Kaliumbrist igen?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Kaliumbrist igen?!

    Hade för ett tag sedan problem med att mina växters blad rullade ihop sig, och kom fram till att det var kaliumbrist och började göda med PMDD.
    Problemet löste sig, men nu är det dags igen...
    Jag göder 60ml från alla tre flaskorna pmdd två gånger i veckan, är det för mycket? jag göder inte med Easy Carbo eftersom min vattenpest tog stryk av den. Ljuset är två Aquarelle (30W) med reflektorer.

    Tycker att det är så konstigt att det kan vara kaliumbrist när jag göder så mycket...?

    Växter som "rullar" ihop bladen är: Polysperma och alla mina cryptocoryne arter, Polysperman växer otroligt segt också.

    tack på förhand
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #2
    Hur stort är akvariet? Göder du med CO2?

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Oj! Glömde det 200l och nej jag göder inte med CO2
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Ihoprullade blad är inte Kaliumbrist utan snarare Kalciumbrist eller dåligt Ca - K - Mg förhållande. (Kaliumbrist visar sig som små nålstickshål i bladen)

        Det är inte alls konstigt med Kalciumbrist när du göder så mycket... Du tillsätter ju inget Kalcium och har kanske bara lite i kranvattnet. All gödning gör att växterna även förbrukar mer Kalcium.
        Senast redigerad av petnym; 16 October 2008, 17:04.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • alg_oa1
          • May 2007
          • 473

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Ihoprullade blad är inte Kaliumbrist utan snarare Kalciumbrist eller dåligt Ca - K - Mg förhållande. (Kaliumbrist visar sig som små nålstickshål i bladen)

          Det är inte alls konstigt med Kalciumbrist när du göder så mycket... Du tillsätter ju inget Kalcium och har kanske bara lite i kranvattnet. All gödning gör att växterna även förbrukar mer Kalcium.
          Aha! men hur ska jag tillsätta kalcium då? eller ska jag helt enkelt dra ner på gödningen?
          "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

          Kommentar

          • it_mutt
            • November 2006
            • 88

            #6
            Ursprungligen postat av alg_oa1
            Jag göder 60ml från alla tre flaskorna pmdd två gånger i veckan, är det för mycket? jag göder inte med Easy Carbo eftersom min vattenpest tog stryk av den. Ljuset är två Aquarelle (30W) med reflektorer.
            Är inte 120mL / veckan lite VÄL mycket utan Co2? Det borde, om jag inte räknar helt galet, vara en "enkeldos" för ett kar på 1200L?

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #7
              (Har du ett 300 liter doserar du således 30 ml av varje flaska.)
              Har man mycket växter kan få dosera flera gånger i veckan.
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              • it_mutt
                • November 2006
                • 88

                #8
                Nu vet jag inte om Galne-Gurras inlägg var till mig för att "förklara".

                Men som sagt 120 ml av varje flaska, varje vecka, i ett 200L-kar, utan Co2, med 0.3w/l (visserligen plus reflektorerna där) låter iaf i mina öron, galet mycket

                Kommentar

                • Galne-Gurra
                  • April 2008
                  • 1080

                  #9
                  Var tänkt som en förklaring,10ml från varje flaska per 100 liter akvarievatten.
                  http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                  Kommentar

                  • alg_oa1
                    • May 2007
                    • 473

                    #10
                    Jag började att göda normaldos i några månader och sedan skaffade jag EC och började göda mera, när jag sedan slutade med EC drog jag inte ner på gödningen alls...

                    Jag har så mycket växter så jag vet inte riktigt längre hur mycket jag ska göda, man får väll pröva sig fram antar jag...
                    Men finns det calcium att köpa och göda med? isof borde jag väll kunna göda lika mkt som jag gör nu? eller är calcium bristen en effekt på för mycket gödning?
                    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                    Kommentar

                    Arbetssätt...