NiXoN´s Odlingskar(salt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    NiXoN´s Odlingskar(salt)

    Har fått hedersomnämnandet som månadens kar på saltvattensguiden och tänkte utnytja de för att gör lite PR för salthobbyn.
    Mina system är inte baserade på Lasses metod utan dom utnytjar mer "normalt" teknik/systemtänk för saltvatten.
    Här har ni en länk till artikeln , observera dock att detta är ett rent odlingskar och inte upplagt med alltför mycke estetik i åtanke

    Det finns många gamla myter o missförstånd kring saltvatten men jag tänkte att vi kunde ta lite Q&A om ni undrar över nåt.
    Dom andra saltisarna på forumet får gärna flika in med svar dom med...
    Högt till tak är dock tanken, så ingen fråga är för dum eller pinsam!

    //NiXoN
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ingen kritik alls!!!!Jag tillhör eller tillhörde dem inom salt som tänkte"varför göra det så invecklat för sig"när jag ser din länk så ser det invecklat ut för en som inte sysslar med salt fast du kanske har det nödvändigaste och lite balling till för att Korallerna ska trivas.Men måste man ha allt detta för att driva ett saltkar hur ser du på den saken?Hur gick det i sommar med karet med tanke på värmen?

    Annars ett mycket lyckat saltkar som du har fått till.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      Yess, då var vi igång!
      Jag förstår vad du menar, det roliga är dock att de ser svårare ut än de är i verkligheten.
      I princip så är tekniken som i ett RSM fast man har mer utrymme och kvalitetsprylar(inget illa menat RSM ägare)
      Skillnaden mot dom "enklare" metoderna är att jag inte behöver begränsa korallvalet på samma sätt samt att jag får fram mycke mer färger.

      Skötseln är delvis automatiserad varpå jag inte behöver göra ingrepp/dosera tex "balling" så frekvent.
      Det ger ett mer stabilt akvarium och ökar tillväxten samt trivseln hos djuren...

      Balling är ett system för att dosera dom spårämnen som förbrukas i akvariet, kalsium, karbonater och magnesium.
      Jag är en stor förespråkare av balling mycket pga den kemiska renheten samt priset.
      Om ni köper flytande spårämnen så är det samma kemikalier fast dom är utspädda i vatten med en fin etikett på flaskan.
      Skillnaden är att ni kan betala 200kr för 40gram aktiv substans jämfört med ballings 60kr/kg.

      Tekniken ger en "normal" människa mycke bättre chanser att lyckas, är det enkelt att göra så ökar sannolikheten att man gör de drastiskt.
      -Vattenpåfylning, fylla på varje dag eller en gång i veckan.
      -Dosering, varje dag eller en gång i månaden.
      -Skummare, har man haft en bra en så vill man inte vara utan.

      Det kostar lite mer men då sköter man mindre om karet och använder tiden till att njuta av det istället...

      //NiXoN

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        jag kan inte säga annat än att det är grymt!!

        Har vart i affären och som jag har förstått det så har du hand rätt mkt om saltvattensbiten i den...right?
        och där ser det ju för jävla schysst ut... en sak som jag såg i affärn var att koralerna "lyste" flouricerade (eller vad det nu heter)
        Och det ser man inte alltid på alla koraler, händer rätt ofta att dom är utan "glöd" men så har jag inte tittat så mkt på saltkar heller...
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Det du har sett är nåt man får fram med Actinic belysning (kring 420nm) kombinerat med mer vanliga blåa rör på 460nm.
          Många som går över från sötvatten har ofta svårt att släppa dom låga K talen som får korallerna att se minst sagt tråkiga ut.
          Mitt kar har 2 actinic 3 blå och ett 15 k rör, tillväxten är bra och korallerna fluorecerar...
          Med 10k rör eller "dagsljus" så skulle karet se rätt bedrövligt ut.
          Alla koraller har dock inte så extrema färger utan dom enkla brukar vara rätt bruna o tråkiga.

          Skippar man skummare och osmosfilter så får man betydligt svårare att få fram dom mer extrema färgerna, mycket handlar om låga näringsvärden.
          Problemet man får är att algerna som lever i symbios med korallen tar över och "blokerar" i princip färgerna...
          (Det är lite mer komplext än så men det är överkurs)

          Jag har ett finger med i den lokala handeln när de kommer till koraller/kemi/prylar, men det är på hobbynivå.
          Därav smeknamnet "Dr.Jekyll" eller Mumintrollet när jag sågat nån ideé

          //NiXoN

          Kommentar

          • TelgeFoto
            • January 2007
            • 68

            #6
            Hej NiXon! Jag måste nog komma hem till dig och fotografera lite så alla får se underverken i all sin prakt, hör av dig och föreslå en tid!

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #7
              Den absolut vanligaste frågan jag får är:

              - "Åååå har du Nemosar!?"
              - "Nej........ Nemo är en percula.."

