Saltvattensbygge.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    Saltvattensbygge.

    Tjenare zoopet,

    har läst igenom massor av trådar(speciellt Lasses) både rörande saltvatten och sånt som hör till, och känner att det finns en nyfikenhet som inte ger sig...

    Har för ett tag sedan börjat läsa en en del böcker samt trådar/artiklar/bloggar på internet om saltvatten och hur man startar det hela. Men inte riktigt fått grepp om

    Jag hade tänkt att verkligen försöka mig på en budget variant med nåt av alla akvarium jag har stående. Och endast hålla mig till djur som inte är krävande, Levande sten, nån snigel, etc.

    Endast för att pröva på och lära mig lite.

    Först vill jag börja med och förklara hur jag har tänkt Hittills.

    Med en glas-skiva har jag tänkt dela upp akvariet mot bakrutan (ungefär som det ser ut i ett Clown-hotell) där jag kan ha flera filterfack. Jag vill helst slippa ha några andra burkar med grejer runt om till detta akvarium.


    Nu till frågorna:
    * Kan jag använda ett lågt akvarium till detta (35cm) eller är 45-50cm att föredra? (det låga är på c:a 110L och det högre är på c:a 180-200L)

    *
    Hur många fack bör jag ha i filterdelen? (detta hör väl ihop lite med nästa fråga)

    *Och vilka sorters filtrering ska jag använda?(biologisk,mekanisk etc)

    *Vad måste jag köpa in för grejer för att kunna sköta akvariet?
    (osmos-anläggning osv, inte de självklara som salt och vattentester)


    Det var några frågor till att börja med. Först och främst vill jag ta reda på om detta bygge är genomförbart, samt att jag har råd med det ekonomiskt innan det blir ett projekt av det.

    Inköpslistan:
    2st streampumpar förmodligen Seio p530
    skummare
    refraktometer
    cirkulations pump till sumpen
    osmolator

    (kommer fylla i denna så fort jag vet vad jag mer behöver och vad det är för något)

    Hjälp gärna till med denna lista, och är det nåt "konstigt" ni tycker jag ska ha så förklara gärna dess funktion och syfte.



    Mvh

    Markus
    Senast redigerad av Markus1984; 26 October 2009, 20:41. Anledning: La till inköpslista
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

  • Markus1984
    • November 2008
    • 2606

    #2
    p.s länka gärna till olika DIY som kan vara till hjälp.
    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av Markus1984
      *Vad måste jag köpa in för grejer för att kunna sköta akvariet?
      (osmos-anläggning osv, inte de självklara som salt och vattentester)
      Börja med att köpa en bok och det självklara... Komplettera sedan med det andra allteftersom det också blir självklart. (Saker man inte förstår har man inte så mycket användning av...)
      Ursprungligen postat av Markus1984
      *Räcker det med 2st lysrör(för saltvatten) eller måste jag ha kraftigare belysning?
      Det beror på vad du skall ha i akvariet. Vattnet i sig behöver inget ljus... Fiskar behöver bara ledsyn, mjukkoraller rejält med ljus och många stenkoraller ännu mer...
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Mina tipps är...

        En inbygd sump kan vara riktigt bra, snåla dock inte med hur bred /djup den är för då blir det bara missär o jobba med/i den.
        Ls tar upp en hel del utrymme på djupet i karet, därav så kan det bli riktigt jobbigt om du inte använder en kortsida.
        Jag skulle själv använda ena kortsidan om det går, bygg den med ytavrinning och då räcker nog ett fack.
        Vill du ha flera fack så bygg dom i plexi så att dom går att plocka ut vid behov.

        Kör du Lasses variant så följ hans instruktioner, det lönar sig inte att försöka med något innovativt som nybörjare.
        Väljer du en annan väg så kan du lyckas lika väl, det handlar lite om vad man gillar i akvarieväg. Jag och Lasse har lite olika smak o tycke när det kommer till uppsätning/teknik men det baserar sig på att vi inte har samma typ av akvarium som mål.

