Överskott på vissa ämnen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Överskott på vissa ämnen?

    På internet kan man finna en del listor över bristsymptom hos växter som saknar vissa näringsämen. Dessa brukar inte vara särskilt lätta att tyda och så men nog om det...

    Finns det någon motsvarande info fast "tvärtom". Dvs vilka ämnen skall man undvika att ha för mycket av och hur märker man det. Vilka framkallar alger och vilka gör det inte. Nitrit, Nitrat och Järn brukar vara relativt lätt att testa men hur är det med Kalium, Fosfor, Magnesium och sen alla mikro-ämenena?

    Peter
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Finns det någon motsvarande info fast "tvärtom". Dvs vilka ämnen skall man undvika att ha för mycket av och hur märker man det. Vilka framkallar alger och vilka gör det inte.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Detta vet du nog redan, men för att förtydliga och få snöa in på ett av mina favoritämnen:
    Anledningen till att Tom Barr utvecklat 50%-veckovattenbyte-med-påföljande-gödnings-regim är just det faktum att det är så svårt att mäta visa ämnen. Ta bort det du inte vill ha och se till att allt finns till växterna efter vattenbytet - åtminstone en gång i veckan.

    Ammonium (NH4) tillsammans med hög BOD och låg syrehalt brukar han ange vara dom främsta anledningarna till att man får algblommning. NH4 och syrehalt är förhållandevis enkla att mäta, och båda är en indikation på att växterna inte trivs (låg syrehalt), att filtret inte skapar tillräcklig cirkulation och exponering mot atmosfären samt att den biologiska filtreringen inte är tipptopp.

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Nitrit, Nitrat och Järn brukar vara relativt lätt att testa men hur är det med Kalium, Fosfor, Magnesium och sen alla mikro-ämenena?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Kalium från K2SO4 är i princip helt ofarlig att överdosera och man kan i princip gå så långt att säga att alla ovanstående ämnen är ofarliga förutsatt dom alla finns samtidigt som bra CO2-tillförsel och ljus.
    Gör man 50%-vattenbytes-regimen så slipper man mäta förutsatt att man har bra ledningsvatten som inte innehåller extrema värden av något av ämnena.
    Jag personligen har tidigare haft problem med PO4 av någon konstig anledning. Ledningsvattnet innehåller ingen PO4 men det verkade som jag hade en extrem buffert antingen i filtret eller i bottnen som läckte - speciellt efter att jag lyckades trycka ner pH:t så lågt som jag ville.

    _@_, www.akvarie.net _@_,
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...