Limnophila sessiliflora brungråa i toppen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    Limnophila sessiliflora brungråa i toppen?

    Varför är mina Limnophila sessiliflora brungråa i toppen?

    Mvh. Jerker
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Dom blir så nära ljuset.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #3
      Nära ljuset...? Mina e 50 cm från ljuskällan..??
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Om dom får mycket ljus (typ nära ytan) så kan de bli lite röda i topparna. Om de är "brungråa" låter det snarare som näringsbrist. Vad får de för näring/gödning?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • jerker_s
          • January 2007
          • 356

          #5
          Näringsbrist tror jag inte... De har vuxit ca 10 cm på 5 dagar. Jag har bottennäring, vanlig växtnäring och eysy carbon. Och röda vet jag inte direkt om de är, men lite brunröda möjligtvis.

          Mvh. Jerker
          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

          M.v.h. Jerker

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Det finns tyvärr bara de båda alternativen. Att en växt växer mycket brukar leda till näringsbrist så det motargumentet håller inte...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • jerker_s
              • January 2007
              • 356

              #7
              Nä men hade det varit näringsbrist hade det synts på fler än en växt... (jag har ganska mycket växter i mitt akvarium och dessa ser ut att må utmärkt.) Jag tänkte bara om det var något konstigt med den, jag har aldrig sett detta tidigare...
              Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

              M.v.h. Jerker

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Näringsbrist brukar börja hos den växt med störst behov - vanligvis men inte nödvändigtvis den som växer fortast... Tillsätter man då gödning kanske inte övriga växter hinner få några symptom.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • jerker_s
                  • January 2007
                  • 356

                  #9
                  Jag har nyss pratat med min zoo-handlare och passade på att fråga om detta. Han menade att de kunde få sådan färg i toppen om de trivdes riktigt bra...

                  Det där med näringsbrist tror jag inte en sekund på då jag tidigare har skrivit att jag både har bottennärin och daglig tillförsel av vanlig växtnäring och easey carbon.
                  Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                  M.v.h. Jerker

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Nu är tillsättning av näring i någon mängd ingen garanti mot näringsbrist, men... om det nu inte är näringsbrist så måste det vara ljuset, och om växterna är 50cm från ytan så låter det helt otroligt... Hur starka lampor har du egentligen?
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Paroonen
                      • April 2007
                      • 282

                      #11
                      ser dom ut så här?



                      till mej sa dom kväve brist

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Det är faktiskt en typ av näringsbrist. Klrofyllet hinner inte bildas i tillräckligt snabb takt som växten växer och eftersom klorofyllet är grönt så kommer de andra pigmenten som är enklare/snabbare att tillverka att synas bättre - därav den (i det här fallet) röda/bruna färgen.

                        Klorofyll består till ganska stor del av kväve, något som det oerhört snabbt blir brist på om ett ogräs som L. sessiliflora får sätta tänderna i det.

                        Dvs som jag skrev - dom blir så nära ljuset (underförstått där dom växer snabbat).

                        En lämplig motfråga hade kunnat vara "varför då?"...
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • jerker_s
                          • January 2007
                          • 356

                          #13
                          Ursprungligen postat av petnym
                          Nu är tillsättning av näring i någon mängd ingen garanti mot näringsbrist, men... om det nu inte är näringsbrist så måste det vara ljuset, och om växterna är 50cm från ytan så låter det helt otroligt... Hur starka lampor har du egentligen?
                          Jag har 4 st 36W high light lysrör med reflektorer till ett 400 liters... Och Näringen jag använder är Seras Flora daydrops...


                          Ursprungligen postat av Paroonen
                          ser dom ut så här?



                          till mej sa dom kväve brist
                          Dom liknar mina i färgen, fast mina är mer färgstarka (både gröna färgen och den mörkare i toppen) och kompakta/tätare.

                          Kvävebrist... Hmm..

                          Ursprungligen postat av defdac
                          Det är faktiskt en typ av näringsbrist. Klrofyllet hinner inte bildas i tillräckligt snabb takt som växten växer och eftersom klorofyllet är grönt så kommer de andra pigmenten som är enklare/snabbare att tillverka att synas bättre - därav den (i det här fallet) röda/bruna färgen.

                          Klorofyll består till ganska stor del av kväve, något som det oerhört snabbt blir brist på om ett ogräs som L. sessiliflora får sätta tänderna i det.

                          Dvs som jag skrev - dom blir så nära ljuset (underförstått där dom växer snabbat).

                          En lämplig motfråga hade kunnat vara "varför då?"...
                          Nu hänger jag inte med.. Vadå; "Varför då ?"

                          Jag kanske bör tillägga att mina andra växter stortrivs och växer så det knakar...
                          Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                          M.v.h. Jerker

                          Kommentar

                          • jerker_s
                            • January 2007
                            • 356

                            #14
                            Kan det vara så att det är kvävebrist.. Det betyder att näringen jag har inte är något vidare..? Men hur kommer det sig att alla växter växer bra och ser ut att må bra...
                            Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                            M.v.h. Jerker

                            Kommentar

                            • jerker_s
                              • January 2007
                              • 356

                              #15
                              Dessutom blommar både anubias nana och vallisineria gigantea...
                              Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

                              M.v.h. Jerker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...