Näringsbrist

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #16
    Jag använde min näringskalkylator baklänges. http://heeke.homeip.net/page/15/
    Skriv in 3ppm för K så ser du hur mycket K2SO4 du ska dosera, via lösning eller torrt, för att få just 3ppm K.
    Nu talade du ju om hur mycket du hade i din lösning, så jag provade helt enkelt hur många ppm K som gav den doseringen.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      Om du menade hur man faktiskt räknar ut det (matematiskt) så kan jag väl berätta det också men det blir lite mycket att ta här i denna tråd.
      Det har hur som helst med molvikt för varje enskilt grundämne att göra.
      Är du haj på javascript så kolla koden till kalkylatorn så ser du formlerna där.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • akino
        • January 2008
        • 146

        #18
        nä, java för mig är ngt man dricker.
        kan du förklara enkelt bara, idén hur man räknar.
        molvikt är det som densitet? vikt per liter.
        H.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #19
          Ok tar ett exmpel då, så enkelt det går.

          K2SO4, varje molekyl betstår av 2st Kalium atomer, 1st Svavel atom och 4st Syre atomer.

          Det ger en total vikt för varje molekyl enl följande (varje atomvikt fås från periodiskasystemet)
          2*39,0983 + 32,066 + 4*15,9994 = 174,2602

          Andelen Kalium är: 2*39,0983 / 174,2602 = ~0,448 = 45%

          För att få 10ppm K vid torrdosering i 100 liter vatten:

          10ppm = 10mg/l
          10mg/l * 100l = 1000mg = 1g

          Vi behöver alltså 1g Kalium i 100l vatten för att få 10ppm Kalium.
          För att få 1g Kalium måste man dosera följande mängd KaliumSulfat (K2SO4)

          1g / 45% = 1g/0.45 = ~2.22g

          Densiteten för K2SO4 är ~1.44g/ml, alltså

          2.22g / 1.44g/ml = 1.54ml = ~1,5 krm

          Så: 1,5 krm K2SO4 i 100 liter ger 10ppm Kalium.


          Hoppas det gick att förstå
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • akino
            • January 2008
            • 146

            #20
            Ja, jag tror jag har lite hum.

            KNO3

            39,0983+14,00674+3*15,9994

            101,10324

            0,77343…..
            77%

            1/,77= 1,2987…. (1,3)
            Densitet 1,14gr/ml

            1,3g/1,14g/ml=1,14 dvs ett rågat krm?

            Då ger ett rågat krm 10ppm kalium i 100liter om man använder KNO3 istället, och KNO3 är ngt effektivare än K2SO4?

            H.

            Kommentar

            • akino
              • January 2008
              • 146

              #21
              Nej fan, felräknat.
              skall vara 38%
              1/,38=2,631578...... (2,63)

              2,63/1,14=2,3

              alltså två och en halv krm KNO3 ger lika mkt som en och en halv krm K2SO4

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                KNO3

                39,0983+14,00674+3*15,9994=101.10324

                dvs
                K, ~39% (ok du avrundade till 38%, inget som påverkar i praktiken)
                NO3, ~63%

                Som i exemplet tidigare så ger är 1g K i 100l = 10ppm K

                För att få 1g K från KNO3: 1g / 0.39 = 2.56g
                MEN, desutom NO3 från KNO3: 2.56g * 0.63 = 1.62g -> 1620mg/100l = 16.2 ppm NO3

                Så om du vill dosera 10ppm i 100l via KNO3 så får du "på köpet" 16.2ppm NO3, vilket är ganska mycket Nitrat.

                Doserar du K via K2SO4 så får du sulfat "på köpet" vilket inte ger samma "bieffekt" som nitrat.

                Vissa menar att det kalium man får via KNO3 när man doserar nitrat, NO3, räcker för att undvika Kaliumbrist. Andra håller inte med.

                Doserar man 5-10ppm NO3 (ganska normalt) får man "bara" 3.4-6.5ppm K
                Vill man då ha mer K utan att dosera mer NO3, så är det K2SO4 man använder sig av.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #23
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Vissa menar att det kalium man får via KNO3 när man doserar nitrat, NO3, räcker för att undvika Kaliumbrist. Andra håller inte med.
                  Jag tror dessa meningskiljaktigheter beror på vilka växter man har och skulle själv aldrig generalisera något svar på den frågan. Man får helt enkelt titta på växterna (som vanligt!) och får man Kaliumbrister trots lagom nivåer av nitrat så är det K2SO4 som gäller... Detta inträffade i mitt eget akvarium då jag hade en del Hygrophila Corymbosa.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #24
                    Sant, jag var lite för enkel i mitt svar där.

                    Som du säger, just Hyrophila Corymbosa verkar vara en rikitg Kalium ätare.
                    Förutom den så tycker jag även att H.polysperma är duktig på att äta kalium, om än lite mindre än H.corymbosa.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Stonefish
                      • February 2006
                      • 74

                      #25
                      Upplever också att jag får kaliumbrist på mina H.polysperma, trots att jag tillsätter 20 ppm i veckan i mitt "low-tec"
                      Undrar om det finns någon övre gräns för hur mycket k2so4 man vågar ha i. Man kan ju också undra var sulfatet tar vägen, försvinner det någonstans?
                      MVH Anders

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #26
                        Ursprungligen postat av Stonefish
                        Undrar om det finns någon övre gräns för hur mycket k2so4 man vågar ha i. Man kan ju också undra var sulfatet tar vägen, försvinner det någonstans?
                        Nja, det är väl kanske dumt att bara tokdosera med en gång. Öka långsamt tills Kaliumbristerna försvinner och minska sedan långsamt och se om de återkommer. Då hittar du akvariets förbrukning. Jag har väl doserat motsvarande någon deciliter K2SO4-pulver per vecka som mest i mitt 980-liters.
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • Stonefish
                          • February 2006
                          • 74

                          #27
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Nja, det är väl kanske dumt att bara tokdosera med en gång. Öka långsamt tills Kaliumbristerna försvinner och minska sedan långsamt och se om de återkommer. Då hittar du akvariets förbrukning. Jag har väl doserat motsvarande någon deciliter K2SO4-pulver per vecka som mest i mitt 980-liters.
                          Tackar, så ca 55ppm doserade du, var det i ett low-tec?
                          MVH Anders

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #28
                            Ursprungligen postat av Stonefish
                            Tackar, så ca 55ppm doserade du, var det i ett low-tec?
                            Jag får det till en daglig dosering på ca 20ppm, men gör som jag sa istället för att försöka planka min gödningsnivå rakt av. Akvariet var förövrigt ett High-Tech, men det är inte i drift längre.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Stonefish
                              • February 2006
                              • 74

                              #29
                              Hade inte tänkt planka din näringssdosering, var mest intresserad av hur långt man vågar gå om det skulle börja bli stora mängder, känns ju alltid säkrare om någon annat testat förstJag kommer att öka förstiktgt.
                              Jag räknade på hela veckan och den kalkylatorn jag använder Pmdd kalk 1.1 fick jag de värdena på i alla fall.
                              MVH Anders

                              Kommentar

                              • petnym
                                • May 2002
                                • 5028

                                #30
                                Ok, densiteten skiljer sig nog en del mellan olika PMDD-kalkylatorer... Lycka till iallafall!
                                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...