        Därav så är det svårt att rekomendera tekniska lösningar, streampumpar brukar vara ett ofelbart tipps. Man bör dock ta i beaktan att dom inte går att jämföra med en powerhead, räkna med en omsättning på 30-50ggr akvariets volym.

        Teknik som jag själv inte skulle vilja vara utan.
        -Refraktometer, vipparmsmätare kan man bara glömma.
        -Osmos, vattnet kan vara väldigt bra(som vårt lokala) men gör dom ett jobb på vattenledningen så är det bara att anonsera ut sina akvarieprylar eller börja om.
        Vi hade ett ingrepp bara för någon vecka sedan, inget synligt men när man filtrerar det genom ett 1my filter så...
        -Osmolator/automatisk vattenpåfyllning, de går ett tag manuellt men för stabilitetens skull(både karets och min).
        -Överdimensionerad skummare(nåt du inte behöver ála Lasses metod)
        -Streamers...
        -Streamers...
        -Streamers...

        När det kommer till ljuset så blir det lite svårare.
        Jag har sett en lokal burk med mjukisar som växte fint på 0,6-0,5w/l Mh, något man kan glömma om man vill ha stenkoraller.
        Jag ser majoriteten av mjukisar som relativt enkla(med undantag av dom icke fotosyntetiska).
        Du kan säkerligen även hitta billig elektronik om du gillar DIY, då går det att plocka ihop en mindre T5 armatur för ett rätt bra pris.
        MEN rent generellt så rekomenderar jag begangnat marknaden, där kan man göra riktiga kap jämfört med sötvattensidan.

        Ta hjälp av någon lokal saltis, du har åtminståne en riktigt duktig i trakten vad jag vet.

        //NiXoN

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Börja med att köpa en bok och det självklara... Komplettera sedan med det andra allteftersom det också blir självklart. (Saker man inte förstår har man inte så mycket användning av...)

          Har köpt Saltvattensakvariet av Daniel Knop

          Sen finns det ju en hel del bra att läsa på internet.

          Jag vill försöka få någon uppfattning om vad jag kommer behöva för grejer, vad jag kan bygga själv etc Innan jag lägger ut massor av pengar på litteratur och "det självklara"..

          Det beror på vad du skall ha i akvariet. Vattnet i sig behöver inget ljus... Fiskar behöver bara ledsyn, mjukkoraller rejält med ljus och många stenkoraller ännu mer...
          Skrev högst upp att jag endast är ute efter väldigt lätta saltvattens-djur/koraller osv

          För att pröva på, får jag det sedan att fungera vill jag köpa eller bygga ett sprillans akvarium.

          Tack för dina svar
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Nixon,

            tackar för ditt svar!

            Det låter som mitt ~200L akvarium passar lite bättre till detta. Då kan jag ta ungefär 1/3 del av akvariets sida till Sump/filter. Och kanske hamna på c:a 80-90L där jag kan plantera LS osv

            Då själva tekniken och det yttre inte kommer bli en skönhet kan jag ta till lite 'extra' för att få det hela att fungera bättre. Har hittat en streampump som var riktigt billig men ruskigt ful. ( finns i flera storlekar http://www.akvarieshop.se/seio-p530-...l?cPath=92_141 )

            Automatisk vattenpåfyllning vill jag helst slippa, hoppas det går att köra utan.

            Just nu letar jag efter någon bra DIY för Sump/filter så jag kan rita upp och se hur många små pumpar jag behöver och för att få en klarare bild över hur det fungerar och vad jag behöver.

            Tänker du på någon butiksägare när du säger att jag åtminstone har 1 duktig i trakten?

            Mvh

            Markus
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Jag tror du kan gott nöjja dig med 20-25cm från ändan av karet, lite mer kanske om du även vill ha lite sten i sumpdelen.

              Butiksägare i all ära men många har inte haft ett saltvattenskar i drift på många år.
              Man kan inte säga att försäljningskaren är annat än temporära lösningar och vad som funkar där funkar inte alltid i hemmet(speciellt i långa loppet).
              Leta upp en saltvattensakvarist som har ett kar du tycker är snyggt, sen hör du med denna om vad han tycker om dina planer.

