        det kan trots allt inte finnas en akvarist som hållt på i sjuår och inte vet varför saltvatten inte går i sötvatten!
                        Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                        Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                        Måste skaffa mig fler djur!

                        Kommentar

                        • Nils Holmström
                          • November 2004
                          • 2195

                          #13
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Ja, tittar man på hur många inlägg hon (han?) skrivit så blir det med ens uppenbart att det är någon som reggat ett namn bara för att trolla. ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Troll_%28internet%29 )
                          Ja, det var precis vad jag tänkte. Men vad för reaktion annat än "Nej, det är en saltvattensfisk" har då personen förväntat sig? Dåligt troll
                          222 liter Malawi

                          Kommentar

                          • Hugin
                            • December 2005
                            • 499

                            #14
                            Det stod att troll vill väcka en meningslös diskusion, och att diskutera vem som är troll eller inte hör väl inte hemma i den här diskusionen. För övrigt är det väl en moderators upgift att fixa sånt. Men tastyfish´s förklaring är den mest logiska i mina öron. Hur som helst varierar priserna på clownfisk och man kan inte ha saltvattensfisk i sötvattens akvarier, det krävs inte mycket tankestyrka att ta reda på det.
                            Senast redigerad av Hugin; 24 December 2005, 23:28.
                            "Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt."
                            Winston Churchill

                            Kommentar

                            • bobbyfuller
                              • October 2005
                              • 538

                              #15
                              sötvattens clown?

                              finns det någon sötvatten fisk som är lik den riktiga clownfisken?
                              /bobbyfuller
                              **Juwel Trigon 190L**
                              If you are an Elvis fan, no explanation is necessary.
                              If you are not an Elvis fan, no explanation is possible.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...