Co2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gnu83
    • August 2007
    • 74

    Co2?

    Kan någon förklarar lite lätt det här med att tillsätta co2 till växterna i akvariet? Hur fungerar det? Varför, och hur går det egentligen till?? Fattar inte riktigt trots lusläsningen i trådarna känner jag...kör idag me PMDD och Easycarbo men behöver man extra co2 me tro?
  • johannes89
    • September 2006
    • 44

    #2
    är inte så insatt men ja byggde mig ett eget system för ca 250 kr +mäsk eftersom de är så billigt och växterna mår bra så tyckte ja e va lika bra o skaffa har haft i 2 veckor nu och växterna har fått fin färg o växer bra så jag tycker du ska skaffa de.. mäsken kosta ju runt 30 kr och den håller 5-6 veckor så är ju värt o prova iaf
    johannesericzon@hotmail.com

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Hur man tillsätter CO2: Man leder ner koldioxidgas ner i akvariet och låter gasen virvla runt i vattnet tills den är upplöst. Man kan virvla runt gasen i t ex ytterfiltret eller speciella rör som kallas reaktorer. Det går även att använda keramikdiffusorer (ser ut som "syrestenar" men ger mycket finare bubblor - nästan som rök).

      Varför det funkar: Växter omvandlar koldioxiden till syre under fotosyntesen och behåller kolet för att bygga upp sig själva - växter består till hälften av enbart kol. Kolidoxid är alltså det enskiljt viktigaste ämnet för alla växter och styr då naturligtvis helt och hållet hur snabbt växten kommer kunna växa om växten på något sätt är begränsad av koldioxid. Ingen koldioxid ingen fotosyntes.

      Undervattensväxter har det mycket tuffare att ta in koldioxid än övervattensväxter eftersom vatten i jämnvikt med luften innehåller runt 100 ggr lägre koldioxidnivåer. Övervattensväxter har även små hål i bladen, klyvöppningar (stomata), som dom tar in CO2 med vilket undervattensväxter saknar (undantag finns såklart).

      Undervattensväxter har genom evolutionen anpassat sig för detta prekära problem genom alla möjliga roliga fiffiga lösningar: En del kan om dom är starkt CO2-begränsade börja använda bikarbonat i vattnet, och många bildar extremt tunna blad som är kanonbra på att ta ut mycket låga CO2-nivåer ur vattnet.

      Kan en akvarist då på minsta lilla sätt öka CO2-nivån i vattnet så blir effekten alltid häpnadsväckande. Fotosyntesen kickar in på högvarv så att man t om kan se det:
      Intense oxygen production under water due to CO2-enrichment.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Här är en liten introduktion till koldioxidtillsats i växtakvarium som jag skrivit.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • gnu83
          • August 2007
          • 74

          #5
          Okej fattar ungefär tror jag...men verkar rätt krångligt och dyrt(?) med tryckluftstuber å allting?

          Kommentar

          • gnu83
            • August 2007
            • 74

            #6
            Är det något sånt här man bör använda? http://www.guldfisken.se/beta/catalo...7253a4fbdfebec

            Kommentar

            • Skiren
              • December 2005
              • 749

              #7
              Det är bättre att köpa en tub från en brandfirma. Betydligt billigare dessutom. Står i pnys länk hur man gör det då.
              http://skiren.blogspot.com

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Ursprungligen postat av gnu83
                Är det något sånt här man bör använda? http://www.guldfisken.se/beta/catalo...7253a4fbdfebec
                Jo det är proffslösningen, men om du göder med easy carbo så är det ett enklare alternativ och du behöver inget mer, själv har jag valt mäskmetoden, kostade mig ca 20kr med slang och dunk, sen en sats mäsk kostar väl typ 3kr per 2veckor

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  Enkel variant av co2 gödning.
                  Luftslang, syresten i ena änden.
                  Ner med syrestenen i vattnet o sen blåser du i andra änden.
                  Kanske inte är lika effektivt som mäskning o flaskor men du får samma resultat.

                  Jag har kört lowtech några år nu med växter och göder med easycarbo, tropical aquaplant och co2 till försel som jag skrev.
                  Jag blåser typ 3-4gånger så har mina växter fullt tillräckligt med co2 i nästan 1vecka...
                  Nu spelar jag ju trumpet så jag har nog relativt stor lungkapacitet men men...
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Som svar på firefox75:s Co2-metod:
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av firefox75
                      Jag blåser typ 3-4gånger så har mina växter fullt tillräckligt med co2 i nästan 1vecka...
                      Detta låter för otroligt för att vara sant. Den koldioxid du lyckas få ner i akvariet (oavsett metod) vädras med största sannolikhet ur akvariet inom 1-2 dygn.
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Hint: Det är inte sant. =)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • annehult
                          • January 2006
                          • 149

                          #13
                          "Reg.datum: Apr 2007"
                          Den 1:a kanske... ;-)

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Ursprungligen postat av firefox75
                            Enkel variant av co2 gödning.
                            Luftslang, syresten i ena änden.
                            Ner med syrestenen i vattnet o sen blåser du i andra änden.
                            Kanske inte är lika effektivt som mäskning o flaskor men du får samma resultat.

                            Jag har kört lowtech några år nu med växter och göder med easycarbo, tropical aquaplant och co2 till försel som jag skrev.
                            Jag blåser typ 3-4gånger så har mina växter fullt tillräckligt med co2 i nästan 1vecka...
                            Nu spelar jag ju trumpet så jag har nog relativt stor lungkapacitet men men...
                            Bara en undran, ger du easycarbo i samma kar som du andas lite?
                            easycarbo är ju om jag förstått rätt ett sätt att tillföra co2 till växterna så det påverkar väl isåfall betydligt mer än den lilla mängd du tillför via utandningsluften?

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Jag blåser typ 3-4gånger så har mina växter fullt tillräckligt med co2 i nästan 1vecka...
                              Nu spelar jag ju trumpet så jag har nog relativt stor lungkapacitet men men...
                              Mina växter drar omkring 5-10 gram CO2 per 100 liter och dag. Hur stor trumpet har du igentligen?
                              Senast redigerad av BluesBoy; 25 January 2008, 21:38.
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...