Mina Växter!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knutte Bus
    • March 2003
    • 60

    Mina Växter!!

    Mina växter har blivit alldeles brun/svarta jag har nån sorts svärdväxt och nån växt med stora breda blad akvariumet står på 26 grader.
    jag har ingen jord/sand längst under.
    det är inget fel med fiskarna.

    snälla hjälp mig!!!!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Hur många fiskar har du? Vilken typ av fiskar?
    Hur ofta gör du vattenbyten och hur stor del av vattenvolymen? Vad har du för ljus?
    Hur många ljust-watt totalt? Hur ofta matar du firrarna och med vad?



    _@_, www.akvarie.net _@_,
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Knutte Bus
      • March 2003
      • 60

      #3
      Jag har 4 Dvärguramis,4 Metallpansarmalar,10 Neontetror jag har ganska starkt ljus. och jag matar fiskarna med Flingfoder, Maltabletter (ibland),Tubifex (sera) och Mygglarver fysta.
      och jag byter vatten varje vecka!!

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Hur många watt är "ganska starkt ljus" och hur stort akvarium?

        När det gäller växter så är det ganska viktigt att få hyffsad helhetsbild av hur mycket ljus och vilken typ av ljus man har då det kommer styra hur snabbt växterna kommer vilja käka näring. Antalet fiskar säger ingenting sålänge man inte vet hur stort akvariet är. Är akvariet 10 liter så har växterna förmodligen en jäkla massa näring, men är det på 1000 liter så kan det vara lite fattigt med både det ena och det andra.

        Likaså vattenbyten är viktigt att få grepp om. "Byte varje vecka" säger inte så mycket sålänge man inte vet hur många % av vattenvolymen du byter, eller hur många liter.

        Din växtbeskrivning är inte helt klockren, men det kan mycket väl vara javaormbunke. Denna får svarta blad när den utvecklar sina sporer och småplantor på sina blad. Klicka på andra bilden uppifrån i denna artikel:
        http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=196



        _@_, www.akvarie.net _@_,
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
          Denna får svarta blad när den utvecklar sina sporer och småplantor på sina blad. Klicka på andra bilden uppifrån i denna artikel:
          http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=196
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

          Det här var intressant! Jag hade missat den infon på Hjortgatans Zoo. Jag har själv en ormbunke som formligen exploderat i en orgie av småplantor. Den uppvisar tydliga tecken av detta symptom.

          Peter
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • Knutte Bus
            • March 2003
            • 60

            #6
            Hur många watt är "ganska starkt ljus" och hur stort akvarium?

            När det gäller växter så är det ganska viktigt att få hyffsad helhetsbild av hur mycket ljus och vilken typ av ljus man har då det kommer styra hur snabbt växterna kommer vilja käka näring. Antalet fiskar säger ingenting sålänge man inte vet hur stort akvariet är. Är akvariet 10 liter så har växterna förmodligen en jäkla massa näring, men är det på 1000 liter så kan det vara lite fattigt med både det ena och det andra.
            citat:

            Likaså vattenbyten är viktigt att få grepp om. "Byte varje vecka" säger inte så mycket sålänge man inte vet hur många % av vattenvolymen du byter, eller hur många liter.

            Din växtbeskrivning är inte helt klockren, men det kan mycket väl vara javaormbunke. Denna får svarta blad när den utvecklar sina sporer och småplantor på sina blad. Klicka på andra bilden uppifrån i http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=196
            ----------------------------------------------------------------------

            jag har ett lysrör på 15 vatt, Akvariet är på 54 L (Juwel 60), Jag byter 10-20 % varje vecka, Det är 7 växter (inte flytväxter). varför jag inte vet arten på växterna var därför dom följde med när jag köpte det och dom berättade aldrig arternjag vet att en av sorterna är någon sorts svärdväxt. det gäller inte bara en sorts växtutan alla i akvariet (2-3 sorter)och det ser inte ut som om växterna byter färg det ser ut som något annat.

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              jag har ett lysrör på 15 vatt, Akvariet är på 54 L (Juwel 60),

              *snip*

              det gäller inte bara en sorts växtutan alla i akvariet (2-3 sorter)och det ser inte ut som om växterna byter färg det ser ut som något annat.

              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

              15 W på 54 liter är ganska svagt ljus, särskilt om lysröret har något/några år på nacken.

              Det på växterna är antagligen någon alg. Sannolikt trivs den på grund av det svaga ljuset.

              Peter
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Knutte Bus
                • March 2003
                • 60

                #8
                lysröret är alldeles nytt ochdet är inte svagt ljus utan om det skulle vara något så skulle det vara för starkt ljus..

                Kommentar

                • Knutte Bus
                  • March 2003
                  • 60

                  #9
                  Det var nog nån sorts alger för det gick att gnida låss det med handen....

                  Dom där Algerna är dom ovanliga och kan man göra så att det inte kommer sånna??

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                    lysröret är alldeles nytt ochdet är inte svagt ljus utan om det skulle vara något så skulle det vara för starkt ljus..
                    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
                    /UNSUBSCRIBE

                    _@_, www.akvarie.net _@_,
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                      lysröret är alldeles nytt ochdet är inte svagt ljus utan om det skulle vara något så skulle det vara för starkt ljus..
                      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                      yeah right... (För starkt för dig eller?)
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • Oscar Cederqvist
                        • November 2002
                        • 6546

                        #12
                        Bara för det lyser mycket betyder inte det att det räcker för växterna, det är lite mer komplicerat än så. Tror nog också du har för lite ljus.

                        Jag förbehåller mig rätten att ha fel
                        Oscar Cederqvist
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
                        -----------------
                        310l Malawi
                        110l Sällskaps
                        42l Guppy+Neontera
                        13l Kampfisk
                        2*25l Kampfisk+Guppy yngel
                        Oscar Cederqvist

                        Kommentar

                        • Knutte Bus
                          • March 2003
                          • 60

                          #13
                          DET VAR ALGER SÅ NI BEHÖVER INTE FUNDERA PÅ VAD DET ÄR!!!!!!!!!!!!!!

                          Nu vill jag veta hur man gör för att det inte ska komma några alger på växterna!!!!

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Mycket växter, 8-12h Stark belysning, inget indirekt ljus, co2 tillsats, algätande djur, sparsam matning, vattenbyten en gång i veckan och näringstillskott. Det är mitt recept. Annars så finns det ett annat sätt nämligen: mycket sparsamt med ljus. Detta kommer dock inte växterna att tycka om.
                            MVH
                            Magnus

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=72523
                            min zoon

                            Kommentar

                            • urbanandersson
                              • January 2003
                              • 965

                              #15
                              Hej!

                              Jag är lite nyfiken på om dina växter har vuxit bra nån gång, och plötsligt har slutat växa. I så fall så kan man kanske anta att ljuset räcker någotsonär till dina växters behov och då är det näringsbrist. Prova med lite gödning, det enda du riskerar är att dina växter inte kan ta upp den så då får algerna fart. Friska och glada växter har inga alger på sig.

                              Akvariehobbyn är väldigt tålamodsprövande. Förändring tar tid.

                              Lycka till!
                              Urban

                              Kommentar

                              Arbetssätt...