              Många tycker det verkar svårt och att det är dyrt. Men jag tycker inte det är mycket svårare än sötvatten. Om man kör ganska basic med lite fisk, några lättare koraller och duttar i lite all-in-one en gång i veckan så funkar det ganska bra... Förutsatt att man kör med en skummare och bra belysning. Saltvatten är dyrare än sötvatten. Punkt.
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                @TelgeFoto, Vi tar de via PM...

                Jovars, Hitta Nemo har nog ställt till med en hel del, sen verkar folk ha pippi på anemoner som är rätt olämpliga för nybörjare.
                All-in-one är egentligen inget jag rekomenderar, det funkar om man har låg tillväxt och mindre krävande koraller.
                I kar med mer tillväxt så kan åtgången/balansen bli snedvriden och så blir det väldigt dyrt att ha i större mängder dagligen.

                Vi kan ju ta lite ungefärliga priser om någon är nyfiken...
                Ett färdigt kar brukar kosta mellan 50-100kr per liter i slutändan, man kan komma billigare undan om man köper begangnat.
                Driften med allt inkluderat som Kemikalier/Lysrör/Salt/El/Filtermaterial/Foder hamnar mellan 1-2kr per liter i månaden.

                Det jag skulle avråda från att köpa i andra hand är Osmosfilter och levande sten, vet man inte om deras historia så kan man gå på en riktig blåsning. Skall ni köpa ett helt system som är i drift så försök få hjälp av en tredje part som kan ge en mer opartisk bedömning.

                //NiXoN

                Kommentar

                • Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

                  #9
                  Ursprungligen postat av NiXoN
                  @TelgeFoto, Vi tar de via PM...

                  Jovars, Hitta Nemo har nog ställt till med en hel del, sen verkar folk ha pippi på anemoner som är rätt olämpliga för nybörjare.
                  All-in-one är egentligen inget jag rekomenderar, det funkar om man har låg tillväxt och mindre krävande koraller.
                  I kar med mer tillväxt så kan åtgången/balansen bli snedvriden och så blir det väldigt dyrt att ha i större mängder dagligen.

                  Vi kan ju ta lite ungefärliga priser om någon är nyfiken...
                  Ett färdigt kar brukar kosta mellan 50-100kr per liter i slutändan, man kan komma billigare undan om man köper begangnat.
                  Driften med allt inkluderat som Kemikalier/Lysrör/Salt/El/Filtermaterial/Foder hamnar mellan 1-2kr per liter i månaden.

                  Det jag skulle avråda från att köpa i andra hand är Osmosfilter och levande sten, vet man inte om deras historia så kan man gå på en riktig blåsning. Skall ni köpa ett helt system som är i drift så försök få hjälp av en tredje part som kan ge en mer opartisk bedömning.

                  //NiXoN
                  Håller helt med angående LS och även botten sanden kan jag tycka,om man nu köper ett Beg så varför spara sanden när det går att köpa levande sand som inte innehåller en massa Fosfat Bla.Om man nu ändå har allt uppe så byt är min åsikt..
                  Mvh.Patrik

                  Kommentar

                  • DAHLBERG
                    • September 2008
                    • 1598

                    #10
                    Ursprungligen postat av NiXoN
                    All-in-one är egentligen inget jag rekomenderar, det funkar om man har låg tillväxt och mindre krävande koraller.
                    I kar med mer tillväxt så kan åtgången/balansen bli snedvriden och så blir det väldigt dyrt att ha i större mängder dagligen.
                    Ursprungligen postat av DAHLBERG
                    Om man kör ganska basic med lite fisk, några lättare koraller

                    Vi snackade väl nybörjare?

                    Sinularia, xenia, discosoma, sarcophyton - växer som ogräs och är lätta!
                    Senast redigerad av DAHLBERG; 08 September 2010, 21:45.
                    DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                    750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                    540 liter kulfisk - T. lineatus
                    120 liter salt - Koraller och fisk

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #11
                      Jag skulle gärna se att folk vågade ta steget förbi just dom korallerna till arter med mera färg som bara kräver lite extra skötsel.
                      Smaken är som baken men samtidigt så tycker jag att det är synd att så många stannar vid just dom arterna.

                      Saltvatten kan nämligen vara så mycke mer om man tar ett steg till...

                      @Patrik, bra att du nämde sanden den hade jag helt glömt bort.
                      En till sak är "inkört vatten", jag ser absolut inget värde med de då man har såpass mycke sten med grogrund förbakterier etc...
                      Det man får är ett vatten som är urlakat på spårämnen och påfyllt med näringsämnen, knappast önskvärt.

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • DAHLBERG
                        • September 2008
                        • 1598

                        #12
                        Jag kör med Easy life Maxicoral A+B, Coralife calciumsupplement och Coralife invertebrate "smorgasbord".

