NiXoN´s Odlingskar(salt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #31
    Ursprungligen postat av danne0301
    Jag funderade på att skaffa större och köra salt i, men efter ungefär 2 minuters fundering kom jag fram till att det får räcka med mitt 222 pga pengarna, både uppstart och drift, jag är väl medveten (LN vart hittar du sten för 60kr/kg??) Här omkring är det 110-150, och det vid 'stor'köp.?
    200 Liter är ett bra startkar, många börjar med RSM men efter en tid bakom disken i butiken så har jag märkt att få lyckas.
    110-150 Är normal pris åt de billigare hållet, har börjar priset ofta på 150 o uppåt.
    Begangnad sten kan man få riktigt billigt men då finns vissa risker.

    Ursprungligen postat av danne0301
    Går det förresten bra att t.ex. starta med 10 kg och efter ett tag lägga i 10 kg till?
    Varje gång du lägger i sten så börjar cykeln för inkörning på nytt, mindre mängder och enskillda stenar kan man ha i senare.
    Men när de blir så stora mängder procentuellt sett så blir de inte helt optimalt.

    Ursprungligen postat av danne0301
    Jag tänker som så här att det får gå lååångsamt vid uppstart, fast det har ju bara fördelar speciellt med salt, eller hur? För att sprida ut kostnaderna tänker jag behålla min nuvarande pump (1100l/h) och införskaffa skummare, BTN, 15-20kg LS och tillsatser, troligtvis även en pump till. Sen är jag ju faktiskt klar att köra ett (litet) tag. Jag kommer ha en sump på 30-40L med skummaren, värmare och lite filtermassa (onödigt, fel, etc?) under karet och ett avrinningshörn i 222L. ?
    Att börja med sump köper dig många + på mitt konto Läs på om hävertsystem med dubbla rör(pratar nån om Durso så ignorera dom, det är en nödlösning för dom som gjort fel från början).
    Det blir enklare att sköta karet och du får undan sen skrymmande tekninken från akvariet, gör sumpen så stor du kan(den blir ändå för liten)... Läs på om sumpdesign innan du gör nåt, prioritera färskvattendel före tex refugium, det blir enklare.
    BTN är en smaksak, kalkalgerna kommer att täcka in den i ett rödrosa lager vartefter så jag har inte använt mig av sånt.
    Filtermassa funkar för mekanisk fitrering av deterius, jag har använt filterstrumpor och provar nu fin blå filtermassa.
    Jag kan inte understryka nog hur viktiga pumpar kan vara för korallernas välfärd. Dom hindrar även döda punkte och drar med sig skit från karet til sumpen. Skippa powerheads i den mån det är möjligt, med mycke ljus etc så kommer värmen att stiga och då är de bättre med Streampumpar. Räkna med 50ggr volymen i timmen...

    Ursprungligen postat av danne0301
    Jag kanske behöver lite tester också förstås, men refraktometer kan jag säkert låna ett litet tag av brorsan som kör salt.?
    Helt rätt i början så är de bara att ställa in saliniteten för stenen, sen med snäckor och eventuell fisk så bör du ha lite koll på värdena.
    I testväg rekomenderar jag Salifert, billigt och rätt exakt...
    Ursprungligen postat av danne0301
    Min ej heltäckande ramp med 2*30W behöver jag ju inte ens tända innan koraller ska i, eller? Så ser jag till att ha skaffat/byggt något lämpligare t5 tills när det behövs. Har ett yrke som innebär att man kommer över armaturer ibland som kan demonteras och moddas ?
    Vill du att kalkalger och eventuella liftare klarar sig så kan lite ljus vara bra, kliniskt vit sten ser rätt tråkig ut.
    Jag fick med 1 sps 2 mjukisar och 3 olika LPS koraller på den odlade stenen jag köpte senast, det är dock mer ovanligt men har man tur så
    Får du tag på HO drossel för T5 så är lyckan gjord, sen gäller de bara att du klarar elektroniken.
    Ett par tipps är att alltid separera rören ordentligt och ha individuella reflektorer, den kalla punkten på rören(ofta där tillverkartexten står) skall alltid vara åt samma håll.
    Märk även rören med "start datum" så du har koll på brinntiden.

    Ursprungligen postat av danne0301
    Vi har egen brunn så jag vet ju inte hur illa det blir utan osmosfilter, men det är ju en relativt låg kostnad att ta efter ett par veckor om man märker att det skiter sig med kranvattnet. Vi har något surt vatten som behandlas i filter med avsyrningsmassa för att få upp ph't, i mitt huvud innebär det att t.ex. kalk bör finnas plenty. Ph i kranen ligger stadigt runt 7.?
    Egen brun=osmos, sorry men på den punkten så tror jag inte du kommer undan...
    Mängden silikater metaller etc kommer att ställa till de förr eller senare, det är även möjligt att ni har hyfsat påtagliga näringsvärden.