              Jag har själv 3 st seio530 pumpar och som du säger så är dom inga skönheter, men dom har ett bra magnetfäste och fungerar betydligt bättre än Koralian.
              Har faktiskt en på min "vågmaskin" där har du ett DIY projekt om du gillar sånt....

              Hur kommer det sig att du inte gillar tanken med automatisk påfyllning?
              Har du klurat ut om du skall ha skummare eller köra utan?

              //NiXoN

              Kommentar

              • Markus1984
                • November 2008
                • 2606

                #8
                Ursprungligen postat av NiXoN
                Jag tror du kan gott nöjja dig med 20-25cm från ändan av karet, lite mer kanske om du även vill ha lite sten i sumpdelen.

                Butiksägare i all ära men många har inte haft ett saltvattenskar i drift på många år.
                Man kan inte säga att försäljningskaren är annat än temporära lösningar och vad som funkar där funkar inte alltid i hemmet(speciellt i långa loppet).
                Leta upp en saltvattensakvarist som har ett kar du tycker är snyggt, sen hör du med denna om vad han tycker om dina planer.

                Jag har själv 3 st seio530 pumpar och som du säger så är dom inga skönheter, men dom har ett bra magnetfäste och fungerar betydligt bättre än Koralian.
                Har faktiskt en på min "vågmaskin" där har du ett DIY projekt om du gillar sånt....

                Hur kommer det sig att du inte gillar tanken med automatisk påfyllning?
                Har du klurat ut om du skall ha skummare eller köra utan?

                //NiXoN
                Känner ingen i västerås som sysslar med saltvatten förutom de 2 ända riktiga akvariebutikerna här. De kan båda två en hel del om saltvatten...så kommer givetvis kika med dom också...

                har nog sätt din DIY vågmaskin, men kom inte på att det var du som hade byggt den förrens du sa det

                Jag kommer försöka bygga en egen skummare, inte letat efter nån DIY än, och förstår mig inte 100% på själva funktionen så jag vågar mig inte på nåt eget än så länge...

                Kalkreaktorn hur är det med den?


                anledningen till att jag inte vill ha automatisk påfyllning är att jag inte vill dra nån slang in till akvarie/data-rummet med vatten...mest pga att jag har tillräckligt med sladdar och hål i väggarna.(och så letar vi större..)

                Mvh

                Markus
                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #9
                  En DIY skummare till dit kar blir troligtvis dyrare än en färdig från butiken med samma prestanda(om du lyckas med den).
                  Det finns på e-bay en del, BubbleMagus verkar vara populär just nu, tror Triton har deras modeller inne om du vill handla i sverige. http://www.tritonakvarium.se//product.asp?product=1243

                  Kalkreaktor skall du glömma om du tänker starta billigt(H-K extrembudjet prylar så blir de runt 5papp om den inte fastnar i tullen).
                  Dom kräver kar på 500liter och större för att det skall vara ekonomiskt lönsamt överlag.
                  Samt så är dom allt annat än användarvänliga, väl inställda o i drift så är dom klockrena men innan dess...

                  Läs på om Balling, metoden beskrivs nog bäst i en artikell på minirevet.se.

                  Men vadå dra vattenslang?
                  15-25 liters hink under karet och sen ett nivågivarsystem så man klarar sig en vecka.
                  Man skall helst se till att det inte går att överfylla om det skulle bli fel på systemet.
                  Direktmatning från osmosfilter så pratar vi nog om kar som är 2-3 kubik pluss för att det skall vara vettigt.
                  Antingen så har du storhetsvansinne o prylmani eller så är det dags för bakläxa på läsningen

                  Skämt o sido jag förstår att det är krångligt i början, men jag kan ge några korta tipps.
                  -Vet vad du handlar och varför.
                  -Köp inte mirakellösningar på flaska/burk, se ovan.
                  -Går det fort så är det aldrig bra.
                  -DIY gör man i 90% av fallen för att det är kul, inte för att man sparar nåt i slutändan även om många tror det.
                  -Planera, prylar, djur, drift, kostnader.
                  -Läs om kemin i saltvatten, inte kanske så kul men det sparar dig en hel hög med stålar.
                  -Planera lite till...