                        Easy life och calciumsupplementet en gång/vecka, den andra typ 3 gånger/vecka. Funkar bra med mina koraller, skulle säkert kunna fungera mycket bättre. Vad rekommenderar du Nixon?

                        Har Montipora capricornis (växer fort), montipora digitata + confusa, acroporor av olika slag (en enzmann vet jag iaf), zoanthus, protopalythoa, discosoma, xenia, sinularia dura, capnella, goniopora xxx, gorgonia xxx, heliofungia, anthelia, heteractis crispa (anemon) och några till.

                        Det jag menar är att var inte rädd att prova saltvatten, det kan vara enkelt om man väljer koraller och fisk rätt. Jobbade på djuraffär ett tag och 99% av de akvarieintresserade kunderna ville ha saltvatten men vågar inte testa för de har läst 80-talsböcker om hur dyrt det är med saltvatten, hur mycket jobb det är, att man inte kan få koraller att överleva och hur känsliga fiskarna är osv. Det är synd.
                        DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                        750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                        540 liter kulfisk - T. lineatus
                        120 liter salt - Koraller och fisk

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #13
                          Jag står ibland bakom disken på en av landets äldsta saltbutiker så jag har hört samma sak många gånger.
                          Det som stör mig mest är att många fortfarande startar up burkar som man gjorde 1985, inte under att de blir strul.
                          Jag hjälpte en lokal saltis att starta upp direkt med bara SPS(acron) från början o hans kar är snyggare än mitt vid dehär laget

                          Easylife A+B känns som en pirat på tropic marine a+k elements, tror dock easylife har lite mer järn osv i sitt då den ena är rätt mörk.
                          Troligtvis så är de helt ok spårämnen, jag provkörde dom åt butiken utan någon större katastrof.
                          Foder tycker jag är lite hugget som stucket, vissa doserar inget o har grym tillväxt andra hävdar att dom inte klarar sig utan.

                          Vill du spara lite pengar och få en mer balanserad dosering(läs om jonobalans) av kemikalier så föreslår jag att du läser på om balling.
                          Det är lite som PMDD, 3 behållare dosera lika mycket och man får en kemiskt balanserad dosering. Just nu betalar du rätt mycke för lite vatten och en fin etikett.
                          Jag själv föredrar den klassiska ballingvarianten+ magnesium.

                          Du har lyckats rätt bra med den mängden mjukisar om du får även SPS att hållas, jag tänker då mest på alla toxiner mjukisarna släpper ifrån sig. Du vet säkerligen att vara lite försiktig med protopalythoa/zoanthusar, vissa kan vara rätt farliga även för människor.
                          Har du några aktuella bilder på ditt kar?

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • DAHLBERG
                            • September 2008
                            • 1598

                            #14
                            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=665 Alla koraller är inte med, några fiskar har jag bytt bort (bla flavescens för den var för stor, fick den inpå ett köp). Crispan är mäktig Inte fullt utslagen på bilden. Köpte ett 220-kar med crispan, flavescens, M. meleagris, S. hispidus, N. armatus, 250W MH, 15-20 kg LS, sand, tunze 9010, 2 powerheads, bänk och 3-4 andra koraller (nån acropora, en sinularia och 2 okända). Betalade 2500

                            Har funderat på balling, men det blir isf till den kommande tanken. Karet jag har nu är mest för att experimentera lite och lära mig hur det funkar. Än så länge går det bra, har hafts STORA problem med alger... Först nu 6 månader senare har de börjat ge sig. Jag kör inte med osmos och det hjälper ju inte till. Tror även att jag fick ganska sunkig sten från början. Den var knappt levande. Den stenen jag har nu är riktigt fräsch och fin.

                            Klart jag är försiktig med proto/zoa, men en gång när jag tog upp protopalythoakolonin så fick jag ett sprut i ögat... Sköljde med mycket vatten och det gick bra. Protopalythoa är lite snällare än zoanthus har jag för mig. Har läst om någons hund som smakade lite vatten där det låg/legat irriterade zoas. Den hunden dog en ganska taskig död om jag minns rätt :/
                            Senast redigerad av DAHLBERG; 09 September 2010, 15:19.
                            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                            540 liter kulfisk - T. lineatus
                            120 liter salt - Koraller och fisk

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Du kan läsa på om toxinet på http://en.wikipedia.org/wiki/Palytoxin
                              Du har ju en Goiniopora som inte kan klassas som alltför enkel, det är inte illa att få den o trivas.

                              Algproblemen däremot kan komma även med riktigt låga näringsvärden, jag fick en Bryopsisblommning med knappt mätbara fosfatvärden(Rowa test). Det gäller bara att ha tålamod o hålla humöret uppe.
                              Osmosen är dock riktigt bra o ha, jag jämförde 2 dunkar med osmos o statsvatten, det gick klart o tydligt att se skillnad.

                              Varför inte experimentera med lite balling nu när du håller på?

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...