    Ursprungligen postat av danne0301
    Åsikter? Saker jag helt glömt av etc? Kommentera hemskt gärna
    Uppstart är minst en månad bort, om inte 2, fast bestämt mig har jag absolut, plöjer bok (Saltvattenakvariet, av Daniel Knop) och artiklar hela tiden och inspekterar lokala salthandlare med brorsan emellanåt.
    Kan man få reda på hur (o)lämpligt kranvattnet är med tester?
    Läs gärna andra böcker(den boken har sett sina bästa dagar) och du har ju brodern din att bolla ideer med.
    Man kan hoppas att vi får se en ny saltbok på svenska frammöver"hint¤Mr.Fohrman¤hint"...
    Saltvattensguiden har en hel del gott att bjuda på likaså Reef Central, ju mer du läser och förstår innan du börjar destu enklare och smidigare kommer de att gå.

    Missade jag nåt så fråga igen eller om du vill ha ett förtydligande...

    //NiXoN

    Kommentar

    • danne0301
      • July 2009
      • 1128

      #32
      Tack för synpunkterna Det tog en liten kovändning för mig igår som kommer dra ut på uppstart några månader. Jag kläckte för frugan att jag tänker konvertera karet till salt....
      hon: okej fast jag vill INTE ha något som bror din med massa pumpar och slangar och skit där det står idag!
      jag: fan också :/
      hon: det är väl mycket bättre vi skaffar ett ännu större och har i källaren om du nu vill ha salt?
      jag: okej

      Så nu har jag ett mål och gott om tid att planera och jobba extra på Ska satsa på 450 eller större så får vi se vad som dyker upp när tiden är mogen, och utgå från det vad gäller utrustning och så.
      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

      2 gånger 54L odlingsprojekt
      540L Ormhuvudfisk som blev CA

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #33
        Ta tiden i akt och läs på innan du ger dig på ett så omfattande projet, det gäller att få hårdvaran rätt första gången annars blir de bara dyrt.
        Sen gäller de att ha läst lite saltvattenskemi, lära sig vartefter blir en dyr o tråkig läroplan.

        //NiXoN

        Kommentar

        • danne0301
          • July 2009
          • 1128

          #34
          Absolut, jag har ju gott om tid på mig till förberedelser.
          Vad gäller storleken, ska jag ha något speciellt i åtanke? Jag menar, vad gäller sötvatten är det ju egentligen ingen större skillnad mellan 222 och 720L. Det är ju snarare enklare att driva 720 då allting blir så mycket okänsligare för små fadäser och svängningar.
          Vad gäller salt förstår jag att större blir dyrare, kanske rejält mycket dyrare. Men rent tekniskt, är det stora skillnader? För ett sötkar hade jag inte tvekat att köpa 720 eller 900 men det känns som ett jäkligt stor projekt med salt i den storleken..
          Är 450 lite mastigt som första salt? Jag vill ju i alla fall absolut gå upp i storlek från 222, bara för att om man säger så..
          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

          2 gånger 54L odlingsprojekt
          540L Ormhuvudfisk som blev CA

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #35
            Jag skulle säga att det är ganska lika med söt och salt, skillnaden är ju att du måste ha större skummare, starkare belysning, mer streampumpar, går åt mer salt, mer koraller och fisk, mer sten. Det är det som drar iväg. Större kar - lättare att få balans (som sötvatten).
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #36
              Jag skulle säga att priset är en skillnad, större sötkar så sjunker kostnaden per liter aningen medans salt har en rätt konstant kurva.
              Sen tycker jag att det är mindre skilland kvalitetsmässigt på prylarna i sötvatten, salt är riktigt marigt.
              Du bör tänka till innan du snålar på vissa prylar, skummare är nåt många får "byta ut" då deras första som rekomenderades av malawikungen i den lokala butiken inte klarar av nåt större än ett nano
              En dyr skummare behöver inte nödvändigtvis vara bra utan de gäller att läsa på, skummare är nästan genomgående klassade för större kar än dom klarar av.
              Samma gäller belysning det finns några riktigt eländiga T5 ramper där ute som man knappt kan odla alger med.

              När de kommer till stabilitet/balans så är min 200 rätt likt mitt 500 liters, mycke koraller per liter så går svängningarna fort oavsett storlek.
              Går man upp mer i storlek så kan jag tänka mig att man ser större skillnader i stabiliteten.

              Däremot så kan jag fixa en hel del eländen som feldoseringar jonobalnser och spårämnesbrister med ett 50% VB i mitt 200 liters.
              Det blir däremot sämre med 500 burken där 100 liter är bara 20%, och de tar ett dygn att bereda varje byte.
              Ett hett tipps är ett stort VB kärl med ordentliga pumpar och värmare, själv skulle jag vilja ha ett större än mitt befintliga.
              Jag har ett på 140 liter med 2x2000l/h pumpar samt en värmare.

              //NiXoN

              Kommentar

              • danne0301
                • July 2009
                • 1128

                #37
                Mycket att suga in, tack för det
                Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                2 gånger 54L odlingsprojekt
                540L Ormhuvudfisk som blev CA

                Kommentar

                Arbetssätt...