                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    #10
                    Tjena Nixon!

                    Den bubblaren var inte så farligt dyr...(som fanns på triton)

                    Prylmani möjligtvis, storhetsvansinne icke ;D Läsa mer behöver jag.
                    Men det är najs att kunna bolla lite med någon också...

                    Hittils planerar jag prylar och sump/filterdelen i akvariet...djuren blir det sista även om jag alltid har i åtanke att det blir enkla koraller etc

                    Markus
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Hej

                      Vill du köra väldigt enkelt så kan denna skiss hjälpa dig. Principskiss hur man gör ett filterfack för biologisk filtrering. Inkommande fack placeras biobollar -> avrinning undertill, fack 2 kan man ordna med filtermatta (avrinning upptill) och i fack tre en ordentlig returpump, görna 1000 liter plus. Skissen är på ett akvarium 1000x400x450 mm (LxBxH). Filterfacket är 150 mm brett. Ska du köra enkelt och är beredd att lägga pengar på vattenbyte så behöver du ingen skummare. Vad du behöver är dock bra med ljus och kraftig cirkulation. I ett sådant här akvarium är det lätt att köra mjukisar och vissa stenkoraller.

                      MVH Lasse
                      Bifogade filer
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        #12
                        Hej Lasse,

                        kul att du tittade in hade tänkt PM:a dig, men ville inte störa med mina nybörjarfrågor.

                        Akvariet som jag för närvarande har planerat detta bygge i är 1000x450x450 Ungefär.

                        650kr för en engångs-grej tycker jag inte är så farligt...(skummaren) så jag kommer nog prova den på Triton som Nixon tipsade om..(dom är ju väldigt häftiga )

                        Vad jag har förstått så kommer man aldrig ifrån vattenbyten i ett såpass litet och basic akvarium. (Hur dyrt är det med vattenbyten?)

                        Hittils på inköpslistan: Lite glas och en glasskärare...

                        Att göra listan: Färdigställa ritning på för filter-delen så jag slipper göra fel och köpa in en till bra bok som tar upp Kemi och Teknik lite mer.

                        Tar tacksamt emot tips angående allt detta fortfarande.

                        Mvh

                        Markus
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • Markus1984
                          • November 2008
                          • 2606

                          #13
                          Skulle uppskatta om man kunde få tag i en något bättre bild/ritning på själva filterdelen som ska byggas. Lite mer specifika måttpå själva kammarna, samt insug+utblås etc..

                          Tacksam för bild/länk till bra ritning/bild

                          Mvh

                          Markus
                          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            #14
                            Du får räkna med att en 22kg hink kan gå på ca750kr och den ger ca 600-650 liter saltvatten.
                            Sen kan du räkna med att byta 10% varannan vecka, förr så bytte man sällan vatten vilket resulterade i "old tank syndrome".
                            Det handlade väl ofta om att vissa spårämnen tog slut eller att det ackumulerades skit/föroreningar med påfyllningsvattnet/foder.
                            Skippar du osmosen så tycker jag att du bör göra större vatenbyten för att minska ackumuleringen.

                            Bygget kan du nog klura ut sälv rätt enkelt, kolla bara upp vad du skall ha för prylar i och att dom rymms.
                            Lasses ritning är riktigt bra som exempel.

                            Men Lasse inte visste jag att du var en sån klippa när de kom till sketchup6

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              #15
                              Okej Nixon, tack för ditt svar.. ska kolla lite närmre på Osmosanläggning...

                              Ska jag köra med enbart plexi till den inbyggda sumpen? Det är ju lite lättare att jobba med...aldrig jobbat med glas på det sättet förut.

                              Om vi räknar med att det blir 100L vatten i karet så borde dom 22kg salt räcka ganska länge....(?)

                              Angående "sumpen" så måste jag erkänna att om jag inte har en ritning eller vet exakt hur allt ska byggas brukar det inte bli nåt bra resultat... har letat runt själv efter bilder på nån form av ritning men inte hittat någon bra

                              Mvh

                              Markus
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...